Byli jsme na místě budoucího testovacího okruhu BMW u Sokolova a víme, jak bude vypadat!

 

Ve vysoké trávě a nízkých keřích jsou schovaní zajíci a divočáci. Je vidět široko daleko, na obzoru dvě elektrárny a okolní města a obce. Poklidná pláň působí jako bohem i lidmi zapomenuté místo. Ale jen málokterá oblast v České republice se za posledních 100 let změnila tolik a tolikrát jako oblast severně od Sokolova – Velká podkrušnohorská výsypka. Vydalo by to na dlouhý, hodně dramatický seriál… A ještě nekončí.
Před 2. světovou válkou zde bylo několik obcí převážně s německým obyvatelstvem - Týn (Thein), Lipnice (Littmitz), Lvov (Löwenhof) nebo Chalupy na Pastvišti (Huthäuser). Z podhorské sudetské krajiny byla po válce většina obyvatel odsunuta. V 50. letech pak osady zničila povrchová těžba uhlí. Po jeho vytěžení se v 80. letech na místo naopak začala navážet suť z dalších dolů, zejména z dolu Jiří, v menší míře také z dolů Družba a Lipnice. Celkem sem bylo navezeno neuvěřitelných 92 691 000 m3 nadložních vrstev jílů a dalších hornin. Vznikla tak Velká podkrušnohorská výsypka o rozloze 1957 hektarů, největší v České republice. A teď se její část opět změní – na ploše 600 hektarů totiž vznikne testovací okruh automobilky BMW. Podpisy příslušných míst mezi krajem, automobilkou a Sokolovskou uhelnou, které dotčené pozemky patří, proběhly už minulý rok. My jsme se ale podívali přímo na místo budoucí stavby a jako první víme podrobnosti, jak to tady bude za pár let vypadat a co BMW chystá.

Čtěte také: Výrobci aut se konečně ozvali: Myslete nejen na emise, ale i na 13,8 milionu pracovních míst

Na výsypce, jejíž mocnost je v průměru 70 metrů, vznikne do roku 2022 velké vývojové centrum, kde se budou prohánět automobily BMW, Mini a Rolls-Royce. Celý prostor se bude jmenovat BMW Group Vývojové centrum ČR a sloužit bude především pro vývoj a testování úplně nových technologií – autonomní jízdy, elektromobilů, vodíkových vozů atd.
„Z 600 hektarů bude zastavěno zhruba 150, zbytek necháme přírodě,“ popisuje na výsypce projektový manažer Petr Pospíšil z BMW Česká republika, který má projekt na starosti. „Vznikne zde 16 testovacích míst, tzv. modulů, a 15 budov pro zázemí. Máme za sebou změnu územního plánu i studii vlivu na životní prostředí EIA. Teď čekáme na územní řízení a stavební povolení a příští rok bychom rádi začali stavět. Hotovo by mělo být do roku 2022.“
Automobilka BMW už má tři vlastní testovací areály – u Mnichova, ve Francii a ve Švédsku, plus jeden další v Hofu si pronajímá. Všechny ale vznikly přestavbou nějakého původního objektu – závodní dráhy či letiště. Pro testování nových vozů už BMW nejen chyběla kapacita, ale především muselo ve stávajících areálech přistupovat na určité kompromisy právě kvůli jejich předchozímu využití. Automobilka proto hledala místo, kde by mohla postavit všechno přesně podle svých potřeb. Z původních více než 80 lokalit nakonec zvítězila ta u Sokolova.
Měli jsme možnost nahlédnout do plánů, takže víme, co tady díky investici v řádu stovek milionů eur  vznikne. Mezi 16 moduly bude třeba více než 7 km dlouhá oválná dráha, jedna z nejdelších svého druhu na světě, která díky částečně nakolněné rovině bude simulovat nekonečnou rovinu. V další části se bude simulovat naopak městský provoz – testovací jezdci a vývojáři zde budou mít všechny možné druhy křižovatek včetně světelných nebo kruhových objezdů, a to nejen evropských, ale i takových, které se stavějí v Asii nebo v Americe. Další menší ovál bude sloužit na testování různých druhů dálničních sjezdů a nájezdů. Na jiném místě se bude zase simulovat provoz na okresní silnici. Na dalším budou úseky se stoupáním a klesáním, například pro testování rekuperace elektrické energie. Nechybí ani šotolinové a terénní povrchy. Pro zkoušení dynamiky a zrychlení bude v jedné části areálu rovinka o délce 2 km. Nejzajímavější ale je plocha o velikosti zhruba 300x300 metrů, kde se budou simulovat různé dopravní situace, především pro vývoj autonomního řízení. Auta zde budou vyjíždět proti sobě a bude se pracovat na tom, aby uměla zabránit srážce. Variant je celá řada. Nic z toho ale samozřejmě veřejnost neuvidí, kolem povede dvoumetrový plot, areál bude střežen, zakázaný bude provoz dronů. Zvířata se ale budou moci dostat do více než 100 hektarového pozemku uprostřed oválu pomocí biokoridorů, od testovacích silnic ovšem budou bezpečně oddělena – nebude se tady určitě testovat srážka s živým zvířetem. Pro potřeby vývoje zde bude postaveno rovněž několik budov, kde budou servisní dílny a kanceláře včetně místa pro softwarové aplikace a inženýry.
Kromě toho, že sokolovské vývojové centrum vzniká jako první u BMW zcela nové od základu  , má ještě jednu odlišnost. Zatímco na těch ostatních se opravdu především testuje a výsledky se pak vozí do vývojových center, tady bude moct být část vývojářů přítomná přímo na místě.

Čtěte tají: Porsche 911 je zlaté vejce koncernu VW. Které další modely jsou pro automobilky nejziskovější?

Region si od této investice hodně slibuje. Přímo v areálu najde zaměstnání několik stovek místních obyvatel (celkem se počítá s asi 700 pracovními místy od vývojářů přes mechaniky až po obslužný personál), lokalitě by ale BMW mohlo pomoct jinak. „Když jsem byla dítě, byli jsme zvyklí koukat z okna na paneláky, případně na povrchový důl. Když v zimě napadl sníh, byl do hodiny černý,“ říká starostka Sokolova Renata Oulehlová. „To se dodnes samozřejmě razantně změnilo. Přesto je ale Karlovarský kraj krajem s nejnižším HDP v Česku, konkrétně v Sokolově je druhý nejhorší nabídka volných pracovních míst. Mladí tady nemají moc velkou perspektivu. A to by nám právě BMW mohlo pomoct změnit. Přijdou sem vzdělaní lidé, naopak ti naši nebudou odcházet. A přiláká to další podobné firmy. Nechceme tady montovny, ale v téhle investici vidíme příležitost, jak udělat z nejzaostalejšího regionu Česka výkladní skříň moderních technologií.“

Martin Šidlák