Na konci května se v rozkvetlé jihočeské přírodě uskutečnil již šestý ročník stále populárnější soutěže určené pro vozidla s alternativními pohony - New Energies Rallye Český Krumlov. Do závodu jsme ve spolupráci se Škodovkou vyslali hned dvě posádky. Jak se nám dařilo a jak Octavia na zemní plyn fungovala?

New Energie Rallye je soutěž, která má propagovat automobily s alternativním pohonem. Závod v Českém Krumlově se jel tradičně ruku v ruce s „dospělou rallye“ a i letos pod hlavičkou FIA v rámci světového poháru. Ten na start znovu přilákal i řadu specializovaných zahraničních posádek. Vzhledem k podmínkám FIA, umožňujícím nově start pouze pro elektromobily, hybridy a vozidla na vodík, se pořadatel rozhodl vyhlásit ještě přidružený pohár  ÚAMK Regularity Trophy, ve kterém mohly startovat i vozy na CNG a LPG. Právě do tohoto poháru vyslal ve spolupráci se ŠKODA AUTO své dvě posádky i náš magazín a o zábavu bylo postaráno.

Náročná soutěž
Na rozdíl od klasické rallye se v případě New Energies Rally jedná o jízdu pravidelnosti a jezdí se se stanoveným jízdním průměrem podle šipkového itineráře s rozhodujícími vloženými měřenými zkouškami. Těch bylo letos v rámci dvou etap rovnou dvanáct, rovnoměrně rozdělených do dvou dnů. Právě tyto zkoušky mají prověřit schopnost spolupráce mezi jezdcem a spolujezdcem. „Důraz bude kladen na řidičské schopnosti a dobrou orientaci. Pro posádky jsme připravili téměř dvojnásobnou délku testů, vedoucích po trati současných nebo bývalých rychlostních zkoušek Rallye Český Krumlov. Nezapomenutelným zážitkem každoročně bývá průjezd speciálním testem na výstavišti v Českých Budějovicích, který se jede nedlouho před startem „velké“ rallye a je obsypaný diváky,“ informoval ještě před stratem soutěže ředitel Pavel Kacerovský. A musíme mu dát za pravdu. Letošní ročník překvapil zcela novými a delšími tratěmi, které byly obzvlášť náročné na navigaci a leckdy i udržení požadovaného jízdního průměru. Ten v rámci měřeného testu sledují časoměřiči na tajných místech a řada ukrytých fotobuněk. Na obtížnost letošní rallye poukazuje i fakt, že byl v průběhu soutěže diskvalifikován rekordní počet posádek, které nezvládly projet určenými body. Soutěž tak nakonec dokončilo jen pět posádek z celkových 10ti v poháru FIA a 28 v hodnocení ÚAMK Regularity Trophy (zde startovalo 24 posádek, ale 4 byly po přeřazení z poháru FIA přeřazeny do této kategorie).

