Koupit nový automobil není v dnešní době žádný problém. Nabídka je široká, dealerská síť rozsáhlá a  ceny jsou tlačeny na minimum. Jak dlouho ale na auto budete čekat?

Koupit nový automobil v  dnešní době opravdu není žádný problém. Zákazník ale může narazit ve chvíli, kdy se dotáže na dodací lhůtu vybraného modelu. Ta v určitých případech atakuje i dobu jednoho roku.

Jak dlouho se obvykle čeká?

Obvyklá čekací doba na nové osobní automobily se pohybuje kolem dvou až tří měsíců, což potvrzuje Michal Pecina z ČSOB Leasing. “U většiny značek na našem trhu se dodací lhůty pohybují v řádu dvou až tří měsíců,“ nebo Jaromír Hájek, Managing Director LeasePlan Česká republika: „Dodací lhůty se liší podle značky vozu a hlavně i podle modelu, v tomto roce se dodací lhůty podstatně zkrátily. Průměrná doba dodání nových vozidel se v  prvním pololetí tohoto roku pohybuje kolem dva a půl měsíce.“

U  novinek je dodací lhůty obvykle delší, a  to řádově o  jeden měsíc: „U  novinek registrujeme zhruba o  čtyři týdny delší dodací dobu než u  zaběhnutých modelů,“ říká Norbert Srba mladší ze společnosti SrbaServis.

 

Rozhoduje poptávka

vozove_parky_a_naklady_na_provoz-ioakgDélku dodací doby určuje hned několik faktorů. Kromě samotné kapacity výrobního závodu a  poptávky je to také poloha továrny. Automobily z  tuzemska nebo z  blízkých vzdáleností se ke  svému novému majiteli obvykle dostávají rychleji, než vozy ze zámoří nebo Asie. To tvrdí i Radek Donner, obchodní ředitel NH car: „Nejdéle se logicky čeká na vozidla vyráběná mimo evropský kontinent. U nás tedy VW Beetle, VW Golf Variant, VW Jetta, Kia Picanto, Kia Rio, Kia Sorento a  Fiat Freemont,“ vysvětluje Donner a dodává: „Naopak nejkratší doby dodání jsou pak u vozidel zadávaných do výroby u domácích producentů. Delší dodací lhůty jsou u Škody Auto nyní spíše způsobené kombinací určitých výbav nebo využitím l eetové lakovny, což představuje speciální lakování, které je čím dál více v oblibě.“

Ale ani tento fakt nemusí být pravidlem, japonské a korejské značky totiž v případě výroby  vozů  ve  vzdálenějších  destinacích disponují dostatečnými skladovými zásobami  po  celém  světě,  kterými  dokáží  vesměs pokrýt poptávku zákazníků. „Situace je dnes taková, že námi zastoupené značky disponují centrálním skladem, kde můžeme čerpat z  několika set skladových vozů „ihned k dodání“ a to i včetně vozů vyráběných mimo Evropu,“ říká Radek Donner.  Jakmile zájemce přijde do autosalonu s jasnou představou o výbavě, barvě, motorizaci, může pochopitelně čekat výrazně déle. „Chevrolet, Jeep, Subaru se prodávají převážně ze skladu, což znamená dodací lhůtu do jednoho měsíce, pokud však jdou vozy do výroby, čeká se zhruba tři až šest měsíců,“ vysvětluje Norbert Srba mladší.

mlada boleslav vyrobaNejsilnějším faktorem ovlivňujícím dodací lhůtu je však poptávka. Vzpomeňme na automobily Kia Sorento a Dacia Duster, kde se dodací doba v počátku prodejů pohybovala kolem desíti měsíců. V současné době podobná situace panuje u Range Roveru Evoque, který automobilka nestíhá vyrábět a  díky obrovskému zájmu zavádí třetí směnu.  Delší dodací doby jsou také u některých modelů 4x4, což potvrzuje i Radek Donner: „Ještě v minulém roce a začátkem letošního roku nebylo výjimkou, že se na nový vůz čekalo i devět až dvanáct měsíců. U vozů VW Multivan 4x4, VW Passat 4x4 DSG, Škoda Superb 4x4 však zákazníci tuto dodací lhůtu akceptují, neboť tyto automobily nemají příliš mnoho alternativ.“

Jistý vliv na nákup aut má i roční období. V letních měsících bývají často odstávky výroby a  tak se dodání automobilu může protáhnout. „V  době letních dovolených nebo změny modelového roku se u  námi prodávaných automobilů prodlužuje dodací lhůta zhruba o  měsíc,“ říká Norbert Srba mladší. Rovněž zimní měsíce mohou ovlivnit poptávku a  tím i  dodací lhůty po automobilech s pohonem obou náprav: „Pozorujeme zvýšenou poptávku po  vozech s  pohonem 4x4 v  zimním období, která se může odrazit do mírného prodloužení dodacích lhůt. Každopádně v  rámci NH Car registrujeme setrvale vzrůstající zájem o vozy 4x4, takže tento faktor nelze zcela přesně zohlednit,“ vysvětluje Radek Donner.

 

Skladové vozy firmy obvykle nechtějí

dektrade fabia valnikVětšina firem zadává automobily tzv. do výroby v přesně daných konfiguracích. Skladové vozy tak pro korporátní klientelu nepředstavují velké lákadlo, jako je tomu u  privátních zákazníků. „Ve  většině případů jsou vozy díky své specifikaci objednávány do  výroby. Případy odběru skladových vozidel jsou spíše u  klientů, kteří nemají jasně dány specifikace svých vozidel,“ říká Michal Pecina z  ČSOB leasing a  stejně situaci vidí i  Jaromír Hájek z  LeasePlanu: „Protože klient má možnost si vozidlo vyspecifikovat podle svých představ, tak 90 % vozidel je zadáváno do výroby a 10 % tvoří podíl vozidel, které mají dealeři přímo na skladě.“

 

Chcete auta rychleji? Volte operativní leasing

Společnosti zabývající se operativním leasingem představují pro automobilky zajímavé obchodní příležitosti. Díky velkým objemům nákupů se výrobci snaží svému odběrateli co nejvíce vyjít vstříc a  v  určitých případech dodat automobil rychleji než  standardnímu  zákazníkovi.  Ačkoli  se nejedná o  běžnou praxi, je velmi pravděpodobné, že při oslovení některého z  poskytovatelů operativního leasingu se může zákazník k automobilu dostat rychleji než při  pořízení  na  vlastní  pěst.  „V  určitých případech mohu potvrdit, že z titulu velkoodběratele můžeme dosáhnout na částečně kratší dodací termíny. Také asi díky tomu, že dokážeme v  některých případech udělat předobjednávku a  alokovat si tak místa ve výrobě,“  říká  Jiří  Solucev,  obchodní ředitel Arval CZ. Podobně situaci vnímá i Jaromír Hájek: „Vozidla objednávaná naší společností mají určitou prioritu, ale nedá se říct, že by kvůli našim vozidlům byla jiná vozidla odsunuta ve výrobě. Může ale nastat situace, že vozidlo má „top“ prioritu a je vyrobeno ve zkráceném termínu.“