Svolávací akce automobilek obtěžují všechny majitele aut, včetně firem. Většina problémů je vyřešena během pravidelné servisní kontroly, pouze závažnější poruchy je třeba řešit okamžitě. Loňský rok byl v počtu svolávacích akcí i co do počtu svolávaných modelů prozatím rekordní.

Svolávacích servisních akcí probíhá možná víc, než si veřejnost uvědomuje. Povětšinou nejde o zásadní nedostatky, které by přímo ohrožovaly zdraví řidičů, a proto jsou potřebné zásahy na vozidlech běžně řešeny v rámci pravidelné servisní kontroly a majitel vozu se to ani nemusí dozvědět. Velmi často se jedná jen o úpravu software elektroniky nebo nějakou protikorozní opravu a takovou položku uvede servisní místo pod vybraným kódem do zakázkového listu.
Z pohledu závažnosti lze svolávací akce rozdělit v zásadě na dva druhy. Ty, které mají napravit životu nebezpečné vady, ať už se zásah týká airbagů, pásů, brzd, řízení či software asistenčních systémů, a na ty, které mají vliv na funkčnost nebo životnost vybrané části ve vozidle. V prvním případě předává výrobce Ministerstvu dopravy kompletní seznam vozidel, kterých se závada týká, a to informuje na základě dat z registru vozidel majitele s výzvou k návštěvě servisu. V druhém případě záleží na vybraném postupu výrobce či importéra a nedostatek bývá nezřídka vyřešen právě v rámci běžné servisní prohlídky. Od roku 2017 ale mohou majitele obesílat i zástupci samotných značek dle vlastní databáze. Importér má navíc možnost dotázat se Ministerstva dopravy ČR na jména a adresy majitelů zapsaných v registru.

Firmy si nestěžují
Většina námi oslovených firem se středním a větším vozovým parkem necítí, že by je svolávací akce automobilek nějak nadměrně obtěžovaly. Zejména pro to, že jde o poměrně nahodilé situace, které umí značka opravdu vyřešit při pravidelné servisní prohlídce. Což je i případ aféry Dieselgate, tedy asi největší a nejviditelnější svolávací akce posledních let týkající se technických zásahů v případě postižených motorů EA189. „Svolávací akce se nás v souvislosti s aférou Dieselgate dotkla u vozu VW Sharan. Dále proběhlo i několik svolávacích akcí na ostatní vozy VW, vždy to byly ale banální úkony, typu doplnění či odstranění spony vedení hadice, úprava uložení tlumičů víka zavazadlového prostoru apod., které byly provedeny v rámci pravidelných ročních prohlídek.  Žádná z těchto akcí neměla významný vliv na dobu pobytu vozu v servisu, a to proto, že byly v našem případě vždy spojeny s pravidelnou roční prohlídkou. Servisní partner nás o každé z nich řádně informoval a to jak ústně, tak i záznamem v servisním protokolu. Svolávací akce z pohledu zákazníka považuji za zodpovědné počínání výrobce ve vztahu k zákazníkovi, kdy dochází k preventivnímu řešení možných komplikací transparentní cestou, a navíc bez ztráty času,“ vyznává se z vlastní zkušenosti Pavel Šikýř ze společnosti Palux CS.

NEJMÉNĚ SPOLEHLIVÉ VOZY TRHU? POZOR NA OJETÉ DACIE A VOLKSWAGENY…

Ne vždy je ale nutné při svolávací akci a problému utrácet čas a navštěvovat servisní místo. „Již delší dobu jsme nezaznamenali oslovení v rámci svolávací akce. Pokud si vzpomínám, posední byla někdy v roce 2014/2015. Jednalo se o vadný mechanizmus otevírání dveří kufru u Hyundai i30. Výměna proběhla bez problémů, respektive jelikož se jednalo o velmi jednoduchou výměnu, bylo realizováno pomocí mobilního servisního technika v našich podzemních garážích,“ vzpomíná na rychlý zásah přímo v sídle firmy Karel Plavka ze společnosti Wüstenrot.

Pokyny od leasingovky
Zatímco u soukromníka je volba zda navštívit či nenavštívit servis na jeho osobním rozhodnutí, firmy využívající operativní leasing často nemají na výběr. „Pokud svolávací akce vzniká, doporučujeme našim klientům se jich zúčastnit a s ohledem na bezpečnost trváme na tom, aby jí při dalším servisním úkonu realizovali,“ informuje Martin Čmarda ze společnosti Volkswagen Financial Services. A stejně postup popisuje i Tomáš Hyan z leasingové společnosti Business Lease: „V případě, že obdržíme výzvu k návštěvě servisu, vždy bez zbytečného odkladu informujeme klienta a žádáme jej o součinnost. Svolávací akce odbavujeme u našich preferovaných servisních partnerů, kteří poskytují standardně vysokou kvalitu služeb a doprovodný servis a tak je dopad na komfort klienta zcela minimální.“


 

Rekordní počet svolávacích akcí v roce 2019

Podle webu svolavacky.cz bylo v loňském roce uskutečněno rekordní množství svolávacích akcí. Data vyplývají z analýzy týdenních přehledů notifikací RAPEX vydávaných Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise. Poskytnutá čísla hovoří o tom, že v loňském roce bylo vyhlášeno 380 svolávacích akcí automobilek, což je o 32 % více, než v roce předchozím. O 25% víc bylo také modelů, kterých se svolávačky dotkly.
Řečí čísel - v roce 2019 bylo svoláváno 299 modelů 42 značek. Srovnání s rokem 2018 ukazuje vzestupný trend počtu svolávacích akcí (288/380), svolávaných modelů (239/299) i značek (39/42). Systém Rapex přitom eviduje pouze nebezpečné závady ohrožující bezpečnost a zdraví.
Jak vyplývá z dat poskytnutých webem svolavacky.cz, nejvíc svolávacích akcí nahlásila v roce 2019 automobilka Mercedes-Benz (56), následována značkami Citroën (25) a Peugeot (23). V první desítce se objevily i značky Audi (19), BMW, Opel (18), Volkswagen (17), Ford (15), Renault a Toyota (14). Více než deset svolávacích akcí vyhlásilo hned patnáct značek. Škoda Auto je s devíti svolávačkami na 16. místě.
Zdroj: http://svolavacky.cz/

Nejčastější důvody a největší akce
Nejčastějším důvodem ke svolávací akci byly v předchozím roce problémy s airbagy (144 záznamů), motorem (134), podvozkem (65), brzdami (49) a řízením (35). Kvůli riziku vzniku požáru přibylo v archivu 116 záznamů.
Mezi největší akce roku patřily svolávačky Fordu kvůli praskajícím přítlačným kotoučům spojky a možnému úniku elektrolytu baterie. BMW mělo dvě velké svolávací akce kvůli kabelům baterie u starších vozů a Volvo svolávalo prakticky celou svou modelovou řadu kvůli riziku požáru dieselových motorů. Dvě velké svolávačky pro několik modelů vyhlásilo i Subaru kvůli vadnému brzdovému spínači a riziku praskání ventilových pružin u benzínových motorů.

ČTĚTE TAKÉ:
-    Mercedes svolává do servisu 774 000 vozidel kvůli softwaru na regulaci emisí
-    Německo chce stáhnout vozy Audi A8 kvůli podvodnému softwaru
-    40 000 Maserati musí do servisu, hrozí jim požár