Od konce roku 2007 je fleetovým manažerem společnosti Kia Motors Czech Jan Veselý. Pro příští rok odhaduje, že fleetový trh v České republice bude stagnovat nebo jen velmi mírně růst, značka Kia se na něm ale chce prosadit ještě více než dosud.

Jak byste zhodnotil letošní rok značky Kia v České republice z hlediska fleetových prodejů? Pociťujete nějaké oživování poptávky po ekonomické krizi, případně mění se nějak zájem firemních zákazníků o konkrétní modely?

Rok 2010 kopíruje ten loňský. Velmi pozitivní pro mě je, že klienti, kteří již několik let naše vozy používají, se v tomto roce rozhodli pro obměnu a opět s našimi vozy. Současně ale musím přiznat, že jsem letos zaznamenal tři společnosti, o které jsme bohužel přišli z důvodů změny v managementu, který o nákupu rozhoduje. Ukazuje to skutečnost, že ani maximální nasazení nás všech v celé dealerské síti Kia, unikátní sedmiletá záruka, skvělé ceny a nadstandardní služby nemusí stačit ke spokojenosti, ale vstupují sem i faktory jako osobní vazby jednotlivých lidí. S tím se bohužel nedá nic dělat. Co se poptávky týče - našim nejprodávanějším modelem je stále cee´d, ale i letošní novinka Venga, vyráběná v České republice, začala velmi cílevědomě. Sorento je rovněž žádaným vozem, no a Sportage - nejnovější model v našem portfoliu, tak to je naprostá horečka ze strany klientů. Celkově fleety činí 31 % našich prodejů. Tento podíl je opět srovnatelný s minulým rokem.

Pozorujete, že se v posledních letech požadavky zákazníků nějak vyvíjejí nebo stále rozhoduje především cena?

Cena je jednoznačně tím nejdůležitějším faktorem. Kolikrát se ptám sám sebe, jestli lidé, kteří jsou za nákup vozidel zodpovědní, opravdu dokážou ve svých kalkulacích vše správně vyhodnotit. Stalo se nám, že jsme přišli o klienta, který řešil rozdíl v pořizovací ceně 3000 Kč, a nakonec zvolil konkurenci s kratší zárukou. Ale zpět k vaší otázce: ano, vývoj pozoruji, ale cena prostě převažuje nad vším ostatním.

Určitě máte v rámci Kia Motors možnost srovnání se zahraničím - liší se čeští zákazníci v něčem od těch ostatních evropských, ať už na východ nebo na západ od nás?

Největší potíží pro značku Kia je skutečnost, že spousta firem v ČR je vlastněna zahraničním kapitálem. S tím souvisí i nastavení car policy, kde musí být vozy předem daných výrobců. Naštěstí se situace za pár uplynulých let podstatně změnila a značka Kia je čím dál více považována za evropský vůz. Logicky - výrobní závody v Čechách a na Slovensku napomáhají takovému vnímání.

Čím se snažíte firemní zákazníky přesvědčit, že výhodou vozů Kia není jen jejich cena?

Je to řada produktů, ale i klient by měl rozpoznat mnoho benefitů, které nabízíme. Jmenujme unikátnost naší sedmileté záruky. To je prvek, který zkrátka nepotřebuje další komentář a každý musí logicky rozpoznat tuto výhodu. Více k záruce nechci doplňovat, myslím, že klient nemusí být nějak zvlášť velký automobilový expert, aby takovou záruku ocenil. Začátkem letošního roku jsme spustili projekt s názvem KIA FLEET. Tento projekt zahrnuje 20 vybraných dealerů v ČR a je zaměřen na poskytování komplexní úrovně garantovaných služeb KIA právě fleetovým zákazníkům. Nabízí jasné standardy, špičkové servisní zázemí, dále služby financování, pojištění, asistence, pick-up servis, náhradní vozy atd. Zákazník se u nás musí cítit jako doma.

Jak odhadujete vývoj fleetového trhu do budoucna a jak byste se na něm chtěli dále prosazovat?

Fleetový klient bude stále vozy potřebovat a vzhledem k vyššímu počtu ujetých kilometrů než u privátního segmentu musí vozidla měnit řízeně. Objevuje se nyní stále častěji, že služební vozy jezdí déle a doba v majetcích firem se prodlužuje. To je dáno dnešním potřebným ušetřením provozních nákladů prakticky všude. Pokud se podívám na dosavadní vývoj trhu, odhaduji, že v roce 2011 bude fleetový trh stagnovat, případně zaznamená lehký nárůst 1-5 %. Vše pochopitelně záleží na ekonomické situaci státu a zdraví firem.

Jaké jsou vaše plány pro příští rok? Jak z hlediska prodejů, tak z hlediska rozšiřování nabídky fleetových služeb či nových modelů?

Těším se na něj. Budeme uvádět na trh hned tři modely (nové Picanto - segment A, nové Rio - segment B a limuzínu Optima). Jsem přesvědčen, že právě z hlediska fleetů budeme mít co nabídnout. B segment pro nás znamená potenciál růstu a Optima bude velmi důstojným ambasadorem značky KIA z hlediska image, designu a kvality. Pochopitelně budeme i nadále rozšiřovat zmiňovaná Fleet centra a podporovat tak značkové fleet služby v celé ČR.

Všude se teď skloňuje slovo ekologie - mají vůbec podle vás pro firemní zákazníky v ČR různé eko a green modely smysl, když na ně není ze strany státu výrazné daňové zvýhodnění? Jak se k nabídce podobných modelů staví KIA? Chystáte také nějaké modely na LPG, případně CNG?

To je správná otázka. Za sebe říkám, že pokud u nás nebude ze strany legislativy zvýhodnění pro tyto vozy, neporostou nákupy ekologických vozidel nijak strmě vzhůru. Pro srovnání ve Velké Británii či ve Švédsku je podíl modelu cee´d vybaveným ISG systémem 35% z všech prodaných cee´dů v těchto zemích. V České republice, kde tento ekologický prvek samozřejmě také nabízíme, je ale podíl prakticky mizivý. Značka Kia nekončí s vývojem pouze u ISG - osobně jsem měl možnost letos v Koreji řídit velké SUV Mohave disponující technologií palivových článků. To byl neuvěřitelný zážitek. Skoro samozřejmostí jsou pak hybridní modely, které Kia vyvíjí a testuje již několik let a jejich sériové využití je velmi blízko. Ekologie ve spojení s moderními technologiemi je základem budoucího vývoje značky.