Jistě se vám to už někdy stalo. Jedete podle předpisů po silnici, ale řidič jiného vozu má dojem, že ho nehorázně zdržujete. Při nejbližší příležitosti udělá myšku, a jakmile se zařadí před vaše vozidlo, prudce sešlápne brzdu. Jak se proti takovému chování bránit?

Agresivní chování řidičů na českých silnicích je fenomén, který vygradoval v posledních měsících několika ostře sledovanými kauzami. Řidiči často berou spravedlnost do svých rukou, což v lepším případě končí zběsilým gestikulováním, v tom horším i nehodou. Dokazování pravdy je pak často velmi složité. Proto se na našem trhu začaly objevovat malé kamerky do auta, které řidiči přejmenovali na „černé skříňky“. Stejně jako v letadle, i v tomto případě je kamera schopná zachytit vizuální i akustický záznam provozu vozidla, a to včetně souřadnic z navigačního systému GPS, či rychlost vozu a její náhlou změnu. Z přehrané videonahrávky lze pak celkem snadno zjistit, kdo byl skutečným viníkem nehody nebo jak k ní došlo.

Na trhu se objevují zařízení v různých cenových relacích, začínajících na několika tisících korun. Levnější mívají obvykle jednu kameru, která je zaměřená před čelní sklo a snímá vše, co se odehrává před vozidlem.

 

Pirátům silnic zvoní hrana

Například kamera Observer B1 od výrobce Eye Car je na našem trhu od konce minulého roku. Je schopná zaznamenat zhruba čtyřicet hodin záznamu, který se ukládá na paměťovou kartu a po naplnění její kapacity se původní nahrávka automaticky přemazává. Kamera nemusí být zapnutá po celou dobu jízdy – lze ji spustit kdykoliv tlačítkem, anebo se aktivuje sama, pokud zaznamená svým čidlem vysokou hodnotu přetížení.

 

Velký bratr vidí mnohem víc

observer b1 12vNejen z tohoto důvodu lze najít v provozu kamery využití pro flotilové vozy. Mnoho manažerů vozových parků zaznamenalo, že po zavedení GPS navigací do vozů a sledování efektivity práce řidičů se výrazně zlepšila jejich produktivita, snížila se spotřeba a zcela se eliminovaly neefektivní jízdy. S kamerou se posouváme ještě o kus dál, protože je schopná zaznamenat i to, co se dělo během pracovních jízd uvnitř vozu či právě pomoci řidiči i firmě při rozkódování nehody.

A nemusí jít přímo o šikanu řidičů. Ostatně málokterý správce flotily by měl čas každý večer sledovat videozáznamy všech vozů. „Observer poskytuje průkazný materiál v případě poškození vozu při parkování, ale také třeba kontroluje zboží u nákladní dopravy,“ upřesňuje Milan Bartoš ze společnosti Datart, která má pro prodej tohoto zařízení výhradní zastoupení na našem trhu.

Ve sporných případech firma získá podklady, na jejichž základě může problém vyřešit. „Policie vždy reaguje velmi kladně na jakýkoliv poskytnutý materiál, který usnadní vyřešení dopravní nehody. A videozáznam, GPS souřadnice a audio podklady z kamery Observer jednoznačně k urychlení řešení incidentu pomohou,“ souhlasí Milan Bartoš.

Pořízení kamer pro vozový park může firmě přinést v počátku vyšší náklady, ale propracovaný systém slev, které dodavatel poskytuje při větším odběru, a poměr cena – výkon tuto skutečnost do značné míry eliminují. Užívání kamery pak firmě žádné další náklady nepřináší, variabilita tohoto produktu je skutečně rozsáhlá. A jak doplňuje Milan Bartoš, tento výrobek může zásadním způsobem pasivně chránit majetek firmy