Tradiční anketa Flotila roku, věnovaná firemním automobilům, má své vítěze pro rok 2012. Letos jsme se v redakci odhodlali k malé revoluci a od základů změnili její pravidla.

Jsme si vědomi, že žádná anketa není 100% objektivní, vždy záleží na zvolených kritériích. Chtěli jsme ale změnit tradiční model, kdy úzká skupina firemních manažerů otestuje menší či větší portfolio aktuálních modelů a z nich vybere vítěze. Ten mnohdy odpovídá spíše představě „co by se mi líbilo“, než realitě „co si skutečně koupím“. Není ale důležité udělat jen hezké auto, mnohem podstatnější je nabídnout auto, které se bude skutečně prodávat.

Chtěli jsme proto vedle názorů flotilových manažerů mnohem více zohlednit i reálné firemní prodeje. Vozy jsme rozdělili do sedmi kategorií a podle počtu firemních registrací (tj. registrací na IČO) od ledna do září jsme v každé kategorii procentuálně rozdělili 1000 bodů. Více než sedm stovek českých flotilových manažerů a podnikatelů z firem s vozovým parkem větším než 5 automobilů nám zaslalo své osobní tipy na vítěze, mezi něž jsme poté stejným způsobem rozdělili dalších 1000 bodů. A celkový součet určil vítěze.

Jak sami vidíte v přiložené tabulce, jsou některé výsledky snadno předvídatelné – přízeň zákazníků se zřetelně odráží i v reálných prodejích, zatímco jinde nás výsledek opravdu překvapil. Celkově výrazně dominovaly vozy koncernu VW, což je ale v našich zemích obecně dobře známé.

V obou referentských kategoriích přízeň flotilových manažerů přesně ladí s prodeji – na vedoucích pozicích jsou Škoda Fabia, Volkswagen Polo a Ford Fiesta, stejně jako Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Ford Focus. Prostě prodejní stálice a současně nejoblíbenější vozy. Ani manažerské automobily nepřinesly žádné překvapení – Passat, Superb, Mondeo. Tyto kategorie celkem věrně odrážejí především prodejní výsledky těchto vozů, ve firemních autoparcích je jich zdaleka nejvíc.

Ovšem v kategoriích, do kterých sahají především manažeři a podnikatelé s možností individuální volby služebního auta, už hlasování pořadím trochu zamíchalo. Zatímco třeba v prodejích SUV vedou Škoda Yeti, Hyundai ix35 a VW Tiguan, hlasy manažerů na stupně vítězů protlačily Dacii Duster.

Systém má samozřejmě i svá slabá místa – například registrace na IČO neumí rozklíčovat, zda se pod ní skrývá nákup celé firemní flotily, individuální nákup malého živnostníka, nebo třeba i reexport. Ale v této chvíli je to jediný dostupný nástroj, jak určit, jaká vozidla se do firem skutečně kupují.

Všem vítězům gratulujeme a nesmíme přitom zapomenout na vítěze speciální ceny magazínu Flotila pro nejvstřícnější automobilku, kterou už jsme zveřejnili minule. Za svůj komplexní přístup k zákazníkům si titul nejvstřícnější automobilka po právu zasloužil Fiat.

 

Výsledky ankety Flotila roku 2012

 

skoda fabia kombiMalý referentský vůz:

  1. Škoda Fabia
  2. Volkswagen Polo
  3. Ford Fiesta

 


skoda octavia

Referentský vůz:

  1. Škoda Octavia
  2. Volkswagen Golf
  3. Ford Focus

 


vw passat 6

Manažerský vůz

  1. Volkswagen Passat
  2. Škoda Superb
  3. Ford Mondeo

 



skoda yetiVůz kategorie SUV

  1. Škoda Yeti
  2. Volkswagen Tiguan
  3. Dacia Duster

 



vw sharan

Vůz kategorie MPV

  1. Volkswagen Sharan
  2. Škoda Roomster
  3. Ford Fusion

 



vw transporter

Malý užitkový vůz

  1. Volkswagen Transporter
  2. Volkswagen Caddy
  3. Škoda Roomster Praktik

 



ford transit

Užitkový vůz do 3,5 tuny a terénní pick-up:

  1. Ford Transit
  2. Volkswagen Crafter
  3. Mercedes-Benz Sprinter

 

 

Speciální cenu za nejlepší přístup k firemním zákazníkům získal Fiat, podrobnosti najdete ZDE.