Do budoucna by rád viděl značku Audi jako jedničku prémiového segmentu. Aktuálně u značky Audi sází v první řadě na SUV modely a manažerský model A6. Marcel Archleb oslaví první rok na pozici vedoucího divize Audi společnosti Porsche Česká republika a nám odpovídal nejen na fleetové otázky.

Jak se vaší značce prodejně daří a jak vidíte vývoj v příštím roce?
V letošním roce se nám daří vzhledem k vývoji na trhu relativně dobře. Ještě více než na dodaných vozech to vidíme na zvýšeném příjmu objednávek. Velmi dobře si vedou nové modely, zejména Audi Q8, Audi A6 a Audi Q3, první elektromobil Audi e-tron je pro letošek vyprodán. Po zbytek roku bychom chtěli udržet pozitivní trend a pro růst plánujeme nejenom další nové modely, ale také zajímavé obchodní nabídky. Již několik měsíců běží velmi zajímavé financování Audi now, které o prázdninách rozšíří zařazení modelu Audi A6, které bude ve verzi 40TDI quattro začínat na 18 000 korunách bez DPH měsíčně. Pokud jde o výhled na příští rok, v tuto chvíli se obtížně predikuje situace na trhu, který letos po několikaletém růstu klesá. S pokračující ofenzívou nových modelů nicméně věřím v další růst našeho tržního podílu.


Kterým modelům se daří nad očekávání a které mají ve vašich očích naopak rezervu?
Nejvíce se daří SUV modelům, tady bych vypíchnul zejména Audi Q3 a Audi Q8, stálicí je pak manažerská Audi A6. Pokud jde o rezervy, přál bych si z továrny více vozů Audi e-tron, jelikož zájem na trhu převyšuje naše kvóty.

Jaká je mezi veřejností odezva právě na model e-tron?
Odezva zákazníku je mimořádně pozitivní a narážíme na výrobní kapacity. Aktuálně dodací lhůta překračuje půl roku, nyní objednané vozy se plánují na začátek roku 2020. Testovací jízdy s Audi e-tron jsou velmi úspěšné, zákazníci kvitují, že je v něm cítit klasické DNA Audi. Tedy precizní zpracování, moderní interiér, výborné jízdní vlastnosti s pohonem Quattro a dlouhý dojezd s rychlým nabíjením.

ČTĚTE TAKÉ: Velké fleety prodejce zaměstnají, ale odnaučí je prodávat, říká šéf Renaultu


Jak vnímáte pohon CNG? Definitivně se přeorientováváte na elektrický pohon nebo budete CNG ještě nadále důvěřovat?
CNG u vybraných modelů nadále pokračuje a určitě jde o zajímavou alternativu. Audi jako jediný prémiový výrobce momentálně pokrývá široké spektrum pohonů – klasické spalovací motory, CNG, plug-in hybridy i plně elektrické vozy.

 

Na jaké další novinky se letos či zkraje příštího roku můžeme těšit?
Letos jsme již představili modernizovanou verzi Audi A4, v těchto dnech se odhaluje modernizované Audi Q7. Na podzim přijde Audi Q3 Sportback a zástup plug-in hybridních verzí stávajících modelů. Mezi novinky určitě patří nové S modely s novými motory využívajícími elektrické turbo. Na konci roku se odhalí ještě Audi e-tron Sportback. A nezahálí ani Audi Sport, druhá polovina roku přinese premiéry hned několika RS modelů. Tempo nepoleví ani v příštím roce, ale to bych už předbíhal.

Kdybyste si měl ve své nabídce vystačit pouze se třemi-čtyřmi modely, které by to byly?
Primárně by na našem trhu šlo o SUV modely doplněné o manažerský vůz v podobě Audi A6.

A naopak, je nějaký model, nějaká třída, ve které nejste zastoupeni a přál byste si takový vůz ve své nabídce mít?
V tuto chvíli je to opravdu velké sedmimístné SUV, co by z pohledu aktuálního modelového řazení mělo označení Audi Q9.

Jak se vypořádáte s přísnými emisními limity, které se na automobilky ze strany EU hrnou? Povede to u vaší značky výhledově k výraznému zdražování aut?
Pracujeme na vývoji motorů a jejich optimalizaci. Drtivá většina nových modelů jsou mild-hybridy, které mají nižší spotřebu paliva. Vedle toho jsme uvedli plně elektrický vůz Audi e-tron, modely Audi A6, Audi A7, Audi A8 a Audi Q5 letos nabídnou plug-in hybridní verze. Obecně se dá předpokládat, že výhledově bude spalovací motory kvůli nasazení nových technologií čekat jisté zdražování.

Jaký pohon se podle vás v budoucnu prosadí?
Ten, který bude pro zákazníka provozně nejvýhodnější. Očekávám, že v dohledné době bude na trhu mix pohonů a zákazník si vybere ten, který bude jeho potřebám vyhovovat nejvíce.

Jaké služby a další benefity můžete nabídnout vašim firemním zákazníkům? Máte nějaké novinky nebo chystáte?
Máme velmi progresivní fleetové schéma obchodních podmínek s ohledem na velikost firmy a odběry. K tomu přidáváme zajímavé nabídky financování s atraktivními splátkami pro širokou paletu modelů. A v neposlední řadě to jsou servisní balíčky.

Jaký podíl prodejů připadá u vaší značky na firemní prodeje, potažmo registrace na IČO?
Drtivá většina prodejů jde na firmy či osoby s IČO, mluvíme až o 90 % prodaných vozů.

Jaký podíl je podle vás optimální, jakého byste chtěl dosáhnout?
S ohledem na to, že se pohybujeme v prémiovém segmentu, bude i nadále dominovat segment firem a tzv. ičařů. Aby se tento poměr změnil, musel by v České republice výrazně stoupnout příjem střední třídy obyvatel.

Kde vidíte značku Audi – nebo byste chtěl vidět – za 10/15/20 let?
Audi bych rád viděl jako lídra prémiového segmentu. Naší ambicí je vrátit se tam na pozici číslo 1 a udávat tón v inovacích a nových technologiích.

Co je jednodušší při nástupu na pozici, na kterou nastupujete - být ve firmě už několik let a znát její silné a slabé stránky, anebo přijít jako nový šéf bez osobních vazeb a mít prostor na radikální změny?
Obě varianty mají své pro a proti. Znalost prostředí umožňuje rychlejší zapracování a aktivnější zasahování do chodu firmy. Na druhou stranu ale zpravidla limituje radikálnější kroky a otřený, nezaujatý pohled. Nástup zvenčí vyžaduje větší úsilí k co nejrychlejšímu porozumění firmě, ale zároveň dává větší prostor pro vlastní invenci a kreativitu.