Bojovná atmosféra
Program třídenní rallye jsme absolvovali za volantem Škody Octavia G-TEC s pohonem na zemní plyn, stejně jako naše druhá posádka, kterou se stal vítěz naší soutěže Richard Červenka ze společnosti MND. Zatímco my jsme řídili modrý sporťák 1.4 G-TEC s výkonem 81 kW, disponující manuální šestistupňovou převodovkou, kolegové z naší stáje vsadili na bílou octavii, vybavenou automatickou převodovkou DSG. Soutěž začala pěkně zostra již první den při hvězdicové jízdě. My jsme vyráželi z náměstí v Táboře, druhá část startovního pole z rakouského Freistadtu. Hned úvodní časový limit řadu posádek pozlobil a do cíle tak musely dojíždět ve svižném tempu. To pravé soutěžení ale začalo až druhý den. Naše posádka obsadila hned v prvním měřeném testu první místo a do dalších erzet jsme tak vyráželi příjemně naladěni. Nechválit dne před večerem, říká se, a na populární pořekadlo došlo i tentokrát. Třetí měřený test prvního dne nás zavedl na oblíbenou zkoušku českobudějovického výstaviště, kde jsme udělali fatální chybu v kurzu a nasbírali 3000 trestných bodů. Den jsme tak kvůli tomuto a též díky dalším dobrým výsledkům (na páté zkoušce nesoucí jméno našeho magazínu – Flotila-Netřebice – jsme o pouhý jediný bod obsadili druhé místo) dokončili na celkovém šestém místě a pokud jsme chtěli myslet na bednu, nezbývalo než věřit v precizní jízdu v průběhu dalšího dne a třeba i nějaké chyby soupeřů.
Tak se nakonec opravdu stalo, první zkoušku druhého soutěžního dne jsme znovu vyhráli a díky dalším dobrým výsledkům jsme se postupně prokousávali výš a výš. Faktem také bylo, že na jednodušších testech a po zkušenostech z prvního dne již byly výsledky jednotlivých zkoušek mnohem vyrovnanější a až na výjimky se dařilo prakticky všem. V konečném pořadí jsme tak nakonec díky stíhací jízdě obsadili konečné třetí místo, což lze po chybě v Českých Budějovicích považovat v konkurenci dalších více než 30ti posádek za vynikající výsledek. Nebýt hloupé chyby na výstavišti a nutné penalizace, mohli jsme slavit vítězství, ale na kdyby se – jak známo – nehraje.
Naší druhé posádce se při jejich prvním startu a sbírání zkušeností dařilo také velmi dobře. Posádka, tvořená otcem a synem Červenkovými, byla po prvním soutěžním dni na devátém místě, v cíli jí patřilo solidní jedenácté místo. Z celkového vítězství v poháru ÚAMK se radovala zahraniční posádka Lukáš Nytko-Artur Najder, jedoucí s Toyotou Yaris Hybrid, druzí těsně před námi se umístili Rakušané Markus Fürst-Dominik Jahn, pilotující elektrickou Audi A2 týmu Kreisel Electric. V poháru FIA zvítězila francouzko-italská posádka Artur Prusak-Guido Guerrini s Nissanem Leaf, kteří dojeli před Italy Kofler-Gaioni s vozem Tesla Model S 90D a českou posádkou Pecák-Pecák, jedoucí s vozem Volkswagen e-Golf.
Na tomto místě je nutné poděkovat pořadateli, který znovu připravil skvělou soutěž s novými a atraktivními testy, na kterých museli své umění předvést jak řidiči, tak především navigátoři. V průběhu celé soutěže vše klapalo, jak mělo, bez jediných zádrhelů, a my se tak už nyní těšíme na další ročník, u kterého nebudeme chtít chybět.


Naše soutěžní Škoda Octavia G-TEC - V tichu mezi poli

Octavia s pohonem na zemní plyn nás během soutěže nezklamala a prokázala své silné stránky. Je tichá, dostatečně výkonná, praktická a náramně šetrná.

Octavia G-TEC dává smysl tam, kde soukromník nebo firma najíždí větší množství kilometrů a má možnost tankovat zemní plyn. I když v tom už by problém být neměl. Síť plnicích stanic je v současné době dostatečná a další plničky neustále přibývají. Aktuálně jich je po celé ČR více než 150 a pokryta jsou jak velká města, tak hlavní tahy. I na naší trase jsme se s žádným problémem nepotýkali a plnili jak po cestě v Praze, tak v Táboře i Českých Budějovicích.
Auto pohání přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka s výkonem 81 kW, která upřednostňuje pohon na CNG. Jakmile zásoba plynu dojde, auto si samo přepíná na benzin. Ten čerpá z plnohodnotné benzinové nádrže, takže v součtu Octavia G-TEC ujede klidně až 1300 kilometrů na jeden zátah. Veškeré hodnoty spotřeby a dojezdu lze sledovat na samostatných ukazatelích a jestli jedete právě na plyn nebo benzin, pokud nebudete sledovat ukazatel paliva, prakticky nezjistíte. My jsme během soutěže jezdili s průměrem 4,5 kg plynu na 100 km, ale při poklidné jízdě jsme dosahovali spotřeby kolem 4 kg i méně. Při takové jízdě jsou náklady na jeden ujetý kilometr pouhá 1 Kč. Pokud dojde na benzin, dosáhli jsme průměru 6,3 l/100 km. Při klidné jízdě po silnici první třídy jsme jeli i za 4,5 l/100 km.
Nádrže na 15 kg zemního plynu nezabírají žádné místo v zavazadlovém prostoru, a tak lze neomezeně využívat veškeré výhody modelu jako takového – velký kufr, prostorný interiér i skvělé jízdní vlastnosti, které jsme zejména v průběhu soutěže často oceňovali. Bonusem při pořízení Octavie G-TEC je přítomnost víceprvkové zadní nápravy, která je jinak k dispozici pouze nejsilnějším octaviím a čtyřkolkám.

