Nová generace Nissanu Navara se změnila. Už nemá být jen pracantem, ale autem, které kategorii pick-upů přesahuje. Stále počítá s těžkými břemeny i terénem, přitom na silnici má jezdit jak crossovery. Nabídne údajně nejnižší provozní náklady ve své třídě, moderní technologie a sedadla vyvinutá ve spolupráci s NASA. Dojmy z prvních jízd v Polsku vypadají nadějně.

Nejprodávanějšími Nissany jsou dnes takzvané crossovery, kříženci několika automobilových kategorií. Největší úspěchy má značka s modely Qashqai a Juke, kombinujícími rysy „nízkých“ automobilů a SUV. Takže když v Nissanu navrhovali novou generaci pick-upu Navara, rozhodli se přidat mu vlastnosti crossoverů, design vzbuzující emoce, v této automobilové kategorii neobvyklé moderní technologie a tím jaksi přesáhnout zvyklosti v segmentu pick-upů. Cílem tohoto počinu je oslovit také nové zákazníky, kteří chtějí auto pro volný čas, například k vození motocyklů. Nová Navara má být zkrátka atraktivnější. Nissan by rád prodával o čtvrtinu více Navar než předchozí generace. Na praktickou stránku věci by to však nemělo mít vliv, i přes všechny novinky je to stále odolný pick-up, stavěný na vození těžkých nákladů, přívěsů a terén. Značka Nissan má s tímto automobilovým druhem dlouhodobé zkušenosti, pick-upy vyrábí už přes 80 let.

nissan_navara_np300Kus auta
Navara je velký, 5,3 metru dlouhý pick-up. Na výběr bude z této nejdelší čtyřdveřové pětimístné kabiny Double Cab, kratší verze King Cab s dvojicí nouzových zadních sedaček nebo jen podvozku s kabinou, určeného pro montáž různých nástaveb. Rozměry se ve srovnání s předchozí generací téměř nezměnily, novinka je delší o 34 milimetrů, ale má o 5 centimetrů kratší rozvor náprav. Uvnitř to ale není znát, interiér verze Double Cab nabídne velkorysý prostor pro posádku. Střecha je v zadní části kabiny vybraná tak, aby se pod ní vešli i dvoumetroví dospělí. Horší je to s odkládacími prostory. Krátký box v loketní opěrce mezi předními sedadly pobere tak fotoaparát, schrána před spolujezdcem je mělká a nevejdou se do ní ani dokumenty formátu A4. Naopak korba je nyní prostornější. Její délka se u vozu s touto pětimístnou kabinou Double Cab prodloužila o 67 milimetrů a s hodnotou 1537 mm patří mezi nejlepší ve třídě. Navara vyniká také jako tahoun, zvládne bržděný přívěs o hmotnosti až 3500 kilogramů.

Kabina jak z jiného auta
nissan_navara_np300Interiér se inspiroval crossovery značky Nissan jako jsou modely Qashqai nebo X-trail. Je sestaven s podobnou pečlivostí a připomenout své vzory může také výbavou. Dražší Navary mohou mít multimediální systém s dotykovou obrazovkou, bezklíčové odemykání a startování nebo ovladače na volantu. A sedačkami, které jsou skutečně pohodlné. Údajně byly vyvinuty ve spolupráci s americkou kosmickou agenturou NASA. O licenční sedadla navržená pro raketoplán nejspíše nepůjde, důležité je, že jsou pohodlné, nebolí z nich záda a na poměry pick-upů je to nadstandard. Podobná sedadla by neudělala ostudu ani v dražších SUV. Možná největším rozdílem Navary oproti crossoverům značky Nissan jsou tvrdé plasty, ze kterých je vše. Dává to smysl, něco vydrží, dobře se udržují v čistotě a zbytečně nezvyšují cenu vozu.

