I přes masivní meziroční růst prodeje v prosinci se český trh s novými osobními vozy loni propadl o 4,4 procenta na necelých 250 tisíc kusů. To je nejméně od roku 2015 a trh klesá už třetí rok v řadě.

 

Registrace osobních automobilů v prosinci podle statistiky Svazu dovozců automobilů meziročně vzrostly o 27,6 %. Nestačilo to ale vyrovnat prudký propad, ke kterému došlo začátkem roku. Celkově se tak prodalo o 4,4 % nových aut méně než v roce 2018. Celoročně zaznamenaly významnější nárůst pouze motocykly a to o 8,5 %, a především traktory, jejichž registrace narostly o čtvrtinu. Registrace dovážených ojetých osobních aut vzrostly meziročně o 0,1 % na 177 261 ks. Jejich průměrné stáří je 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,49 %.

Čtěte také: Nejméně spolehlivé vozy trhu? Pozor na ojeté Dacie a Volkswageny…

V období od ledna do prosince 2019 bylo v ČR registrováno celkem 249 915 nových osobních automobilů, 20 436 lehkých užitkových automobilů, 1220 autobusů, 9852 nákladních vozidel, 18 744 motocyklů. Za stejné období minulého roku to bylo 261 437 nových osobních automobilů, 20 225 lehkých užitkových automobilů, 1203 autobusů, 9894 nákladních vozidel a 17 281 motocyklů.

Čtěte také: V loňském roce automobilky vyhlásily rekordní počet svolávacích akcí. Nejvíce se „dařilo“ Mercedesu.

Na IČO bylo registrováno 72,5 % nových aut. První je značka Škoda s 85 895 registrovanými osobními vozy (34,37%), následují Volkswagen – 20 869 (8,35%), Hyundai – 19 302 (7,72%), Dacia –14 807 (5,92%), Peugeot –11 346 (4,54%), Renault –10 101 (4,04%), Toyota – 9893 (3,96%), Ford – 9739 (3,90%), Kia – 9681 (3,87%), Mercedes-Benz – 7322 (2,93%). Z hlediska paliva vede benzín s 69,58% (173 885 ks), na druhém místě je nafta s 27,71% (69 253 ks), následuje CNG –1768 ks, elektro – 636 ks, LPG – 406 ks. Osobních vozů s hybridně-elektrickým pohonem bylo registrováno 8346 (o 73% více než v roce 2018), z toho plug-in hybridů 466.

Martin Šidlák, Foto: Pixabay