TECHNIKCÉ ÚDAJE

Motor:    1.4 TSI
Emisní norma:    EU 6
Maximální výkon:    81 kW
Maximální točivý moment:    200 Nm
Převodovka:    6M
Kapacita nádrží: CNG 15 kg, benzin 50 l
Spotřeba (na 100 km): 3,4 kg
Teoretický dojezd: 1370 km
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení (0-100 km/h): 10,9 s


NA VLASTNÍ KŮŽI - "Příště jedu zase"

Richard Červenka je vedoucím oddělení služeb ve společnosti MND a pod jeho kompetenci spadá i dohled nad početným vozovým parkem. V barvách týmu FLOTILA-ŠKODA se jako druhá posádka zúčastnil rallye New Energies a ze závodu byl od začátku nadšen.

Je to vaše první zkušenost s podobným typem soutěže? Jak se vám jelo?
Určitě ano, nikdy jsem podobný závod nejel. Jelo se mi naprosto úžasně, přestože jsme se na začátku museli trochu zorientovat v pravidlech, hodnocení a samotném stylu jízdy. Potom už to bylo jenom o komunikaci mezi mnou a synem v pozici navigátora. Zejména do druhého dne jsme tak byli hodně motivovaní, ale zase nás neminulo pár zádrhelů a posbírání obligátních trestných bodů v cíli.

Jak hodnotíte váš výsledek a celou rallye?
Byl jsem opravdu nadšen, jak byla celá soutěž skvěle připravená, jaká místa jsme si během zkoušek projeli a jaká příjemná a soutěžní atmosféra zde mezi jezdci panovala. Samotné prostředí celé soutěže i doprovodný program je prostě paráda. Náš výsledek byl ovlivněný prvním startem v takovém závodě, takže jsme se museli hodně učit. Ale s jedenáctým místem z celkem více jak třiceti posádek jsme při našem prvním startu spokojeni. Příště by to ale mohlo být lepší a já doufám, že se sem za rok zase vydáme. Ta soutěž mne nadchla!

Jak se vám jelo s novou Octavií G-TEC?
S vozem se mi jelo perfektně, auto bylo dokonalé a my si na něj velmi rychle zvykli. Stejně tak jako na verzi s automatem, který se ukázal být během soutěže nejen bezproblémový, ale i užitečný. A musím říct, že kladně hodnotím i novou podobu octavie po faceliftu, to auto je moderní, moc se mi líbí.

Jak velký je vozový park MND a z jakých aut se skládá?
Aktuálně máme 80 osobních aut a 30 nákladních plus nějaké přívěsy apod. Naši flotilu tvoří z 60 % škodovky, nejvíce modely Yeti a Octavia 4x4. Dále máme vozy VW a modely Golf Variant s pohonem na zemní plyn, který tady byl dřív než Octavia. Tu máme aktuálně objednanou, stejně jako jednoho Kodiaqa. Právě na Octavie G-TEC ale pravděpodobně brzo vsadíme, jen nás limituje nemožnost pohonu 4x4, který často vzhledem k našim aktivitám a cestám vyžadujeme.

Jak vaše vozy financujete a jak dlouho ve vaší flotile setrvávají?
Naše firma stále nakupuje auta do majetku za hotové. O operativním leasingu jsme již mnohokrát přemýšleli, ale vzhledem k rozmanitosti vozového parku, rozdílným nájezdům a zacházení s vozy je těžké stanovit jednotnou politiku tak, abychom výhody operativního leasingu dokázali využít. V průměru naše auta najíždějí 150 000 km a setrvávají v autoparku 5 až sedm let. Maličko jiné je to u referentských a jiné pak u manažerských aut.