S novým přístupem k povinnému ručení přichází ČSOB pojišťovna. Pod heslem „nebourá auto, ale jeho řidič“ začne od prvního června počítat výši sazby povinného ručení podle doposud nevídaného algoritmu.

„Na rozdíl od všech dosavadních zvyklostí není až tak rozhodující, jaké auto budeme pojišťovat, ale především, kdo je řídí,“ vysvětluje princip nového pojištění Naše auto generální ředitel ČSOB Pojišťovny Jeroen van Leeuwen a dodává: „Dobří řidiči dostanou velmi dobrou cenu bez ohledu na to, jestli jezdí v menší fabii, větší octavii nebo třeba i v silném terénním autě.“

Cena povinného ručení pro osobní automobily se doposud řídila především zdvihovým objemem motoru a nadto některé většina pojišťovacích institucí v rámci tzv. segmentace přihlížely například i k místu bydliště pojištěného, stáří vozu či účelu jeho využití. Namísto toho nyní ČSOB Pojišťovna jako první zavedla kritéria, která se vážou přímo na řidiče (doba, po kterou řidič jezdí bez nehod, stáří řidiče a počet obyvatel místa, kde bydlí), a jako kritérium související s pojišťovaným vozem bude používat pouze výkon motoru.

Dopad této zcela nově pojaté segmentace na cenu povinného ručení ukazuje modelový příklad pětatřicetiletého pana Tomáše z Chotíkova u Plzně, tedy z menší obce s necelou tisícovkou obyvatel, který zatím nezavinil žádnou dopravní nehodu (viz tab.). Protože pojištění Naše auto je nastaveno na míru řidiče, nezáleží tolik na tom, jaké auto si pan Tomáš pojistí. I kdyby si pojistil třeba třílitrové BMW 330i s výkonem 200 kW vyrobené v roce 2006, stále by zaplatil ročně jen 2 282 Kč.

Na druhé straně mladý nezodpovědný řidič, který má za sebou několik nehod, zaplatí několikanásobně víc, i kdyby řídil třeba Toyotu Aygo.