Jeden motor pro všechny
nissan_navara_np300Výběr Navary bude jednoduchý, k dispozici je jediný motor, ovšem ve dvou výkonových verzích. Čtyřválcový turbodiesel 2,3 litru přeplňovaný jedním nebo dvěma turbodmychadly, přičemž slabší verze má výkon 120 kW a tato silnější, kterou jsme vyzkoušeli, 140 kW. Motor je dle Nissanu nový, ale vychází z osvědčené jednotky a vlastně jde o její čtvrtou generaci. Po nastartování dá slyšet, jaké palivo tankuje, ale brzy se uklidní a ztiší tak, že se jízda v Navaře opravdu začne blížit spíše SUV než pick-upu. Motor je pružný, na plyn reaguje poměrně rychle a netrpí skokovým nárůstem výkonu když zabere turbodmychadlo, jeho výkon stoupá lineárně. Užitkové stroje připomene spíše šestistupňová manuální převodovka s dlouhými dráhami chodu, která ve zkoušeném voze nešla tak hladce, jak by měla. Občas zadrhávala a zařazení zpátečky nebo pátého a šestého převodu vyžadovalo trochu síly. Možná to ale byla jen slabina konkrétního kusu z předsériové produkce. Alernativou bude nová sedmistupňová automatická převodovka.

Nový motor je údajně až o 24 procent účinnější. Jeho udávaná spotřeba klesla o celé dva litry, z 8,4 na 6,4 l/100 km. Po ujetí 100 000 km by tak měli majitelé Navary podle propočtu českého zastoupení značky ušetřit zhruba 60 000 Kč za naftu. Z prvních krátkých jízd nelze dělat závěry a palubním počítačům se také nevyplácí příliš věřit, nicméně na jeho displeji se hodnoty začínající šestkou objevily, ale jen při ustálené jízdě na okresních silnicích. Svižnější tempo zvedlo hodnoty k osmi a více.

Civilizovaný pracant
nissan_navara_np300Nissan Navara je ve své třídě unikátem. Jeho základem je stále odolný žebřinový rám, ale verze s kabinou Double Cab už nemají zadní nápravu odpruženou takřka nezničitelnými listovými pery jako všechny konkurenční pick-upy, nýbrž novou nezávislou s pětibodovým zavěšením. Ta zlepšila jízdní vlastnosti na silnici, navíc je o 20 kilogramů lehčí než předchozí zavěšení. Stejný podvozek se stane základem chystaného pick-upu značky Mercedes-Benz. Více pracovně zaměřená verze King Cab s kratší kabinou si však ponechala listová pera, která jsou lehčí o 7 kg.

A ono to funguje. Na silnici se Navara s novým podvozkem chová mnohem komfortněji a jistěji, opravdu má blízko k crossoverům. Velké pick-upy mívají nervózní záď, zvláště když nejsou naložené. Proto česká zastoupení značek občas montují na korby testovacích pick-upů závaží, aby se chovaly jako kdyby byly naložené, na což jsou ostatně stavěné. Navara takové triky nepotřebuje. V zatáčkách se i bez nákladu chová sebejistě a její záď neuskakuje. V ostrých zatáčkách je však třeba hodně točit volantem, řízení má dlouhý převod. Tím se řízení Navary asi nejvíce liší od crossoverů.

V terénu stále Navarou
nissan_navara_np300Nová koncepce podvozku může vzbudit obavy, zda se Navara nezcivilizovala až příliš, jestli je stále odolným autem se stejnými schopnostmi v terénu. Odolnost prověří až čas, každopádně terén zvládá více než dobře. Na promočené offroadové trase neměla žádný problém. Systém pohonu všech kol se nezměnil, nebylo třeba. Pohon předních kol se ke standardnímu pohonu zadní nápravy připojuje jednoduchým otočením ovladače, který slouží i k zapojení redukce převodů. Na redukovaný první převod se Navara pomalu spouští i ze strmých svahů a nepřesáhne rychlost chůze. Elektronického asistenta sjíždění svahů HDC by tak vlastně ani nepotřebovala. Naopak asistent rozjezdu do kopce přišel na zabahněné trati vhod, vůz se mohl plynule rozjet, aniž by si pod sebou uklouzal podklad. Na kluzkých površích přijde vhod elektronická uzávěrka zadního diferenciálu, ovládaná tlačítkem. Největší změnou tak může být zmenšení světlé výšky podvozku o půl centimetru na 223 milimetrů. To je však stále solidní hodnota, Navara neměla problém s hlubokými vyjetými kolejemi ani přejezdem ostrých terénních zlomů.

