Kombík nižší střední třídy je oblíbeným firemním vozem, který je i hojně využívaným zaměstnaneckým benefitem. Ve společném testu magazínů Flotila a AUTO DNES jsme proti sobě postavili tři vozy z jižních částí Evropy, všechny se slabšími dieselovými motory od 81 do 88 kW. A byli jsme poměrně dost překvapeni. Všichni soupeři byli totiž tak vyrovnaní, že najít mezi nimi vítěze nebylo vůbec jednoduché.

SEAT vypadá skvěle, dynamicky a sportvně, měl nejjistější podvozek a nejpřesnější řízení, prostě sportovního ducha, který vynikl nejvíc při přímém přesedání do malinko usedlejších soupeřů. I peugeot ovšem seděl na silnici a v zatáčkách skvěle, jen řízení má malinko méně precizní než španělský konkurent – zato ho překonal komfortem odpružení. Až s malým odstupem za nimi skončil v kapitole jízda Renault Mégane Grandtour. Při slalomu se hrnul dveřmi napřed dříve než soupeři, jeho stabilizační systém také musel zasahovat nejčastěji. Nejezdil však vůbec špatně, ani u něj už není ani stopy po dříve pověstné francouzské rozvláčnosti. Mégane byl také z trojice nejhlučnější, ať už aerodynamickým hlukem či odvalujícími se pneumatikami.
Srovnávaná auta poháněly dieselové šestnáctistovky s velmi podobnými výkony, alespoň papírově. V praxi na nás nejlépe zapůsobil agregát peugeotu, který pocitově táhne jako dvoulitr a ve všech rychlostech včetně dálničního maxima má síly na rozdávání. TDI v SEATu působí trochu letargičtějším dojmem, hlavně kvůli znatelné prodlevě před nástupem záběru turba, jinak jde ale o vydařenou motorizaci, která se drží jen těsně pod projevem motoru BlueHDI. Mégane jede také velmi slušně, byť v dynamice zbylým dvěma soupeřům nestačí. Motor má ale kultivovaný chod a exceluje v položce spotřeby.
Hned po jízdě je nejzajímavější kapitolou prostornost zavazadlových prostor. Všichni soupeří jsou zhruba stejně dlouzí, mezi nejkratším leonem (4,55 m) a nejdelším méganem (4,62) je rozdíl sedm centimetrů, 308 je téměř přesně uprostřed (4,58). Přesto dokázali konstruktéři do peugeotu vměstnat s přehledem nejvíce místa pro zavazadla – kufr odveze 610 litrů bagáže, čemuž dokáže konkurovat pouze Škoda Octavia. Leon ztrácí nepříliš podstatných 23 litrů, zato mégane už výrazných 90 litrů. SEAT a renault mají polohovatelné dvojité podlážky, méganí patro je ale hodně nízké, a tedy hůře využitelné; peugeot má jednoduchou, pod níž skrývá plnohodnotnou rezervu s plastovou výplní okolo.
Obří peugeotí kufr neutlačuje místo pro posádku – 308 má totiž nejdelší rozvor, o téměř deset centimetrů delší než SEAT, a ještě má vybraná opěradla předních sedadel. Mimochodem, oba Francouzi u kombiverzí napravují prostorový deficit výchozích hatchbacků – Peugeot 308 dokonce podélně narostl o 11 cm! Pouze leon má stejný rozvor u všech verzí.
Ovšem co se týče místa na zadních sedadlech, jsou všechna tři auta téměř velmi podobná. Vzadu mají poměrně krátké sedáky, umístěné nízko, takže dospělý má kolena docela vysoko. Před nimi zbývá v každém ze soupeřů dobrých deset centimetrů místa, měřeno v případě, že si za sebe sedne 178 cm vysoký řidič.

