V březnu 1981 byl světové veřejnosti poprvé představen airbag s předpínačem bezpečnostního pásu. Airbag od té doby zachránil tisíce lidských životů a nyní slaví své jubileum.

Mercedes-Benz představil v roce 1981 na Ženevském autosalonu jako první výrobce na světě v sériově vyráběném automobilu nový druh zádržného systému, tvořený tříbodovým bezpečnostním pásem s předpínačem a nafukovacím vzduchovým vakem. Hned v následujícím roce si mohli zákazníci objednávat tento geniální vynález na přání do všech modelů osobních vozů s třícípou hvězdou na kapotě a dnes téměř nenajdete na evropském trhu nový automobil, který by neměl alespoň airbag pro řidiče.

Vývoj začal již v 50. Letech

První patenty na vzduchové vaky, které by chránily řidiče a spolujezdce v případě nehody, byly přihlášeny již v 50. letech. V následující době probíhal strastiplný vývoj airbagu u mnoha automobilek a jejich dodavatelů. K prvenství zahájení vlastního výzkumu techniky airbagu se hlásí Ford (1957), ale naplno se vývoj airbagu pro sériovou výrobu rozběhl až koncem 60. let.

Prvotní neuspokojivé výsledky testování ukázaly, že největší účinnosti dosahuje airbag v kombinaci s bezpečnostním pásem. Z toho bylo později odvozeno i mezinárodně používané označení zkratkou SRS

(Supplemental Restraint System – přídavný zádržný systém). Kombinace airbagu s bezpečnostním pásem umožnila v Evropě používat menší vzduchové vaky s nižší razancí nafukování.

Zavádění airbagů do sériové výroby bylo velmi pozvolné. O něco rychleji probíhalo v USA, zatímco v Evropě se airbagy dostaly do cenově dostupnějších vozů ve větším měřítku až v průběhu 90. let.

mercedes airbagKromě čelních airbagů pro cestující na předních sedadlech pronikly do výbavy hromadně vyráběných osobních vozů airbagy boční, hlavové (někdy nazývané též okenní nebo záclonové) a kolenní. Ojediněle se již objevily také další speciální konstrukce airbagů, např. čelní airbagy vzadu, airbagy v sedácích sedadel, centrální airbag pro cestující na zadních sedadlech, zadní okenní airbag nebo airbag integrovaný do bezpečnostního pásu.

Funkce airbagu

Účelem airbagu je zachytit setrvačný pohyb sedící osoby a zabránit poranění částí těla v důsledku nárazu do tvrdých dílů v interiéru. Mezi prvním kontaktem vozidla s překážkou a vymrštěním těla sedící osoby dopředu uběhne jen velmi málo času. Během této doby musí elektronika s citlivými senzory vyhodnotit situaci a dát pokyn k aktivaci airbagů. Má na to cca 15 až 30 milisekund.

Celkově se čelní airbagy naplní během 60 až 80 milisekund po nárazu. Z toho je patrné, že kritickou roli hrají především senzory, které sledují nejčastěji zpomalení a působení tlaku. V poslední době je doplňují speciální snímače charakteristických zvuků vznikajících při deformacích karoserie. Na základě těchto dat je možné ještě rychlejší a přesnější vyhodnocení nastalé situace.