Honda věří palivovým článkům a pohonu na vodík jako zajištění budoucnosti automobilové dopravy. Už v roce 2002 proto flotilovým zákazníkům v USA a Japonsku nabídla k používání model FCX. Od té doby pokračuje ve vývoji a výsledkem je vůz FCX s přívlastkem Clarity. Ten je zatím k dispozici také jen za oceánem, koupit si ho nemůžete, pouze pronajmout na tři roky za 600 dolarů měsíčně. Ale skutečnost, že ho Honda přivezla ukázat i do ČR, svědčí o tom, že se ho dočkáme i v Evropě, kde jsou zatím pouhé dva exempláře.
Jak systém funguje? Vozidlo poháněné palivovými články je namísto benzínové nádrže vybaveno nádrží na vodík. V palivových článcích se elektřina vyrábí slučováním vodíku s atmosférickým kyslíkem. Ekologičnost takového systému i přes nulové emise CO2 prozatím trochu komplikuje skutečnost, že vodík se vyrábí zejména ze zemního plynu, tedy neobnovitelného zdroje, lze jej však získat také elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie ze slunečních, větrných nebo vodních elektráren.
Náklady na pořízení takového vozu jsou zatím v řádech několika milionů kvůli jejich omezenému počtu (vyrobeno jich bylo jen něco přes 80), ale samotný provoz už je pak výrazně levnější oproti spalovacím motorům. Ve srovnání s elektromobily nabízí jako hlavní výhodu rychlé tankování během několika minut namísto několikahodinového nabíjení. Čerpání je v zásadě podobné jako u LPG nebo CNG. Jediná čerpací stanice v ČR je v Neratovicích, kde slouží zejména pro autobus MHD přestavěný na vodíkový pohon.
Agregát v FCX Clarity dává maximální výkon 100 kW. Nádrž je umístěna za zadními sedadly a její kapacita vystačí zhruba na 460 kilometrů jízdy. Porovnání nákladů s konvenčními vozidly je složité, už jen proto, že v České republice není stanovena uživatelská cena vodíku, ale výrobce uvádí údaj spotřeby ekvivalentní k naftě ve výši 2,8 l/100 km. Jízda samotná je velmi tichá, podobně jako u elektromobilů, maximální točivý moment 256 Nm je k dispozici okamžitě, což zaručuje velmi dobrou akceleraci.

Hybridy jsou už dnes vcelku běžnou věcí, letos se i u nás začaly prodávat první elektromobily. Honda nyní představila další možnou cestu do budoucnosti, když do ČR přivezla model FCX Clarity, první sériově vyráběné auto na vodík. 

 

Honda věří palivovým článkům a pohonu na vodík jako zajištění budoucnosti automobilové dopravy. Už v roce 2002 proto flotilovým zákazníkům v USA a Japonsku nabídla k používání model FCX. Od té doby pokračuje ve vývoji a výsledkem je vůz FCX s přívlastkem Clarity. Ten je zatím k dispozici také jen za oceánem, koupit si ho nemůžete, pouze pronajmout na tři roky za 600 dolarů měsíčně. Ale skutečnost, že ho Honda přivezla ukázat i do ČR, svědčí o tom, že se ho dočkáme i v Evropě, kde jsou zatím pouhé dva exempláře.

Jak systém funguje? Vozidlo poháněné palivovými články je namísto benzínové nádrže vybaveno nádrží na vodík. V palivových článcích se elektřina vyrábí slučováním vodíku s atmosférickým kyslíkem. Ekologičnost takového systému i přes nulové emise CO2 prozatím trochu komplikuje skutečnost, že vodík se vyrábí zejména ze zemního plynu, tedy neobnovitelného zdroje, lze jej však získat také elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie ze slunečních, větrných nebo vodních elektráren.

fcx_clarity_149Náklady na pořízení takového vozu jsou zatím v řádech několika milionů kvůli jejich omezenému počtu (vyrobeno jich bylo jen něco přes 80), ale samotný provoz už je pak výrazně levnější oproti spalovacím motorům. Ve srovnání s elektromobily nabízí jako hlavní výhodu rychlé tankování během několika minut namísto několikahodinového nabíjení. Čerpání je v zásadě podobné jako u LPG nebo CNG. Jediná čerpací stanice v ČR je v Neratovicích, kde slouží zejména pro autobus MHD přestavěný na vodíkový pohon.

Agregát v FCX Clarity dává maximální výkon 100 kW. Nádrž je umístěna za zadními sedadly a její kapacita vystačí zhruba na 460 kilometrů jízdy. Porovnání nákladů s konvenčními vozidly je složité, už jen proto, že v České republice není stanovena uživatelská cena vodíku, ale výrobce uvádí údaj spotřeby ekvivalentní k naftě ve výši 2,8 l/100 km. Jízda samotná je velmi tichá, podobně jako u elektromobilů, maximální točivý moment 256 Nm je k dispozici okamžitě, což zaručuje velmi dobrou akceleraci.

{gallery}foto/aktuality/Honda_Clarity{/gallery}