Sladit barvy fleetových vozů nemusí být vždy snadné. Využít lze jak polepu fólie, tak nabídky automobilek pro jednotné malosériové lakování.

Barva firemních vozidel patří mezi základní prvky korporátní identity firmy. Ideálně by měla ladit s firemním designem a působit reprezentativně. Zdánlivě jednoduchá procedura realizace zvolené barvy vozidel však obnáší i skrytá úskalí. Situace se může například zkomplikovat, pokud se vozový park obměňuje postupně za vozidla rozdílných značek. V  případě specifického odstínu pak nemusí být možné u  jiného výrobce objednat požadovanou barvu, případně se nebude zcela shodovat se stávajícím vozovým parkem. Takovou situaci lze samozřejmě řešit individuálním lakováním nových vozidel, které je ovšem nákladné a  může negativně ovlivnit zůstatkovou cenu vozidla při jeho odprodeji. Levnějším a  stále populárnějším způsobem přizpůsobení barvy vozidla je jeho potažení speciální fólií na karosérie.

 

Vlastnosti a dostupný sortiment

Historie  využívání  fólií  sahá  až  do  60. let 20. století, kdy je NASA začala používat k ochraně před nebezpečným zářením. Od  té doby jejich technologie značně postoupila a možnosti jejich uplatnění se rozšířily. Pro polepy vozidel se v současnosti využívá speciálních fólií typu VWS – vinyl wraping system, někdy také označovaných jako 3d fólie. Jejich tloušťka je podle typu od  50  do  120  mikronů,  vynikají  vysokou pružností, tvárností a  jsou určeny přímo k aplikaci na dopravní prostředky. Nabídka barevných odstínů je bohatá a zahrnuje kromě široké škály standardních pastelových barev i metalické a perleťové odstíny.

Specialitkou, kterou však využívají spíše jednotlivci k individualizaci svých vozidel, jsou pak fólie s efektem 3d carbonu, chromu, hliníku a dalších materiálů.

 

Postup aplikace

hyundai uniqaAplikace VWS fólie na vozidlo je oproti běžnému lakování rychlá, je ovšem náročná na zkušenosti. Profesionální polep celého vozidla trvá 2-3 dny podle komplikovanosti tvarů a velikosti automobilu. Fólie je samolepící a  aplikuje se za  pomoci stěrek a horkého vzduchu, který ji činí tvárnější. Obyčejně se polepují jednotlivé díly karoserie vcelku, čímž se zabraňuje následnému nežádoucímu smršťování a odlupování. A jak je to se životností polepu? „Folie se dělí v mnoha ohledech. Jako první je vždy nutné vědět, na jakou dobu se fólie na vůz bude dělat. Životnost (stálost barev) folií se liší od 1-10 let. Proto se i celková cena realizace může v  různých kombinacích upravovat,“ vysvětlil nám Lukáš Hrbek ze společnosti folienaauto.cz. Zásadní výhodou VWS fólií je již zmíněná možnost snadného sladění barev různých vozidel. Kromě očividného významu v případě různorodého vozového parku se jedná i o potencionální zdroj úspor při pořizování nových vozidel. V případě výběru identicky lakovaných vozidel je obyčejně nutná individuální objednávka nových aut, zatímco při využití polepu lze vybírat i z levnějších skladových vozů bez ohledu na barvu.

