Od letoška platí povinnost řidičů přezouvat od listopadu do konce března na zimní pneumatiky. Jenže obdobně, jako mnoho dalších věcí v tuzemsku, ani tato povinnost není stoprocentní.

Je to takový další český Kocourkov. Jezdit na pneumatikách určených pro jízdu v létě je totiž klidně možné i v době, kdy kapalina v teploměru neklesne pod nulu a  na  silnicích nebude ležet sníh či led. Jak je to možné?

„My jsme se přimlouvali pro to, aby byla povinnost stanovena pro toto období bez možnosti výjimek,“ uvedl v online rozhovoru se čtenáři internetového deníku Aktuálně.cz šéf dopravní policie Leoš Tržil. „Bohužel to neprošlo,“ konstatoval.

Policie tak sice má možnost pokutovat řidiče, které na  zasněžené vozovce přistihne s  letními pneumatikami, ale jen maximálně dvoutisícovou pokutou a  navíc současná dikce legislativy dává řidičům poměrně velký prostor k výmluvám.

Pokud totiž bude tvrdit, že ráno vyjel z jižní Moravy, kde svítilo sluníčko a teploty byly poměrně vysoko nad nulou a že nemohl předpokládat, že ho cestou do hlavního města zastihne na Vysočině sněhová přeháňka, bude i policie v podstatně bezmocná.  Na  druhou stranu dopravní policisté vyhrožují, že pokud budou silnice opravdu špatně sjízdné, mohou řidičům zakázat další jízdu.

nehodaPrávě to, že není jednoznačně stanovená povinnost nazout zimní pneumatiky na celé zimní období, bude svádět řadu řidičů nechávat zimní přezutí na poslední chvíli. Čím déle to ale budou odkládat, tím je pravděpodobnější, že se na  delší cestě dostanou do  povětrnostních podmínek, které jízdu na letních pneumatikách v podstatě znemožňují. Pak je dosti pravděpodobné, že utrpí na  svém voze nějakou škodu a  v  horším případě mohou způsobit zdravotní újmu sobě i někomu dalšímu.

Průzkum pojišťovny Direct ukázal, že takto benevolentní předpis většinu z  těch, kteří do  letošního roku nikdy na  zimní pneumatiky nepřezouvali, ani letos ke změně svého chování nepřesvědčí.

„81 % českých řidičů na  zimní pneumatiky přezouvalo už v  loňském roce,“ uvádí se v  tiskové zprávě k  výsledkům průzkumu. Přibližně každý pátý řidič, kterého můžeme potkat na  silnici, měl tedy v loňské zimě na svém autě nasazeny letní pneumatiky.

Důvody, proč nepřezouvají, jsou víceméně stále stejné. Více než třetina nepřezouvá, protože v zimě nejezdí, pro pětinu lidí jsou zimní pláště příliš drahé a čtvrtina si myslí, že v  našich klimatických podmínkách není tato investice nutná.

Letos, podle Directu, jedna třetina z těch, kteří dosud zimní pneumatiky nepoužívali, své dosavadní zvyklosti změní. I tak tedy zůstane v letošní zimě více než 12 procent tuzemských aut nepřezuto. Přitom právě pojišťovny se již několik let snaží řidiče k využívání zimních pneumatik motivovat. Například pojišťovna Slavia poskytuje slevu 5 procent z  ceny povinného ručení těm vlastníkům aut, kteří se zaváží, že v  zimě budou jezdit na  pneumatikách označených sněhovou vločkou či písmeny M+S.

Také naprostá většina firem, které mají služební automobily, na zimní pneumatiky již přezula. „Sice si pamatuji, že ještě před nějakými deseti lety se ve i rmě nikdo nestaral o to, na čem v zimě jezdíme, a dokonce jsem si musel zimní pneumatiky na  služební auto koupit za  vlastní, ale teď už je řadu let zakotveno, že lidé mající autopark na  starost včas zajistí nákup i přezutí vozů,“ sdělil obchodník s kancelářskou technikou, který je v zimě nucen najíždět podobné porce kilometrů jako v létě.

nov chrni hran dve od fordu_02Až do začátku letošní zimy se zdálo, že přes benevolentní předpis bude nakonec drtivá většina řidičů zimní pneumatiky nucena používat. A  to proto, že vloni byla na mnoha úsecích frekventovaných silnic instalována značka nařizující řidičům povinnou zimní výbavu.

Například to platilo na většině nejfrekventovanější dálnice D1 v  úseku mezi Prahou a Brnem. Letos ovšem ministerstvo dopravy nestanovilo Ředitelství silnic a  dálnic úseky, kde má být značka využita. Silničářům tak přes zimu bude zabírat místo ve skladech.

„Značky povinná zimní výbava již letos nejsou potřeba, vzhledem k platnosti novely zákony o silničním provozu, která je účinná od 1. srpna tohoto roku a stanovuje novou povinnost užívání zimních pneumatik celoplošně,“ uvedl na  dotaz Marek Illiaš z  tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Kraje ale podle něho mohou na  úsecích silnic, které spadají pod jejich správu, značku nadále umisťovat.

Jenže ty to, až na  výjimky, neudělají. „Chceme letos vyčkat, jak bude fungovat celoplošné nařízení o  povinnosti nasazovat při nepříznivých povětrnostních podmínkách zimní pneumatiky,“ uvedla vedoucí tiskového oddělení kraje Vysočina Jitka Svatošová. Vyhodnocení úspěšnosti tohoto opatření hodlají udělat po skončení zimní sezony a pak se uvidí, zda se k rozmisťování příslušné dopravní značky na kritické úseky nevrátí.