Letošních 25 let sportovních modelů Audi RS se značka rozhodla oslavit velkou ofenzivou nových modelů. Po RS 6 Avant a RS 7 Sportback, u kterých se to dalo čekat, se odtajnily i RS varianty pro SUV modely Q3 a Q3 Sportback.

 

V modelové řadě Q3 jde v dnešní době elektrických modelů trochu o překvapivý krok. Jakkoli už v minulé generace mělo Q3 pod kapotou i motor 2.5 TFSI o výkonu 250 kW. Logickým krokem naopak bylo, že RS provedení dostalo i Q3 Sportback.
Obě SUV masku chladiče Singleframe bez barevně odlišeného rámečku. Leskle černá mřížka s trojrozměrnou voštinovou strukturou je umístěna níž a začleněna přímo do nárazníku RS s velkými bočními otvory pro přívod vzduchu. Výrazné ozdobné lišty ve tvaru bumerangu na nárazníku byly navrženy exkluzivně pro RS Q3. Oba vozy umocňují své sportovní ambice výraznými „svaly“ nad podběhy kol, které jsou na každé straně rozšířeny o 10 milimetrů.

Čtěte také: Výrobci aut se konečně ozvali: Myslete nejen na emise, ale i na 13,8 milionu pracovních míst

Všechny ale bude hlavně zajímat motor. Jde o benzinový pětiválec s nejvyšším výkonem 294 kW (400 k) a maximálním točivým momentem 480 N.m až spojený s pohonem všech kol quattro. Modely RS Q3 a RS Q3 Sportback zvládnou sprint z klidu na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h, na přání může být zvýšena na 280 km/h.
Motor 2.5 TFSI má extrémně kompaktní konstrukci s délkou méně než 50 centimetrů a je o 26 kilogramů lehčí než předchůdce. Blok válců se nyní vyrábí z hliníkové slitiny. Hmotnost díky tomu klesla o 18 kilogramů. Náročná opatření snížila vnitřní tření a zároveň zvýšila výkonové parametry. Třecí plochy válců mají plazmovou povrchovou úpravu, průměr hlavních ložisek klikového hřídele se zmenšil o šest milimetrů. Klikový hřídel je dutý. To přineslo snížení hmotnosti o jeden kilogram. V hliníkových pístech jsou kanály pro chlazení olejem. Během krátké zahřívací fáze po studeném startu deaktivuje variabilní čerpadlo oběh chladicí kapaliny v hlavě válců. Motor 2.5 TFSI díky tomu dosáhne dříve své provozní teploty, což snižuje tření a spotřebu paliva.

Čtěte také: Další nejluxusnější SUV světa se blíží. Mercedes-Maybach se představí v listopadu

Sériově dodávaný sportovní podvozek RS snižuje světlou výšku o 10 milimetrů v porovnání s modely Audi Q3 a Q3 Sportback. Rozchod kol na přední nápravě se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými příčnými rameny je 1590 milimetrů. Vzadu nalézá uplatnění konstrukce se čtyřprvkovým zavěšením a rozchodem kol 1583 milimetrů. Audi Sport nabízí poprvé pro kompaktní supersportovní SUV 21“ kola s různým designem. Za sériově dodávanými 20“ koly nebo na přání dodávanými 21“ koly pracuje nově vyvinutá brzdová soustava RS s ocelovými odvrtávanými brzdovými kotouči s vnitřním chlazením o průměru 375 milimetrů (vpředu), resp. 310 milimetrů (vzadu, neodvrtávané). Šestipístkové třmeny jsou sériově lakovány černou barvou, na přání červenou. Na přání je možné vůz vybavit zcela nově vyvinutou brzdovou soustavou RS s keramickými kotouči, v tomto provedení jsou brzdiče k dispozici s šedým, červeným nebo modrým lakováním. Vpředu vytváří brzdný výkon nově vyvinuté jednodílné hliníkové třmeny a keramické brzdové kotouče s průměrem 380 milimetrů. Vzadu přispívají k požadovanému zpomalení plovoucí třmeny a ocelové brzdové kotouče s průměrem 310 milimetrů.