Čistě elektrických dodávek je na trhu prozatím jen minimum a investice do nich se firmám po většinou nevyplatí. Na trh ale míří hybridní dodávky, jejichž příspěvek k čistšímu ovzduší zkoumala rok trvající studie probíhající uvnitř nízkoemisní zóny v Londýně. Po té v průběhu dvanácti měsíců pohybovalo 20 plug-in hybridních dodávek řady významných společností, které v součtu najezdily 240 000 km. Co studie ukázala?

Stále více evropských měst začíná zavádět nízkoemisní zóny a zakazuje vjezd do center svých měst. Zásobování ale zcela odříznout nelze a řešení by měly přinést chystané elektrické dodávky. V jejich předvoji na trh ale míří hybridní modely, ba ještě lépe plug-in hybridní modely užitkových vozidel, jakými je třeba chystaný Ford Transit Custom Plug-in Hybrid, jež má na konci tohoto roku vstoupit oficiálně do prodeje. V předstihu ale tento model posloužil jako studijní materiál pro projekt uvnitř ultranízkoemisní zóny v Londýně, na který přispěl grantem ve výši 4,7 milionu liber (v přepočtu přibližně 133 mil. Kč) ústav Advanced Propulsion Centre, financovaný britskou vládou. Dvacet vozů Ford Transit Custom Plug-in Hybrid najezdilo za 12 měsíců celkem 240 000 km. Cílem bylo zjistit, zda mohou zúčastněné organizace zajišťovat běžné denní úkoly, k nimž se obvykle využívají užitkové automobily se vznětovými motory, při maximálním možném využívání elektrického pohonu.
Do projektu se zapojily Addison Lee, Autoglass, British Gas, Clancy Plant, DPD, letiště Heathrow, Interserve, Mears Group, Metropolitní policie Londýn, Morrison Utility Services, RNLI, Royal Mail, Speedy Services, Sky, Transport for London a Vodafone.
Celkem 75 procent jízd, uskutečněných během zkoušek v centrálním Londýně, dokázaly vozy absolvovat na bezemisní elektrický pohon. V širším Londýně to bylo 49 procent. To ukazuje, že i bez rozvinuté sítě nabíjecích stanic mohou hybridní dodávky dramaticky snížit objem výfukových emisí produkovaných v městském provozu. Díky tomu, že plug-in hybridní vozy jsou vybaveny také spalovacím motorem, sloužícímu k prodloužení dojezdu, je lze nasazovat i na delší trasy. Výsledky výzkumu se maličko rozcházejí s několika dřívějšími analýzami, které ukazují, že majitelé běžných plug-in hybridních vozidel drtivou část svých jízd absolvují v běžném režimu a o nabíjení se příliš nestarají. Londýnská studie má ale nárok na jiné výsledky. V první řadě slouží spalovací motor modelu Transit Custom Plug-in Hybrid čistě jako generátor dodatečné elektrické energie a prodlužovač dojezdu, za druhé lze předpokládat, že příslušní řidiči byli v rámci zacházení s vozidlem a energiemi řádně proškoleni a nabádáni k využívání elektrického pohonu. Což je bezesporu správný přístup.

ČTĚTE TAKÉ: Firemní řidiči plug-iny téměř nikdy nenabíjejí

Studie mimo jiné poukazuje i na to, že užitkové vozy v Londýně vykonají za typický pracovní den okolo 280 000 jízd, při nichž najezdí v součtu 13 milionů kilometrů. A čísla nadále rostou. Na dodávky připadá 75 procent nákladního provozu v dopravních špičkách, kdy jen centrálním Londýnem projede každou hodinu 7000 lehkých užitkových vozů. Podobná situace panuje i v dalších evropských městech. Jednu z příčin znamená rozvoj online nakupování. Úřady po celém kontinentu reagují zaváděním přísnějších opatření na regulaci škodlivin v ovzduší, což firmy nutí hledat udržitelné způsoby zajištění dopravní obslužnosti.
Zajímavé je i to, že Ford podle svého prohlášení zužitkoval poznatky nasbírané během londýnského testování k optimalizaci modelu Transit Custom Plug-In Hybrid, který se dostane do rukou zákazníkům už na konci tohoto roku, jak jsme psali o pár řádků výše. Na základě testů dostane produkční model výkonnější elektromotor, optimalizované provozní strategie a také upravené displeje, jež řidičům poradí, jak maximalizovat rekuperaci energie. Plug-in hybridní hnací soustava modelu Transitu Custom Plug-In Hybrid přitom umožňuje zcela bezemisní provoz na vzdálenost až 50 kilometrů. Při využití zážehového motoru 1.0 EcoBoost lze bez doplňování paliva nebo dobíjení urazit vzdálenost až 500 km. Kompaktní baterii lze nabíjet z běžné 230V zásuvky, a protože je umístěná pod podlahou, neomezuje vnitřní prostor a přepravní kapacitu vozu.
Další data přinesou podobné programy v německém Kolíně nad Rýnem a ve španělské Valencii, kde se podobné testování rozebíhá právě v těchto dnech. A vedle Transitu Custom Plug-In Hybrid se jich zúčastní také nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid.. Nedávno navíc Ford oznámil, že v roce 2021 rozšíří nabídku elektrifikovaných užitkových modelů o nový Transit s čistě elektrickým pohonem.

SOUVISEJÍCÍ:
- Hybridy táhnou čím dál víc, ve fleetech se osvědčují
- Firmy se stále víc zajímají o hybridy
- Průzkum: hybridy mohou ve městech jezdit skoro 90 % času bez emisí