Stát by rád omladil vozový park, a tak se rozhodl uvalit ekologickou daň i na vozy starší pěti let neboli s rokem výroby 2006 a nižším. Doposud se však ekologická daň týká vozů s rokem výroby 2000 a starších.

Prozatím však mohou být majitelé starších vozů v klidu. Změna by totiž měla vejít v platnost až v roce 2014.

Hlavním cílem zákonodárců je snížení emisí výfukových plynů. Nová auta totiž produkují méně škodlivých látek než starší a tak je v zájmu státu, aby lidé nové automobily pořizovali.

Ekologická platba se platí při prvním přihlášení ojetých automobilů z dovozu nebo při první změně majitele starších vozů, přičemž závisí na emisích uvedených v technickém průkazu auta.

Za auta s emisní nornou Euro 1, tedy zhruba 15 až 20 let stará, v současné době majitelé platí 5000 korun. Za vozy s rokem výroby 1993 a starší se platí 10 000 korun. Automobily splňující emisní normu Euro 2 jsou při registraci zpoplatněny třemi tisíci korun, novější automobily splňující normu Euro 3 v současnosti neplatí nic.

Podle novely by měla auta s normou Euro 3 platit 3000 korun, s Euro 2 pak 5000 korun a s normou Euro 1 a starší 10 000 korun. Nové opatření se týká až třetiny vozového parku české republiky.

V Česku je jeden z nejstarších vozových parků na světě. Průměrný věk vozidel činí 13,7 roku, v EU je tomu přitom 8,2 roku.