Peugeot 308 SW – Německý přístup
Design Peugeotu se v aktuální generaci poněkud uklidnil. Není určitě tak střídmý, jako u SEATu Leon, ale ani tak dynamický jako u Renaultu Mégane. Povedená jsou zadní světla nebo boční prolis pod úrovní dveřních klik, naopak čelní maska je trochu moc překombinovaná.
Interiér dokáže stále vzbudit emoce u každého, kdo usedne do nějakého aktuálního modelu Peugeot úplně poprvé. Uspořádání s malým volantem, přístroji umístěnými nad ním a dotykovou obrazovkou uprostřed palubní desky je sice velmi neobvyklé, ale po opakovaném testování musíme říct, že je funkční a dá se na něj zvyknout velmi rychle. Řízení s malým volantem je až návykové. Stejně jako Renault vsadil Peugeot na dotykovou obrazovku, kterou se ovládá celá řada funkcí od rádia po klimatizaci. V této oblasti má Peugeot do budoucna oproti konkurentům co zlepšovat, protože aspoň klimatizaci je bezpečnější regulovat klasickými ovladači.
Podvozek Peugeotu se chová spíš jako německé než francouzské auto. Není ani příliš rozevlátý, zato dostatečně komfortní. Auto dobře filtruje různé druhy nerovností, na kvalitním asfaltu pak skvěle drží stopu a je radost ho řídit. Absence víceprvkové zadní nápravy není v podstatě žádným handicapem a snad jen na hodně rozbitých cestách zadní náprava občas odskočí.
Motor 1.6 BlueHDI o výkonu 88 kW je nejsilnější z testované trojice, ale papírově má stejnou spotřebu 3,8 l/100 km jako o něco slabší agregát od Renaultu. Realita je samozřejmě trochu jinde, ale držet se hranice pěti litrů není žádný velký problém. Motor je navíc dobře odhlučněný a manuální převodovka disponuje krátkými přesnými drahami, což je opravdu velký pokrok od předchozích generací vozů této francouzské značky.

Technické údaje: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 88 kW
Aktuální cena od:     425 620 Kč bez DPH

MOTOR
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     88 kW/3500 ot./min.
Maximální točivý moment:     300/1750 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,1 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     4,5/3,3/3,8 l/100 km
Emise CO2:     99 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4585/1804/1470 mm
Rozvor:     2730 mm
Objem zavazadlového prostoru:     610/1425 l
Pohotovostní hmotnost:     1370 kg


 Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST - Manažerské čtyřkolky


 Renault Mégane Grandtour  - Spořivá avantgarda
Designově mégane navazuje na ostatní modely značky, ale přesto je svébytný. Největší pozornost budí velmi netradiční přední světlomety ve tvaru písmene C. Vypadají opravdu dobře, jen jejich cena a výměna bude patrně dražší než u reflektorů klasických tvarů.
Přístrojová deska vychází z většího talismanu a ze tří testovaných interiérů vypadá nejlépe. Vrcholem výbavy je středový dotykový displej R-Link, který vypadá jako na výšku postavený tablet a také tak funguje. Oproti Peugeotu si tady budete připadat jako v o mnoho let novějším autě. Velikost takového displeje oceníte zejména při pohledu na mapu, která v orientaci na výšku dokáže ukázat opravdu velký kus silnice před vámi. Oproti Peugeotu jde aspoň částečně ovládat klimatizaci pomocí klasických ovladačů – ale pouze teplotu. Intenzita ofuku už je integrována do dotykové obrazovky.
I v případě Renaultu není zadní jednoduchá vlečená náprava žádným podstatným hendikepem. Jízdní vlastnosti kombíku nejsou tak suverénní jako v případě hatchbacku, elektronika zasahuje v zatáčkách už velmi brzy, ale kombík není určen na závodění, cení se u něj spíš komfort. A ten Mégane nabídnout umí, z testované trojice se přes překážky přenáší nejladněji.. Papírová spotřeba je stejně jakou peugeotu 3,8 l/100 km, v reálu jsme se také dostali těsně přes pět litrů, což je stále skvělé.

