Nárazové testy mění pravidla pro nastavení různých elektronických systémů v autě. A to v oblastech, kde byste to nečekali.

 

Ruku na srdce, kolik z nás si zvyklo na to, že tachometry v autě ukazují zhruba o 10 procent vyšší rychlost, než je ta reálná, takže na dálnici běžně jezdíme „tachometrových“ 140 km/h? S tím je ale konec. Nové tachometry v autech už budou ukazovat přesně. Důvodem jsou paradoxně nárazové testy Euro NCAP.
Auta jsou stále bezpečnější. Volvo nebo Subaru si daly závazek, že do pár let v jejich vozech neumře ani jeden člověk. Bezpečnost aut při havárii zkoumají už dlouhá léta odborné firmy – v Americe IIHS, v Evropě Euro NCAP. V evropském měření se hodnotí pomocí hvězdiček. Hon za maximálním počtem pěti hvězd odstartoval před lety Renault, který na tom založil svůj mediální obraz. I dnes se automobilky pyšní ziskem maximálního hodnocení. Ale jak se vyvíjejí auta, tak se vyvíjí i systém hodnocení. Je jasné, že auto, které získá pět hvězd nyní, je mnohem bezpečnější než auto, které toto hodnocení získalo před deseti lety.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Čtěte také:

Octavia po testech Euro NCAP – jedno z nejbezpečnějších aut pro vaše děti

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Významnou částí hodnocení stále zůstává bezpečnost posádky při různých typech nárazu do pevné překážky. Na tom ale není už příliš moc co vyvíjet. Čím dál větší váhu proto v hodnocení získávají různé elektronické asistenční systémy a elektronika vůbec. Dobře to ukázalo třeba poslední kolo aut hodnocených v Euro NCAP. Nový Peugeot 2008 získal jen 4 hvězdy, s paketem asistenčních systémů Safety Plus Packet se ale hodnocení zvedlo na maximální počet pěti hvězd.
Procenta v hodnocení navíc tak přidávají vozidlům asistenty nouzového brždění, sledování únavy řidiče, udržování v jízdním pruhu apod. Nově se ale přihlíží i k nastavení tachometru. Auto ztrácí body, když má tachometr nastavený s dříve běžnou tolerancí zhruba 10 %. Kdo byl tedy zvyklý jezdit po dálnici se 140 km/h na tachometru, protože věděl, že jeho reálná rychlost je pod 130 km/h, ten by si teď u nových aut měl dávat pozor.

Čtěte také:

Test Audi A6 Avant quattro 40 TDI: Nejpohodovější kombík

Překvapení tak při rychlostní kontrole mohou zažít třeba řidiči nových Škodovek. „Scala a Kamiq mají implementovanou funkci tzv. „Genaue Geschwindigkeit“ – jednoduše řečeno: kombiinstrument průběžně zpřesňuje signál od ABS s pomocí GPS měření. Vyrovnávají se tak chyby, které do měření rychlosti vnáší různá velikost, opotřebení a huštění pneumatik,“ vysvětluje Martin Preusker z oddělení Komunikace Škoda Auto. „Dá se říct, že odchylka tachometru od reálné rychlosti se zde pohybuje někde mezi 0 až +5 km/h. Odchylka není konstantní, může se měnit v závislosti na okolních podmínkách. Za ideálních podmínek (typicky jízda po dálnici) rychloměr ukazuje víceméně přesně. Tato funkce bude dále nasazena v nové Octavii a počítá se s ní i do dalších nových modelů. Stávající modely (Superb, Karoq, Kodiaq, Citigo, Fabia) s nasazením nepočítají, protože správná funkce rychloměru podléhá homologaci a jakákoli změna by si vynutila nové homologační zkoušky.“

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv

Čtěte také:

Kolik existuje jízdních stylů? V Británii 36 750