Americký koncern GM zažil před dvěma lety strmý pád. Krizi však přežil a opět nabírá síly. Letos se totiž pravděpodobně stane světovou jedničkou v prodeji automobilů.

Doposud první příčku okupoval japonský výrobce Toyota. Ten ale po ničivém zemětřesení a neutuchajících svolávacích akcí, které zasáhly nejen 14 milionů automobilů, ale také pověst automobilky, nestíhá konkurenci, a tak bude muset přenechat první příčku americkému koncernu.

Ačkoli prodeje GM rostou a roste i kvalita vozů, návrat na první pozici ve světových prodejích bude mít na svědomí především omezení výroby u Toyoty, která v důsledku zemětřesení byla nucena doposud zkrátit výrobu o 260 000 automobilů.

Loni Toyota prodala 8,42 milionu vozů, což bylo o 30 000 kusů více než GM, který držel světové prvenství od roku 1932 do roku 2008, kdy svět a především USA zasáhla finanční krize.

Restrukturalizace nepříliš dobře fungující firmy však vrátila koncernu GM dech a ten se pět vrací na výsluní automobilového průmyslu. Některé značky byly sice zrušeny, ale i přesto nabízí GM široké spektrum vozů, které jsou rozčleněny mezi čtyři značky, a to Chevrolet Buick, GMC a Cadillac.

Nejvíce se GM daří na domácím a čínském trhu, které zároveň představují největší světové trhy s automobily.