Havárie policejního sporťáku BMW i8 byla mediálně vděčným tématem v oblasti elektromobility, značka BMW ale poskytla celou řadu elektromobilů nejen policii, ale i záchranným složkám. Proč a jak vidí další směřování elektromobility v České republice odpovídá Jana Dvořáková, manažerka BMW i českého importéra značky.

 

BMW v posledním roce předalo řadu elektromobilům orgánům státu nebo samosprávy, konkrétně státní či obecní policii a záchranářům v několika městech. Proč zrovna těmto složkám a ne jiným? Je to jen otázka toho, s kým jste našli společnou řeč nebo je v tom ještě další cíl?
Bylo třeba někde začít a myslím, že právě v tomto sektoru se opravdu ukáže, zda má elektromobilita v tomto směru místo či nikoliv. A musím říct, že jsem byla velmi mile překvapená, jak pozitivně byl náš návrh přivítán jak na straně policie, tak na straně záchranných služeb a veřejnosti.

Co tím BMW sleduje? Je to víc otázka propagace značky jako takové nebo speciálně elektromobilů?
Cílem celého projektu je přiblížit elektromobilitu státnímu sektoru. Chceme odstranit předsudky, že elektromobil má nízký dojezd a nestačí denní potřebě. Soukromý sektor již přichází na to, že nepotřebuje, aby elektromobil najel minimálně 500 km nebo více, jelikož jejich denní nájezd se pohybuje od 50 do 100 km a elektromobil stačí dobít dvakrát nebo čtyřikrát za týden. Nájezd ve městech je ještě nižší, a to okolo 35 km a vozidlo stačí dobít pouze jednou, dvakrát týdně.

Jaké máte ohlasy od policie, která vaše elektromobily používá už několik měsíců? Bude spolupráce s nimi pokračovat?
Zpětná vazba od policie je velmi pozitivní, kdy strážníci oceňují nejen nízké náklady na provoz vozidla, ale také například bezhlučnost, agilitu, zrychlení. Dokonce máme takovou zpětnou vazbu, že někteří strážníci si plánovali rozpis služeb s ohledem na dostupnost vozidla BMW i3. Další možná spolupráce s policií je v tuto chvíli v jednání.

 

Čtěte také: BMW prodá letos 100 000 elektomobilů, chystá i1 až i9

 

Dělá BMW něco v oblasti rozšíření elektromobility v České republice kromě zviditelňování svých elektromobilů? Myslím ale opravdu v ČR, nikoli v rámci celé Evropy. Nějaká jednání se státem, rozšiřování počtu dobíjecích stanic apod.
Pro rozšíření elektromobility  v ČR úzce spolupracujeme se Svazem dovozců automobilů. Ten jménem všech dovozců automobilů vyjednává s jednotlivými ministerstvy a předkládá importéry automobilů vypracované podklady, které by elektromobilitu v ČR posunuly vpřed. Za velký úspěch považuji implementaci speciální SPZ pro elektromobily v ČR, která by měla být vstoupit v platnost.

Kudy podle vás vede cesta k rozšíření elektromobilů? Samozřejmě logicky se tak bude dít s prodlužováním dojezdu a klesající cenou, ale spíš mě zajímá, jestli vidíte cestu spíš v motivaci zákazníků (tzn. jsou správně pobídky od státu, daňová zvýhodnění apod.), restrikce (různé zákazy vjezdu do center měst apod.) nebo má rozhodnout trh?
Jsem přesvědčená, že je velké množství potenciálních zákazníků, kteří by si rádi koupili elektromobil, ale čekají na dostatečnou podporu ze strany státu, tak jak je tomu v zahraničních zemích. Nemusíme chodit daleko, např. státní podpora na Slovensku dosahuje výše 5 000 EUR na pořízení elektromobilu, a to je opravdu velice motivujícím podnětem k jeho pořízení. Další pobídky ze strany státu budou určitě pozitivně vítány a výrazně ovlivní rozvoj elektromobility v ČR. Skvělým benefitem je např. parkování pro majitele elektromobilů v celé Praze na modrých zónách. Tento benefit je pro některé zákazníky tím správným impulzem si elektromobil pořídit.

Kdo jsou zákazníci kromě těch, o kterých jsme mluvili na začátku?
Většina zákazníků vozidel BMWi jsou malé firmy a soukromé osoby.

Jaké máte plány pro další tři roky?
Budoucí aktivity jsou velmi citlivou záležitostí a ze strategických důvodů je nemohu bohužel komentovat, věřte mi ale, že je na co se těšit.

Martin Šidlák