Není to tak dlouho, co jsme v tématu čísla psali o výjimečných sportovních modelech ve firemních flotilách, které fungují jako motivace pro zaměstnance. Subaru BRZ by v nich mělo být povinně. Produktivita zaměstnanců i zacházení s firemními vozy by šlo rapidně nahoru. Opravdu! Věřím tomu.

A teď zdaleka nemluvím jen o motivaci k tomu, abych si takové auto na víkend zasloužil. Subaru BRZ totiž není žádný převýkonovaný hot hatch, kde stačí šlápnout na plyn a automaticky letíte po okresce vysoko nad dálničním limitem, ani nevíte jak. Tady si musíte všechno zasloužit, naučit se řídit, sžít se s výjimečným vozem, poznat ho po všech jeho stránkách a teprve pak se začnete královsky bavit. Užívat si každou zatáčku a radovat se z ní přesně tak, jak to hlásal polep na našem testovaném kousku.

Legenda za svého života
Nenalezneme tolik modelů, které by se staly legendou tak rychle, jako model BRZ. Pravdou sice je, že je tu omezená skupina řidičů, kteří „béerzetu“ vyčítají nízký výkon a pomalé zrychlení v přímce, troufnu si ale tvrdit, že tito tenhle japonský kousek nepochopili. Jde o vskutku řidičské auto, které když dostanete do ruky, nebudete chtít už žádné jiné. Ano, existují i mnohem rychlejší modely, ale málokdy jsou tak zábavné, tak upřímné, tak čitelné a jen zcela výjimečně vám mohou posloužit i při běžném ježdění tak, jako právě model BRZ.
Ale pojďme postupně. BRZ mne opakovaně nadchlo už při nasednutí do jeho útrob. Jen co zaplujete do fantasticky tvarovaných sedadel umístěných jen těsně nad silnicí, zabouchnete efektní bezrámové dveře a rozhlídnete se kolem sebe, musíte mít jasno. Tohle je sporťák, kde se vše podstatné soustředí na řidiče. Přímo mě fascinuje ten odkaz staré školy, staré digitální hodiny, zastaralá grafika multimediálního systému, ale především snadné ovládání všeho, včetně rádia, klimatizace i všeho ostatního. Subaru vytvořilo interiér orientovaný zejména na funkčnost a dokonalou kontrolu. Přístrojovému štítu pochopitelně dominuje velký otáčkoměr se zabudovaným digitálním rychloměrem. Ten analogový se krčí někde po straně a s malým fontem dává najevo, že tady není tak důležitý. Nechybí ale ani potřebný ukazatel teploty chladící kapaliny a oleje či gravitačního zrychlení.

To nejlepší
To nejpodstatnější je ale jízda samotná. Už samotné ingredience hodně napovídají – 200 koní atmosférického boxeru s nízkým těžištěm, manuální šestikvalt, nízká hmotnost prťavého auta, zadní pohon, speciálně naladěné tlumiče pérování Sachs určené limitované edici Spec.S a samozřejmě samosvorný diferenciál. To je recept, který musí fungovat.
A také, že ano. Zejména jízda na kvalitních zakroucených silnicích je s modelem BRZ zážitek, který si budete chtít dopřávat stále dokola. Pravda, zrychlení na rovince by možná mohlo být výraznější, ale koho to zajímá, jakmile se dostanete do zatáček. Výkon graduje od hranice čtyř tisíc otáček za doprovodu mohutného chrčení až někam k sedmi tisícům a vy si začínáte užívat neuvěřitelnou čitelnost vozu, který z každého oblouku vystřeluje s lehkým náznakem přetáčivosti ven. Motor se rád nechá vytáčet a je náramně hravý a je jen na vás, jestli při jednotlivých průjezdech vsadíte na čistou stopu nebo lehké powerslidy. Obojí má béerzetko rádo a při obojím vás zahrne nadstandardní porcí důvěry. Stabilizační systém lze samozřejmě zcela odpojit a pak začíná ta pravá zábava. A nejlepší na tom všem je, že tohle všechno je možné s BRZetkem zažívat už v poměrně nízkých a bezpečných rychlostech. Nemusíte se po silnici řítit jako blázen tak, jako v již zmíněných hot hatchích. I když rychlost mu samozřejmě nechybí. Rozjet se může až na 226 km/h, ovšem při takových rychlostech už dovnitř vozu proniká poměrně hodně hluku.
Co mne během testu zaujalo bylo i to, že model BRZ nežádá přehnaně moc pohonných hmot. Při klidné jízdě a klidně i svižnějších přesunech se lze dostat až k šesti litrům. Město jsme spolu zvládli za 7, celkový průměr vyskočil na 8 l/100 km. Pokud se zajedete pobavit na vaše oblíbená místečka, počítejte spíš s deseti litry. Ale i to je vcelku solidní výkon. Na to ale stejně rychle zapomenete, ne už potom na to precizní řízení, kdy víte v každé chvíli úplně vše o tom, co se pod koly děje. Ani na to, jak čitelné je BRZ na svém limitu a ani na to, jak skvělé má řazení, špičkově vyvážený podvozek a hravý motor. Je to dokonalý řidičský stroj, který vcelku v klidu snese i nástrahy každodenního cestování.
Jeho cena začíná na 661 200 Kč bez DPH, testované provedení Spec.S ve speciálním zbarvení Cool Gray Khaki, s novými černě lakovanými 17“ koly a speciálně vyladěnými tlumiči SACHS, doplněné o kožené potahy sedadel ve speciálním provedení s hnědou kůží je k dispozici v omezeném počtu za 710 740 Kč bez DPH.

Michal Žďárský
FOTO: Vojtěch Formánek

 



SOUVISEJÍCÍ:
- TEST: Seat Ateca FR 2.0 TSI 4WD DSG - Praktik, co FRčí