Ford a Vodafone testují řešení z oblasti automobilové konektivity, které by mohlo automaticky upozorňovat řidiče, že se blíží k nehodě, a poradit jim, jak vytvořit uličku pro záchranáře.

 

Pozdní příjezd složek integrovaného záchranného systému k dopravní nehodě může mít fatální následky. Odborníci se domnívají, že zkrácením dojezdového času o pouhé čtyři minuty by se počet přeživších při nehodách zvýšil až o 40 procent.
Ford ve spolupráci s Vodafone proto nyní testuje nové řešení z oblasti automobilové konektivity, zaměřené právě na tento problém. Jde o systém, který by mohl upozornit řidiče na nehodu už několik okamžiků poté, co k této nehodě dojde. Navíc je upozorní na blížící se vozidla záchranných složek a poradí, na kterou stranu vozovky uhnout, aby vznikla předpisová ulička.
Systém umožňující rychlejší průjezd hasičských, sanitních a policejních vozů se zkouší jako součást projektu KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf), podpořeného částkou 15 milionů eur (v přepočtu přibližně 380 mil. Kč).
Ford a Vodafone se připravují na dobu, kdy spolu budou všechna vozidla komunikovat prostřednictvím mobilních sítí a zabudovaných modemů. Aktuálně mimo jiné zkoumají, jak využít „eCall Plus“ k tomu, aby upozornil ostatní řidiče, že se blíží k místu dopravní nehody. Cílem je zaznamenat nehodu na vzdálenost alespoň 500 metrů. Vozidla záchranného systému by rovněž vysílala podobné varování. To by se zobrazovalo na přístrojových štítech aut v koloně spolu s doporučením, jak vytvořit záchrannou uličku.
Požadavek na vytvoření záchranné uličky v mnoha zemích stanovuje zákon. Zdaleka ne všichni řidiči jej ale správně dodržují. Průzkum v Německu odhalil, že bezmála polovina řidičů neví, jak má uličku vytvořit.
V České republice se bude od října ulička vytvářet stejným způsobem jako v západních zemích, tedy mezi levým a druhým pruhem zleva. Dosavadní právní úprava nařizovala tvořit uličku na druhé straně, mezi pravým a druhým pruhem zprava. To mátlo zejména zahraniční řidiče.
Zdroj: Ford