Poptávka po pohonu všech čtyř kol neustále roste a  přestože je stále více využíván systém s  mezinápravovou spojkou, pohybují se na trhu i hrdí jedinci sázející na stálý pohon všech kol. Tím největším je automobilka Subaru.

S příchodem kategorie SUV vzrostla poptávka po  vozech vybavených pohonem 4x4, a to i přesto, že většinu vozů z  této kategorie lze pořídit i  s  pohonem pouze jedné nápravy. Když pomineme řadu módních trendů, smyslem pohonu 4x4 je především zlepšení přenosu točivého momentu na vozovku, zlepšení trakce i  jízdních vlastností vozu a  tím i  zvýšení bezpečnosti. Aktuální nabídka vozů 4x4 poskytuje řadu rozličných přístupů a  řešení. Verzí pohonu všech kol je zkrátka celá řada a nesou i pestrou škálu svých označení (4Motion, 4Matic, xDrive, prosté 4x4 nebo právě Symmetrical AWD). I  zde ale nalezneme nepřehlédnutelný trend, který díky tlaku na snižování spotřeby i nákladů na výrobu a  se zaměřením na  snadnou obsluhu vede k  prosazování systému s  mezinápravovou spojkou, umožňující za běžných podmínek jízdu pouze s jednou poháněnou nápravou a  teprve v  případě nutnosti připojuje druhou (ať již automaticky či na povel řidiče). Z těchto i dalších důvodů už se na trhu pohybuje jen minimum výrobců, kteří zůstávají věrní stálému pohonu všech kol. Tím hlavním z  nich je japonská automobilka Subaru, která i v současnosti nabízí široké modelové portfolio se stálým pohonem 4x4.

 

Čtyřicetileté výročí

subaru xvA  právě automobilka Subaru v  tomto roce slaví 40. výročí stálého pohonu všech kol Symmetrical AWD, který se poprvé objevil v roce 1972 ve voze Subaru Leone Estate Van 4WD, uvedeném na japonském trhu. Japonská automobilka tak tehdy odstartovala svou velkou kapitolu a  během následujících čtyřiceti let hrála roli průkopníka  na  poli  osobních  vozů  s  pohonem AWD. Celkový počet vyrobených vozů s pohonem Subaru AWD dosáhl cifry 11  782  812, což představuje přibližně 55,7 % z celkového počtu prodaných vozů Subaru.

 

Podle zaměření

subaru legacyOd počátku vývoje symetrického pohonu všech kol přišla automobilka s  řadou technologických průlomů, z  nichž každý přispěl ke zdokonalení a vylepšení pohonu Symmetrical AWD. Soustava zvoleného pohonu nyní účinně zajišťuje dobré záběrové schopnosti rovnoměrným rozdělováním hnacího výkonu na všechna čtyři kola. Díky spojení pohonu Symmetrical AWD a  tradičního plochého motoru Subaru boxer s  protiběžnými písty je celé hnací ústrojí zabudováno stranově symetricky, přičemž převodovka je umístěna až za přední nápravou. Uvedené uspořádání zajišťuje dobré vyvážení hmotnosti nejen mezi levou a pravou stranou vozidla, ale i v podélném směru. Uvedené charakteristiky pak stojí za  stabilními záběrovými schopnostmi na  nejrůznějších površích a  za  nejrůznějších jízdních podmínek.

Během čtyřicetileté historie se tak pohon postupně přetvořil v jedinečný systém pohonu zaručující vysokou míru stability za  deště, sněhu i  jízdy vysokou rychlostí, včetně možnosti uzpůsobení systému Subaru AWD individuálnímu charakteru každého z modelů. Těm je podle zaměření určen jeden ze čtyř následujících systémů pohonu Subaru Symmetrical AWD. Prvním z nich je elektronicky řízený sportovní pohon AWD, podporující jízdní schopnosti při průjezdu zatáčkou, druhým stálý pohon všech kol AWD s  aktivním rozdělováním točivého momentu zaměřený na  lepší spotřebou paliva a jízdní stabilitu, třetím stálý pohon všech kol a centrální diferenciál s viskózní spojkou, určený vozům s  přímo řazenou převodovkou, a nakonec stálý pohon všech kol s aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD, tedy výkonnostně zaměřený pohon AWD pro ryzí motosport, na  který  sázejí  nejsportovnější  modely WRX STI.