 

Objednávejte u výrobce

volvo promat polepy pozarni technikaOproti volbě konkrétního laku flotilových vozidel lze značné úspory dosáhnout i  hromadnou objednávkou. O  vyjádření ke  slevě při objednání více vozidel stejné barvy jsme požádali jak prodejce vozidel, tak společnost zabývající se jejich polepem. Řada automobilek nabízí hromadné lakování i  v  nestandardních barvách. Například automobilka Hyundai nabízí pro firemní flotily možnost individuálního lakování, které nefiguruje v  oficiální nabídce. Takových automobilů musí být ale řádově stovky, přičemž cena za  tuto nadstandardní službu se odvíjí právě od  celkového počtu objednaných vozidel i  od  použitého materiálu, jelikož se jednotlivé barevné odstíny cenově odlišují až v  řádu desítek procent. „Dodací lhůta po odsouhlasení a  odzkoušení barvy je pak standardní, tedy 5-6 týdnů,“ dodává Petr Vaněk, ředitel PR z HMMC. Také automobilka Opel nabízí pro firemní flotily možnost lakování v  nestandardní barvě. „Minimální počet vozidel pro objednání laku na míru není stanoven, nicméně při nízkém počtu vozů se může prodloužit dodací lhůta, která u  malých objednávek bývá o  něco delší, protože je třeba vše individuálně projednat a  oboustranně potvrdit. Cena je stejná, jako činí příplatek ve standardním ceníku za metalickou barvu,“ sdělil nám Zbyněk Janeček, Fleet manager společnosti Opel C&S. Renault individuální lakování nabízí v  tzv. katalogu kontramarkových barev, který obsahuje použité mixy barev dle škály RAL, dělených podle osobních a užitkových verzí. „Dostupnost takových barev je vždy v koordinaci s centrálou. Lakovat lze i  jedno vozidlo, vše ale záleží na  dostupnosti barvy. Cena se v takových případech nenavyšuje, ale posuzuje se standardně dle ceníku metalických a nemetalických barev. Je třeba ale počítat s  prodloužením doby dodání vozidla o dva až tři týdny,“ říká Jitka Skaličková, PR manager Renault ČR.Individuální lakování nabízí samozřejmě i domácí výrobce Škoda Auto. Zde je na výběr více než 50 nestandardních odstínů. V současné době platí tato nabídka pro modelové řady Fabia, Roomster, Octavia, Superb a  Yeti. Existuje rovněž možnost zhotovit vozy v  barvách specii kovaných samotným klientem. Pro zaplánování barevného odstínu lakovnou je nutné, aby na  něj připadly alespoň dvě objednávky. Příplatek oproti běžným metalickým barvám  začíná  na  2  500  Kč  a  doba  dodání vozu by u Škody neměla dle poskytnutých informací přesáhnout tři měsíce. Naopak Ford dodání vozidel v  jiných barvách neumožňuje a v případě požadavků tyto řeší foliováním s příplatkem 15 až 20 tis. Kč za vůz.

 

Jak na polepy

folie alzaJak jsme se následně dozvěděli od pana Hrbka z folienaauto.cz, situace je u polepů odlišná „Při potahování vozových parků je samozřejmě možné dostat individuální slevu 10-30 % dle počtu vozů a použitých materiálů.“ Fólie jsou také ideálním řešením při radikální změně korporátního designu, kdy se lze vyhnout nákladnému a  časově náročnému lakování l otily. Své uplatnění naleznou fólie díky potisknutelnosti i v případě umisťování log a motivů na vozidla. Náklady na změnu barvy pomocí VWS folií jsou v  základu závislé na  několika faktorech. Životnosti fólie, velikosti a složitosti vozidla a  samozřejmě barevném provedení. „Základní cena u  změny barvy kvalitní folií určenou k přeměně Škody Superb je cca 15 tis. Kč,“ řekl nám pan Hrbek z  folienaauto.cz.  V  případě individuálního  potisku  se  cena  odvíjí  zejména od  podmínek provozu a  požadované životnosti tisku. „Zde se jedná o tištěnou grai ku se základní trvanlivostí 1 rok, ale lze dosáhnout pomocí laminací a ochranných folií životnosti až 10let. Ceny se pohybují od 15 tis. Kč až do cca 150 tis. Kč,“ doplnil pan Hrbek. Vzhledem k  nízkým nákladům a  možnostem individualizace se tak nelze divit, že oblíbenost VWS fólií stále roste.