Technické údaje:  Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi 81 kW
Aktuální cena od:     425 537 Kč bez DPH

MOTOR
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     81 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     260/1750 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     11,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     4,2/3,4/3,7 l/100 km
Emise CO2:     95 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4626/1814/1449 mm
Rozvor:     2712 mm
Objem zavazadlového prostoru:     521/1504 l
Pohotovostní hmotnost:     1400 kg


Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST - Ateca vítězí nad Kadjarem a Tucsonem



SEAT Leon ST - Sportovec
Na rozdíl od spíše zakulacených tvarů obou francouzských konkurentů dává tenhle Španěl přednost ostrým linkám karoserie. Ostřejší linie obvykle pomaleji stárnou, takže leonu dáváme největší šanci, že jeho design zůstane atraktivní o po mnoha letech. Třešničkou na dortu je tvar vnějších zpětných zrcátek. Ta disponují tak ostře řezanými rysy, že máme pomalu strach, aby se o ně někdo nepořezal.
Interiér je ale oproti renaultu poněkud strohý, i když o něco praktičtější. Palubní deska je příkladně přehledná, nechybí dostatek odkládacích prostor. Jako nejlepší hodnotíme ovládání infotainmentu. Příplatková středová konzola s 8palcovým displejem je umístěna hodně vysoko na palubní desce, a tedy dobře na očích. Je sice kompletně dotykový, ale základní tlačítka pro ovládání mu nechybí, navíc klimatizace je kompletně ovládaná klasickými otočnými kolečky.
Podvozek je tvrdší než u francouzských konkurentů a leon tak nejvíce potěší fanoušky sportovnější jízdy a přesného řízení. U silnějšího motoru je tvrdší nastavení podvozku výhodou, ale u zvolené varianty skromnějšího dieselu bychom asi preferovali komfortnější nastavení. Každý ale preferuje jiné jízdní vlastnosti a je fajn, že má díky odlišnému přístupu automobilek na výběr.

Technické údaje: SEAT Leon ST 1.6 TDI 85 kW
Aktuální cena od:     441 240 Kč bez DPH

MOTOR
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     85 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     250/1500-3250 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,9 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     -/-/4,1 l/100 km
Emise CO2:     108 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4549/1816/1454 mm
Rozvor:     2636 mm
Objem zavazadlového prostoru:     587/- l
Pohotovostní hmotnost:     1305 kg


 Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST - Opel Astra, Škoda Rapid, Kia cee´d - Třikrát stejně a přece jinak


