Doba je zlá, lidé také. Nenechavci mají nad zákony zpravidla navrch, a tak zůstává na flotilových manažerech, aby snížili riziko odcizení vozidla z autoparku na minimum. Jaká je nabídka na trhu a co na ni praxe?

V minulosti jsme vám radili, jak lze odcizení firemních vozů předcházet a čeho se vyvarovat. Dnes se podíváme na věc trochu konkrétněji a projdeme nabídku trhu se zabezpečovacími systémy. Prvků a  komponent, kterými lze drtivou většinu automobilů dodatečně vybavit, je totiž dnes k mání široká škála. Vyplatí se je kombinovat a  nespoléhat jen na  jeden z nich. Čím více překážek před zlodějem stojí, tím je pravděpodobnost, že lapka zkrátka odejde k vedlejšímu autu, větší. „Za  posledních dvanáct měsíců nám nebylo odcizeno žádné vozidlo a  vzhledem k tomu, že naše flotila je tvořena vozidly VW Group, o  která je mezi zloději poměrně velký zájem, můžeme se oprávněně domnívat, že je to i díky používaným bezpečnostním prvkům,“ říká optimisticky Petr Kozohorský, Car Fleet Manager společnosti Zentiva Group. V podobném duchu hovoří Václav Bálek z  pojišťovny Allianz: „Za  poslední rok evidujeme dvě vykradení a  můžeme se pochlubit tím, že žádné odcizení. Dlouhodobě máme v tomto směru příznivou bilanci.“ Hůře už vidí situaci Michal Prokopec, Operations Manager - Insurance v  LeasePlan Česká republika: „V posledních letech je za rok odcizeno cca šedesát vozidel a  tento počet zůstává přibližně stejný. Před pěti lety jsme zaznamenali dvacetiprocentní pokles, a to vlivem aplikace zabezpečovacích zařízení.“

 

Mechanická překážka jako základ

zlodej kradez lupicPrvní věc, která by měla do automobilu po  jeho zakoupení směřovat, je mechanická překážka proti odcizení. Takzvaný „zámek zpátečky“ lze uplatnit u  vozidel s manuální i automatickou převodovkou. Liší se pouze konstrukce, která může být více či méně viditelná. Mezi nejvíce oblíbené patří české produkty Defend Group. Ta má v  portfoliu hned 6 mechanických zámků. Nejžádanější je Pin Lock blokující řadicí páku kalenou sponou integrovanou v  těle zámkového mechanismu. Zařízení se uzamyká posuvně zatlačením a  otočným pohybem těla zámku bez použití klíče. Podobně funguje i Push Lock. Ten podle výrobce oceňují především půjčovny vozů a firmy s referentskými vozy, jelikož umožňuje zaměnit zámkovou vložku a příslušný klíč mezi vícerem vozů s tímto typem zámku. Vnitřní zámek je osvědčenou klasikou mechanických uzamykacích systémů. Používá kovovou „tyčku“ (blokovací trn), která prochází skrz zámkový mechanizmus, blokuje řadicí páku v poloze zpětného chodu. Zařízení se uzamyká pouhým zasunutím spony do těla zámku. Obecně je tento typ zámku velmi univerzální a  na  stejném principu jej nabízejí i  jiné značky, například Medvěd Blok či ATC Lock. Ceny včetně montáže a DPH jsou obvykle do 10 000 Kč.

Dalším velkým a  zavedeným hráčem je česká značka Construct. Rovněž nabízí zámky řazení pro většinu osobních a užitkových automobilů, a to v cenovém rozpětí od  sedmi do  desíti tisíc korun. Zajímavý je produkt CONSTRUCT 3 SYSTEM, který využívá originální technické řešení. Blokační zarážka zámku převodovky totiž znemožňuje pohyb úhlové páky, a tím vyřazení zpětného chodu vozidla. Současně zajíždí blokační zarážka zámku kapoty do  oka, které je umístěno na  kapotě, a  znemožňuje tak její otevření. Takto je znemožněna krádež součástek pod kapotou, třeba drahých xenonových světel. Tento důvod a účinnost potvrzuje i Petr Kozohorský: „Vzhledem k tomu, že naše vozidla jsou vybavována xenonovými reflektory, o které byl a je velký zájem jako o náhradní díl, začali jsme používat zámek řadicí páky CONSTRUCT 3 SYSTEM, který znemožňuje násilné otevření kapoty motoru a  demontáž xenonových reflektorů. Tento prvek se nám naprosto osvědčil, neboť v minulosti nám z jednoho vozidla nám byly odcizeny xenonové světlomety dokonce pětkrát.“

