Na českých silnicích to nepoznáte, ale celosvětově jsou pick-upy velmi důležitou třídou vozů. Teď si chce svůj díl urvat i Mercedes. Má sice japonské vnitřnosti, ale hvězdu na kapotě nese velmi hrdě.

 

Že se nejprodávanější auto světa jmenuje Toyota Corolla, je celkem známá věc. Ale kdo je na druhém místě? Za rok 2017 to byl pick-up Ford F-Series. Koupilo si ho více než milion lidí. Na devátém místě byl další pick-up – Chevrolet Silverado. Kromě farmářů a stavařů si ho nejen v Americe, ale i v Evropě kupují také lidé, kterým je zkrátka obyčejné SUV málo. 
Mercedes, to zdaleka nejsou jen luxusní sedany nebo SUV, ale také široká paleta užitkových dodávek nebo skoro půl milionů ročně prodaných nákladních aut. Pick-upy tak byly možná poslední automobilová třída, kde jste si nemohli koupit vůz této značky. Než by se Mercedes pustil do kompletního vývoje nového vozu, dohodl se raději na spolupráci s Nissanem a převzal technický základ jeho úspěšného modelu Navara. Dal mu ale novou karoserii, která je ve všech směrech větší než u japonského vozu, takže se třeba na korbu vejde europaleta na šířku, což u Navary nejde. Na bočních stěnách o výšce 475 mm jsou integrována upevnění pro zádržnou síť. Pro snadnější přístup na korbu je vzadu plastový schůdek.
V interiéru si možná mohl Mercedes dát s individualizací trochu víc práce – například dálkové ovládání vstupu nebo řadicí páka jsou převzaté z Nissanu, jen je na nich přidán znak s hvězdou. Přitom zrovna tyhle dvě věci dodává německý výrobce do svých aut ve specifickém provedení. Řadicí páku tedy tradiční uživatelé nenajdou na pravé páčce pod volantem, jak jsou zvyklí, ale klasicky na podlaze mezi předními sedadly. Naopak nechybí vlastní volant nebo obrazovka navigačního a informačního systému v podobě tabletu uprostřed palubní desky. Za příplatek je možné interiér vylepšit třeba vyhřívanými a elektricky nastavitelnými sedadly s bederní opěrkou nastavitelnou ve čtyřech směrech či sedadla čalouněná kůží. Řidič a spolujezdec se usadí pohodlně, jen by v primárně užitkovém autě mohli mít k dispozici více odkládacích prostor, například pro telefon.
Mercedesy jsou známé jako komfortní auta a této pověsti dělá čest i třída X, jakkoli s osobními auty nelze pick-up srovnávat. Robustní žebřinový rám nechybí, ale vůz má komfortní víceprvkovou zadní nápravu a vinuté pružiny vpředu i vzadu, žádná listová pera (což je ale trochu na úkor užitečného zatížení). Na dálnici si připadáte jako v opravdu velkém SUV, nikoli jako v užitkovém autě.
Rovněž v terénu je třída X nepřekonatelná. Systém 4MATIC přepíná automaticky z pohonu zadních na pohon všech kol až do rychlosti 100 km/h. V lehkém terénu či na sněhu je k dispozici režim High, pro náročnější podmínky pak Low s terénním redukčním převodem. Za příplatek je dostupná i uzávěrka diferenciálu zadní nápravy. V terénu nebo při složitějších parkovacích manévrech přijde k užitku i kamerový systém s 360° výhledem kolem vozu. Jak je Mercedes X nepřekonatelný v terénu a překvapivě pohodlný na dálnici a kvalitní silnici, tak konstrukce a velikost vozu má svoje limity na rozbité okresce, kde lehký zadek prázdného auta citelně poskakuje.
Čtyřválcový diesel asi nebude přesně to, co byste od velkého pick-up čekali (šestiválec se ovšem v nabídce objeví už za pár měsíců!), ale funguje překvapivě dobře. Motor o objemu 2,3 litry od Nissanu má sice trochu hlasitý start a váhavější odpich (za ten nejspíš může hlavně sedmistupňová automatická převodovka), ale brzy po rozjetí o něm díky skvělému utlumení v podstatě nevíte. Rozumná je i spotřeba, která se v našem testu ustálila na hodnotě 8,1 l/100 km, což téměř odpovídá spotřebě udávané výrobcem.
První krok do nové automobilové třídy se Mercedesu povedl, s dieselovým šestiválcem bude zapomenuta i jediná nevýhoda proti konkurenci, kterou je teď v Evropě hlavně Volkswagen Amarok.

Martin Šidlák

Srovnání pick-upů na českém trhu

Technické údaje: Mercedes-Benz X 250d 4Matic AT
Cena:     903 500 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     čtyřválcový turbodiesel
Maximální výkon:     140 kW / 3750 ot./min.
Maximální točivý moment:     450 Nm / 1500-2500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     11,8 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     9,6/6,9/7,9 l/100 km
Emise CO2:     207 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     5340/2113/1819 mm
Rozvor:     3150 mm
Ložná plocha korby     2,48 m2
Pohotovostní hmotnost:     2234 kg