Jde nejspíš o nejdůležitější model značky Peugeot. Malé SUV 2008 se prodává jak v Číně, kde právě jeho nová generace slaví celosvětovou premiéru, tak třeba v České republice, kde v prodejích vévodí svému segmentu. Co přináší nová generace?

 

O jak důležitý model jde, dokazuje, že tuzemský importér ho ukázal novinářům v první národní premiéře. Kromě toho se zatím vystavuje jen na autosalonu v Číně. Novinka mezigeneračně výrazně narostla. Je o celých 15 centimetrů delší, takže překonala třeba Volkswagen Golf. S délkou 430 cm a rozvorem 260 cm nabízí zavazadlový prostor o objemu 434 l. Designově se zařazuje do rodiny nových Peugeotů, pro které je typická přední maska s charakteristickým podpisem se třemi LED „drápy“.

Čtěte také: Český bestseller zná ceny. Za kolik koupíte novou Octavii?

Vůz 2008 dostal do interiéru nový virtuální 3D i-Cockpit, který slavil premiéru v modelu 208. Jde vlastně o vylepšený digitální přístrojový štít, který má navíc plastické 3D zobrazení některých údajů, třeba rychlosti. Dosahuje se toho kombinací dvou displejů a částečného odrazu v zrcadle, svým způsobem jde o optický klam. Ale je funkční a vypadá to velmi dobře. Peugeot navíc tvrdí, že tímto zdůrazněním důležitých údajů se zvýší reaktivita řidiče přibližně o půl vteřiny. Centrální dotykový displej má u některých verzí výbavy úhlopříčku 10 palců a ovládá se pomocí ikon umístěných vedle přepínačů.

Čtěte také: Mazda CX-30 přepsala historii nárazových testů: Dospělé ochrání na 99 %

Peugeot 2008 je příkladem nového přístupu koncernu PSA k technice. U každého modelu by mělo být do budoucna na výběr z několika druhů pohonů, jak konvenčních, tak elektrických. To je poněkud odlišná strategie, než jakou zvolil třeba koncern Volkswagen, který elektromobily vyvíjí zcela samostatně a v běžných modelových řadách plní funkci elektrifikované varianty plug-in hybridy. Na nové podvozkové platformě CMP tak stojí nejen model 208 i 2008, ale podvozek je stejný pro benzinový, dieselový i elektrický pohon. Čas ukáže, jestli jde o řešení dobré nebo problematické, protože elektrický a spalovací pohon klade na podvozek přece jen jiné nároky s ohledem na hmotnost a její rozložení.
Benzínové pohonné jednotky jsou tříválcové, s objemem 1,2 l a splňují normu Euro 6d:
-    PureTech 100 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou MAN6,
-    PureTech 130 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou MAN6 nebo automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8,
-    PureTech 155 S&S EAT8 (výhradně pro verzi GT).
V případě dieselových motorů jde o čtyřválcový motor o objemu 1,5 l (již při uvedení na trh norma Euro 6d-TEMP):
-    BlueHDi 100 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou MAN6,
-    BlueHDi 130 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8.

Čtěte také: Škodovky pod proudem: Projeli jsme hybridní Superb i elektrické Citigo

Elektrická verze bude disponovat motorem o výkonu 100 kW s točivým momentem 260 Nm. Baterie o kapacitě 50 kWh nabídne dojezd v souladu s novou normou WLTP až 310 km. Záruka na tuto baterii je 8 let nebo 160 000 km pro 70 % její dobíjecí kapacity. Nabíjení trvá z běžné zásuvky 16 hodin, u 100 kW nabíječky pak 30 minut do 80 % kapacity.
Model 2008 opět nebude vybaven pohonem všech kol, ale již osvědčeným systémem Grip Control upravujícím prokluz jednotlivých kol s funkcí Hill Assist Descent Control (HADC) napomáhající při jízdě ze svahu.
České ceny budou oznámeny v prosinci.

Martin Šidlák