S koncem zimy a začátkem jara by si řidiči měli dávat větší pozor na divokou zvěř.  Změna času přináší zvýšenou pravděpodobnost střetu se zvěří o desítky procent! Jak se k této problematice staví zdejší pojišťovny?

Kolize se zvěří nemusí být vždy taková banalita, jak by se mohlo na první pohled zdát. Přestože ročně doplácí na střet s vozidlem zejména populace zajíců, na velkém počtu nehod se podílejí i srnky, lišky, divoká prasata či jeleni. Škoda na vozidle v případě srážky se zvířetem velikosti srny se obvykle pohybuje v řádu desítek tisíc korun, ale velmi snadno může přesáhnout i hranici sta tisíce korun.

Ale ani střet s menším zvířetem nezůstává bez následků a i kolize se zajícem může způsobit škodu kolem 30 – 40 tisíc Kč. Pokud by se vozidlo po střetu dostalo mimo vozovku, může se škoda navíc několikanásobně zvýšit. Známi jsou i tragické případy, kdy posádka nehodu se zvěří nepřežila. Riziko střetu se zvěří je nejvyšší v podzimích a jarních měsících. Se změnou času ze zimního na letní vzrůstá podle odhadu myslivců toto riziko až o desítky procent.

Riziko stoupá nejvíce v ranních hodinách a v místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při cestě za potravou. „Zvěř nemá hodinky a změnu času neregistruje. Za pastvou chodí ve stále stejnou dobu. Díky časovému posunu je na silnicích o hodinu dříve silnější provoz,“ upozorňuje na tento fakt Jiří Cívka, tiskový mluvčí pojišťovny Generali a dodává, že jenom v loňském roce bylo Policií ČR evidováno přes 7500 nahlášených nehod, za nimiž stála kolize se zvěří. Toto číslo ale není rozhodně konečné, protože

zhruba 95 % škod způsobených podobnou kolizí se výší pojistného plnění vejde do 100 000 Kč a řada z nich není Policií ČR evidována. „Jen v Generali jsme v roce 2009 zaznamenali na 1200 takových nehod. V loňském roce byla každá dvacátá nehoda řešená našimi likvidátory způsobena srážkou s lesní zvěří a celková cena přesáhla 83 milionů korun,“ dodává Jiří Cívka.

ilustracni rozbote skloOtázka ale zní, jak postupovat v případě, kdy už ke srážce dojde. Odborníci před tímto ještě varují, že pokud je srážka očividně nevyhnutelná, není radno se jí snažit za každou cenu předejít. Až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vznikne proto, že se řidič snaží zvířeti vyhnout. Nemluvě o srážce s vozidlem v protisměru. Když už ale ke střetu dojde, je nutné postupovat obezřetně. Zvíře může být vážně poraněné a pokud neuhyne či neuteče, může se chovat agresivně. Řidič by si ale měl dávat pozor i na eventuelní střet se zákonem a zvíře za žádnou cenu nenakládat do vozu. Namísto toho je třeba zavolat Policii ČR, která vyrozumí příslušné myslivecké sdružení, které zajistí odvoz mrtvé či poraněnézvěře. 

Drtivá většina oslovených pojišťoven řeší problematiku střetu se zvěří pouze ve svém havarijním pojištění: „U Kooperativy je možné střet se zvěří uhradit pouze z havarijního pojištění, v rámci povinného ručení to možné není. To u nás kryje pouze živelní škody jako je krupobití, povodeň nebo vichřice,“ popisuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Na rozdíl od většiny ale mají řidiči možnost sáhnout i po dvou produktech povinného ručení, které kryje i střet se zvěří. Nabízí ho pojišťovna Allianz a Generali. „Pojištění střetu se zvěří zdarma v rámci povinného ručení Generali KOMPLET zahrnuje úhradu nákladů na opravu poškozeného vozidla až do výše 100 000 Kč, přičemž výplata pojistného plnění nemá vliv na škodní průběh pojištění odpovědnosti vozidla,“ popisuje Jiří Cívka z Generali. Na důkaz péče pojišťovny v této oblasti ještě zmiňuje aktivitu společnosti v projektu pachových ohradníků instalovaných kolem silnic na Vysočině: „Generali tak aktivně přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení rizika střetu se zvěří. Pachové ohradníky, které ochrání řidiče i zvěř, lemují v daném kraji od srpna loňského roku pět desítek kilometrů vytypovaných kritických úseků silnic. Na projektu, během kterého rozmístili členové tamních mysliveckých sdružení kolem silnic zhruba čtyři tisíce kolíků s nastříkanou stavební pěnou ošetřenou repelentem proti divoké zvěři, spolupracujeme s krajem Vysočina.“

PORADNA

ODPOVÍDÁ DAVID ADAMOVSKÝ, VEDOUCÍ SKUPINY FLOTILOVÉHO POJIŠTĚNÍ, GENERALI POJIŠŤOVNA

Otázka: Jaké výhody mi může nabídnout vaše flotilové pojištění? Pohybuje se zvýhodněná cena třeba i v řádu desítek procent?

Odpověď: Výše pojistného za fleetové pojištění je bezesporu velmi důležitou složkou, která rozhoduje o výběru pojišťovny, ale konkrétní výše pojistného je řešena individuálně s jednotlivými klienty a závisí na řadě faktorů. Nicméně bez ohleduna to, zda se jedná o pojištění pouze povinného ručení nebo komplexní pojištění flotily, je velmi důležitým hlediskem také rozsah pojistné ochrany a servis, který je pojišťovna svému zákazníkovi připravena poskytnout. Výhodou flotilového pojištění je i individuální přístup a zjednodušená agenda, stejně jako unikátní produkt zaměstnanecké flotily, kdy má firma možnost vedle své flotily uzavřít smlouvu i a vozidla svých zaměstnanců.