Nedávno nově zvolený Evropský parlament postupně začíná pracovat, během pár dnů se poslancům budou představovat noví komisaři. Bude rozhodovat i o budoucnosti automobilového průmyslu. Po dlouhém mlčení se v této souvislosti ozvala i evropská asociace automobilových výrobců ACEA a vysílá EU signál: „Nejde jen o emise nebo o to, jestli budoucnost bude elektrická nebo jiná, ve hře je i 13,8 milionu pracovních míst. A jsme připraveni odevzdat až 50 % výroby elektroaut mimo Evropu?“.

 

Asociace výrobců automobilů ACEA vydala veřejnou zprávu, určenou ale především poslancům Evropského parlamentu. Kromě obecných proklamací, jak se těší na spolupráci s nově zvoleným parlamentem, Evropskou komisí vedenou Ursulou von der Leyen a také jednotlivými členskými státy, celkem hlasitě upozorňuje, jak podstatný je automobilový průmysl pro celou Evropu.
„V tomto období je důležité úzce spolupracovat,“ píše se v prohlášení. „Koneckonců sdílíme společný cíl a společnou odpovědnost - transformovat mobilitu ve prospěch všech 500 milionů lidí žijících v celé Evropské unii. Nejdříve je ale třeba připomenout strategický význam automobilového průmyslu pro EU. Naše odvětví působí jako motor zaměstnanosti, inovací a růstu a zároveň udržuje Evropu a její občany v pohybu. Automobilový průmysl je například významným zaměstnavatelem, když v tomto odvětví pracuje přímo či nepřímo 13,8 milionu lidí. Zároveň představujeme také největší privátní příspěvek do výzkumu a vývoje, když každoročně investujeme 57,4 miliard eur. Stejně tak je automobilová výroba důležitá pro obchod, když pro EU vytváří obchodní přebytek ve výši 84,4 miliard eur ročně.“

Čtěte také: Cesta k elektromobilům už má výsledky: Emise CO2 v Evropě rostou druhým rokem po sobě

Výrobci nezpochybňují potřebu ekologického chování k planetě, ale zároveň tvrdí, že automobilový průmysl je v kritickém bodě. Tisíce inženýrů tvrdě pracuje na nových technologiích, úsporných a šetrných k životnímu prostředí, ale zároveň se automobilky pohybují ve stále složitějším prostředí legislativních změn, a to v okamžiku, kdy globální automobilový trh klesá a Evropa je navíc vystavena hrozbě zavedení cel na dovoz do USA a Brexitu.
I dál se odstupující tajemník ACEA Erik Jonnaert (končí ve funkci na konci září) přesně trefuje do problému elektromobility. „Všichni evropští výrobci masivně investují do technologií čisté mobility. Tržní poptávka po těchto vozidlech je ale stále nízká. Evropští zákazníci nejsou přesvědčeni, že tato vozidla jsou pro ně nejlepší volbou. Prostě si nemůžou dělat starosti s tím, kde dobijí energii do svého auta. ACEA proto vyzývá politiky, aby prosadili potřebné investice do infrastruktury, a to nejen pro osobní auta, ale i pro nákladní vozy, dodávky a autobusy.“

Čtěte také: Porsche 911 je zlaté vejce koncernu VW. Které další modely jsou pro automobilky nejziskovější?

V závěru se opět vrací k ekonomické podstatě celého kolotoče jménem elektromobilita: „Nesmíme zapomenout na konkurenceschopnost automobilového průmyslu. Odhaduje se, že baterie bude do budoucna tvořit 35 až 50 % nákladů na elektromobil. Většina baterií se ale vyrábí mimo EU. Jsme připraveni na to, odevzdat až 50 procent hodnoty automobilů mimo Evropu?“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