 Řečí peněz
Pohled do ceníku odhalí na první pohled až nečekaně vyrovnaný souboj, který zejména při účasti Leonu ST může překvapit. Pokud bychom srovnali nejnižší dostupné výbavy testovaných modelů a motorizací, dělilo by nejdražší Leon ST ve výbavové linii Reference a nejlevnější Peugeot 308 SW ve výbavě Active pouhých 9800 Kč bez DPH, přičemž cenový rozdíl mezi leonem a meganem ve výbavě ZEN je dokonce pouhých 1600 Kč bez daně. Jelikož do testu dorazily lépe vybavené verze a především nechceme v rámci našeho srovnání rezignovat na dnes již za standard považované prvky výbavy jako je automatická dvouzónová klimatizace, minimálně zadní parkovací asistent, handsfree bluetooth, tempomat, 16" kola a multimediální infotainment systém s dotykovou obrazovkou, sáhneme ke srovnání k rozumné střední výbavové linii, která je podle nás optimální volbou.
Názvoslovím automobilek jde o linie Style u Leonu, Intens u méganu a Allure u Peugeotu 308 SW. V tomto srovnání se zvětší cenový odstup vozu SEAT od zbylé dvojice, přesto zůstává tato trojice cenově velmi blízko. Leon v tuto chvíli odhalí dražší výbavu a jakkoliv modely Mégane a 308 byly v základních výbavách svoji nabídkou srovnatelné, leon by bylo třeba na srovnatelnou linii dovybavit. To se u prostředních výbavových úrovní neděje, ale Leon ST lehce odskakuje. Jeho cena je v tuto chvíli 441 240 Kč bez DPH, Renault Megane Grandtour stojí 425 537 Kč bez DPH a Peugeot 308 SW 425 620 Kč bez DPH. Kompletní trojice nabízí prakticky maximální bezpečnostní výbavu, vyjíždí na 16" litých kolech, disponuje dvouzónovou automatickou klimatizací, tempomatem a multimediálním infocentrem. Renault na sebe při našem testu strhává pozornost zmíněným rozměrným 8,7" displejem systému R-Link 2. Ten je však k dispozici ve vyšších úrovních nebo za příplatek společně s paketem Navigace Plus. Základem výbavy Intens je menší, 7" dotykový displej. To u SEATu je přítomný 5" dotykový displej, za rozměrnější 8" se v tomto případě připlácí 9090 Kč bez daně anebo lze investovat do obsáhlého paketu Technology Style, který nabízí pořádnou porci další výbavy, mimo jiné třeba se zadní parkovací kamerou. Peugeot 308 má již od výbavy Active 9,7" displej a připlácí se pouze za navigační modul či větší počet reproduktorů. Co nabízí Mégane v rámci výbavy Intens navíc, to je Hands-free karta Renault s nejdotaženějším bezklíčovým vstupem na trhu. Kartu stačí nosit v kapse a o víc se nestarat, auto se při odchodu zamkne samo, naopak při příchodu a zavlečení ruky pod kliku se samo odemkne. Za bezklíčové odemykání si SEAT účtuje 8678 Kč, Peugeot 9918 Kč bez daně. Peugeot v rámci srovnávané výbavy nabízí navíc zadní LED světla a přední Full LED lampy s integrovaným světelným podpisem, Renault Megane zase systém Renault Multi-Sense s možností nastavení několika režimů celého vozu ovlivňující jak světelnou atmosféru, tak vybrané sekce jízdních vlastností vozu. Výbavově jsou si tak srovnávané vozy vcelku blízko a lehce odskakuje právě Leon ST. Možnou úsporu lze vidět při volbě nižší výbavové a již dobře vybavené linie Peugeotu, u které by stačilo pár příplatkových prvků navíc a cenově se dostaneme pod cenovku zbylé dvojice. To u ostatních dvou konkurentů je potřeba při nastavených potřebách sáhnout právě po vyšší výbavové úrovni. I proto obsazuje Peugeot v našem srovnání příčku nejvyšší.
I díky cenové politice se vítězem srovnání se stává Peugeot 308. Zaujme netradiční architekturou interiéru, silným a úsporným motorem, výbornými jízdními vlastnostmi a obřím kufrem. Na druhém místě zůstává novinka od SEATu, která má skvělý podvozek i řízení, ale motoricky i praktičností za peugeotem malinko zaostává. Na dalšího Francouze v testu už zbyl jen bronz – přesto je to pořád velmi dobré auto, které téměř v ničem nezklame.

KONEČNÉ POŘADÍ

1.   Peugeot 308 SW
Překvapení – nejstarší účastník dokázal vyhrát. Ačkoli je na českém trhu už tři roky, dokázal konkurenty porazit nejen rekordním zavazadlovým prostorem, ale i nejvyváženěji nastaveným podvozkem. Za podobnou cenu jako ostatní nabídne rovněž nejsilnější motor. Na jeho interiér si ale člověk musí chvíli zvykat.
2.   SEAT Leon ST
Leon je asi nejhezčím z testované trojice a i jeho interiér hodnotíme jako nejvíc ergonomický. Ve velikosti kufru za vítězem testu zaostává jen minimálně a patří k nejpraktičtějším kombíkům na trhu. O jeho těsně druhém místě rozhodla o malinko vyšší spotřeba a tvrdší nastavení podvozku.
3.   Renault Mégane Grandtour
Aktuální generací udělal Renault velký skok dopředu a v jiném srovnání by nejspíš patřila vyšší příčka. Renault ale nedávno změnil cenovou politiku a jeho vozy se už nepodbízejí nízkou cenou. A když za zhruba stejné peníze můžete dostat auto s větším kufrem i výkonnějším motorem, odsouvá to Mégane až na třetí místo našeho srovnání.

Dále čtěte:

- První svezení s novým rapidem - jak jezdí tříválec?

- Test: Jak se řídí nová Alfa Romeo Giulia?

- Peugeot 308 po faceliftu: nový automat a ekologičtější motory