Třetí prohlídka odpadá
nissan_navara_np300U výběhové generace Navary, jejíž poslední skladové kusy se vyprodávají, tvořily prodeje fleetovým zákazníkům zhruba 70 procent. Nejen firmy ocení nízké provozní náklady nástupce, které by měly být nejpříznivější ve třídě. Navara má nejen nízkou udávanou spotřebu, dostupná by měla být také údržba. Servisní intervaly byly prodlouženy na 24 měsíců nebo ujetí 30 000 kilometrů místo 12 měsíců či 20 000 km v případě minulé generace vozu. Již při nájezdu 60 000 kilometrů tak odpadne jedna prohlídka. Při každém servisu bude zdarma provedena kontrola vozu novou metodou EVHC (Electronic Vehicle Health Check), kdy budou servisy při kontrole postupovat podle tabletu. Od září poskytuje Nissan na své užitkové vozy včetně příslušenství tovární záruku 5 let nebo do ujetí 160 000 kilometrů. Tato nezvyklá hodnota nemá být marketingovým tahem, překonávající u některých značek obvyklých 150 000 km. Vychází z průzkumu automobilky mezi majiteli užitkových Nissanů, dle kterého jim tato hodnota vyhovuje nejvíce.

LED světla i kamery
nissan_navara_np300Tato nová generace se v Česku začne prodávat v polovině listopadu, kdy budou zveřejněny zatím neznámé ceny vozu, které jsou ještě předmětem jednání českého zastoupení s centrálou. Na výběr bude ze čtyř výbav, přičemž všechny budou mít standardně sedm airbagů, tempomat, elektrické ovládaní oken a offroadové systémy jako asistent rozjezdu do kopce. Novinkou se stane druhá nejvyšší výbava nazvaná N-Connecta, zaměřená na technologie. Ta nabídne panoramatický kamerový systém skládající ze čtyř kamer pohled z ptačí perspektivy, parkovací senzory nebo LED světlomety, v kategorii pick-upů novinku.

Pick-upy se většinou objednávají i se značkovým příslušenstvím, kterým může být například tažné zařízení, vložky nebo kryty ložné plochy. Katalog příslušenství pro Navaru bude obsahovat 125 položek. V tuzemském prostředí přijde vhod uzamykatelná nástavba na korbu, která ochrání náklad před špatným počasím i nenechavci. Není to výrobek externího dodavatele, tuto nástavbu navrhnulo designérské studio značky Nissan.

Z prvních jízd, které trvaly necelé tři hodiny, nelze vyvozovat žádné definitivní závěry. První dojmy jsou však pozitivní. Nissan Navara je na silnici, kde přeci jen stráví nejvíce času, asi nejkultivovanějším pick-upem. Terénních schopností se nezbavil, stále zvládne i opravdový terén a technologie, které nabízí by také mohly leckoho zlákat, stejně jako příslib nízkých provozních nákladů. Teď bude záležet hlavně na ceně.

Technické údaje: Nissan NP300 Navara Double Cab 2.3 dCi twin turbo
Cena od:     zatím nestanovena

MOTOR   
Charakteristika:     vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     140 kW/3750 ot./min.
Maximální točivý moment:     450 Nm/1500 - 2500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,8 s
Spotřeba (město/mimo/kombinovaná):     7,4/5,9/6,4 l/100 km
Emise CO2:     169 g/km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška:     5330/1850/1840 mm
Rozvor:     3150 mm
Délka nákladového prostoru:     1537 mm
Šířka nákladového prostoru:     1560 mm
Výška ložné hrany:    805 - 815 mm
Pohotovostní hmotnost:     2105 kg
Užitečná hmotnost:    1047 kg

MANÉVROVACÍ SCHOPNOSTI
Světlá výška: 223 mm
Přední nájezdový úhel: 30,4°
Zadní nájezdový úhel: 25,6°
Přejezdový úhel:    22,2°
Brodivost: 600 mm

DALŠÍ MOTORIZACE
2.3 dCi (120 kW)

 

Čtěte také:

Test: Nissan Navara - Obojživelník

TEST: Nissan Leaf - Ticho na pěšině

TEST: Ford Ranger - Užitečný pomocník

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

Financování vozového parku
-    Formy financování
-    Vývoj finančních produktů
-    Dopad na cash flow

 A dále také...

-> co přineslo deset let bodového systému a jaké nás čekají změny

-> jak vybrat nejlepší palivovou kartu pro vaši firmu

-> kam pokročily moderní bezpečnostní a komfortní systémy ve vozech a jaká nás čeká budoucnost

 

.. a mnoho dalšího