 

Blokace moderně

Kdo se nechce trápit s  další klíčem na  svazku a  nevadí mu zaplatit přibližně dvojnásobek oproti běžnému mechanickému zámku řazení, může zvolit některý z  elektromechanických. CONSTRUCT SAFETRONIC zamyká řadicí páku zcela automaticky. Nemá žádné vnější prvky, které by zasahovaly do  interiéru vozidla, pro odblokování řadicí páky je určen bezkontaktní čip. Princip zabezpečení spočívá v zablokování řadicí páky řídicí jednotkou, a to po vytažení klíčku ze zapalování při zařazeném zpětném chodu u manuální převodovky nebo při poloze P u automatu. Pro odblokování musí řidič použít bezkontaktní čip, který přiloží na běžným pohledem neodhalitelné a nijak nápadné místo v interiéru vozidla. Pod ním se však skrývá identifikační modul, který ověří oprávněného uživatele.

Podobným produktem, ovšem určeným jen pro automatické převodovky, je Defend Matic. Také se ovládá čipem, v zorném poli řidiče je navíc LED dioda s barevnou indikací stavu. K němu lze doplnit elektromechanický zámek kapoty Defend Hook a vytvořit tak ucelený systém, který lze ovládat čipem, případně bezdotykovou kartou.

 

Nejen satelity pro případ nouze

zlodej kradez lupic hackujeKdyž už uživatel nedobrovolně nenajde svůj vůz na místě, kde jej zaparkoval, přijdou vhod sledovací a lokalizační systémy. Těch je na  výběr opravdu mnoho, a to aktivních i pasivních. Aktivní systémy se do hry dostávají už v okamžiku, kdy se dispečinku jeví pohyb auta podezřelý, zásah u  pasivního systému následuje až po ohlášce uživatelem – řidičem.

Lokalizační systémy nabízejí jak Defend – Defend Locator, tak řada nezávislých poskytovatelů. V popředí stojí SHERLOG, který je jediným systémem pro rádiové vyhledávání vozidel, navíc používá vlastní síť. Díky tomu je neodrušitelný a  umožňuje dlouhodobě dosahovat úspěšnosti nalezení ukradených aut přes 98 %. Vybrat je možné aktivní i  pasivní varianty. Další systémy jako MetaSAT či CarNet sázejí globální poziční systém GPS.

 

Užitečné drobnosti dokážou hodně

Šetřit by se nemělo ani na  zdánlivých drobnostech. „Součástí doplňkové výbavy všech našich služebních vozidel je alarm s  hlídáním vnitřního prostoru vozidla. Alarmem vybavujeme naše vozidla i  přesto, že obecně je veřejnost k  signalizaci vniknutí do vozidla již poměrně apatická. Přesto se domníváme, že signalizace alarmu je schopna odradit určité procento potenciálních nenechavců,“ vysvětluje Petr Kozohorský. Připomíná, že proti krádežím ráfků z lehkých slitin Zentiva Group bojuje bezpečnostními šrouby.

Zkomplikovat legalizaci kradených dílů či celého vozu jde i  doslova za  pár korun. „Samozřejmostí je leptání VIN kódů u  všech skel automobilů,“ říká Michal Prokopec z LeasePlanu. Bez ohledu na všechny prostředky je však nutné dbát na dodržování Car Policy uživatelem vozu a veškeré prvky, které má firma k  dispozici, řádně využívat.