Ne zrovna dobré zprávy ohlásil Daimler, německý výrobce vozů Mercedes. V loňském roce se mu propadl zisk téměř o dvě třetiny na 2,7 miliardy eur (67,6 miliardy korun). Na odměnách tak budou kráceni jak akcionáři, tak zaměstnanci. A navíc se musí spořit na elektromobilitu.

 

Výrobce vozů Mercedes-Benz navrhne na valné hromadě konané 1. dubna dividendu ve výši 0,90 eur na akcii, uvedla společnost v souvislosti se zveřejněním hospodářských výsledků za loňský rok. Na dividendy půjde pouze miliarda aur ve srovnání s 3,5 miliardami za rok 2018, kdy společnost vyplatila 3,25 eur za akcii ze zisku 7,6 miliardy.
Výrazný propad v zisku přišel i přes rekordní loňské prodeje. Značka Mercedes-Benz prodala v roce 2,39 milionu aut, což je nejvíc v dosavadní historii a také nejvíc mezi konkurenčními prémiovými značkami. Důvodem jsou náklady spojené s aférou kolem emisí naftových vozů, vysoké investice do elektromobilů a také určité problémy s výrobou. Například na náklady související s naftovými agregáty a s nimi spojenými soudy činili 4,2 miliardy eur. Nemalých 828 milionů eur pak stálo ukončení výroby pick-upu třídy X. Konkrétně tohle přispělo k tomu, že divize užitkových vozů Mercedes se překlopila ze zisku 312 milionů eur za rok 2018 do loňské ztráty 3,09 milionu.

Čtěte také: První skica Octavie RS: Bude to plug-in hybrid

Podle agentury DPA se nižší zisk dotkne nejen akcionářů, ale i zaměstnanců. Zatímco loni si zhruba 130 tisíc zaměstnanců v Německu odnesl 4965 eur na odměnách souvisejících s hospodařením, za rok 2019 by to mělo být jen 597 eur jako podíl na hospodářských výsledcích a jednorázová odměna 500 eur. Firma se ale nevyjádřila i informaci, kterou zveřejnil německý deník Handelsblatt, podle kterého se chystá snížení počtu pracovních míst zhruba o 15 000.

Čtěte také: 300 koní a parkování v modrých zónách zdarma. Plug-in hybridní DS 7 Crossback je v Česku

I v letošním roce musí firma investovat velké peníze do elektromobility. Chystá premiéru Mercedesu EQA, elektrického SUV velikosti modelu GLA. Začít prodávat by se měla i nová generace třídy S, ovšem pouze jako sedan. Verze coupé a kabriolet jsou údajně pro nerentabilnost zrušeny. V plánu je uvést i plně elektrickou dodávku EQV. Řada stávajících modelů pak dostane plug-in hybridní variantu. Vedení firmy i přesto očekává, že zisky budou v roce 2020 lepší než loni. „Naším cílem je zajistit solidní čistou likviditu k ochraně nezbytných investic a zároveň vyplatit atraktivní dividendy," uvedl finanční ředitel Harald Wilhelm.

Martin Šidlák, psáno pro Idnes.cz