Vozy Dacia zatím nejsou typickými flotilovými automobily, ale poslední model Duster má potenciál to změnit. Cílí totiž na specifickou skupinu zákazníků, kteří podnikají na venkově. Svou strategii se snaží postavit na nejlepším poměru cena/komfort/užitná hodnota.
Dacia vstala z mrtvých tím, že začala produkovat auta, která sice nevypadají zrovna jako od Pininfariny, ale jsou robustní, prostorná a levná. S délkou 4,31 m a šířkou 1,82 m je Duster poměrně kompaktní, jeho rozměry jsou podobné Renaultu Mégane. Výrobce sice prezentuje Duster jako městské auto, které se nebojí terénu, ale skutečnost je trochu jiná. Ve městě s ním žádnou velkou parádu neuděláte, ovšem o jeho terénních schopnostech svědčí světlá výška 210 mm, 30° nájezdový a 36° sjezdový úhel.
Vzhledově Dusteru dominují široké a vypouklé blatníky, maska chladiče s chromovaným ozdobným krytem, dvojitá optika světel, výrazné střešní podélné lišty a ochranný kryt podvozku. Příplatkovou výbavou se pak dá vzhled ještě upravit, například paket Pack Look v ceně 15 000 Kč obsahuje disky kol z lehkých slitin 16‘‘, prvky v barvě matného chromu (střešní lišty, vnější zpětná zrcátka, přední a zadní kryt podvozku a chrániče dveřních prahů) a zatmavená zadní okna.
Robustní karoserie skrývá sice spoustu levných řešení, která ovšem mohou být pro některé uživatele výhodou (například velké ovladače na palubní desce), a prostor pro pět cestujících a 408 či 475 litrů zavazadel.
Stačí otočit
Dacia Duster je ideálním autem pro firmy podnikající na venkově nebo jejichž zaměstnanci musí často do obtížnějšího terénu. Jednoduchým otočením ovladače si totiž můžete zvolit pohon pouze předních kol, automatické přiřazování zadní nápravy nebo pevné rozdělení mezi obě nápravy. A to plně dostačuje. K dispozici je rovněž verze s pohonem pouze předních kol.
Duster je postaven na robustní platformě Loganu. Vpředu je zesílená náprava typu pseudo-McPherson s trojúhelníkovými rameny, vzadu víceprvková náprava pro verzi 4×4 a náprava se zkrutnou příčkou pro 4×2.
Co běžného uživatele asi překvapí, jsou extremně krátké převody šestistupňové převodovky. Na jedničku uvádí výrobce rychlost 5,79 km/h. Je to kvůli manévrování v obtížném terénu. Ale i ostatní stupně jsou krátké, na což je třeba si při jízdě po silnici nějakou dobu zvykat.
Záruka 100 000 km
Novinka je dostupná s benzinovým motorem 1.6 16v 105 k a dieselovým 1.5 dCi 110 k, který bude pro fleetová auta s větším náběhem kilometrů ideální. Tento motor disponuje výkonem 80 kW (109k) při 4000 ot/min, zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a vyvine točivý moment 240 Nm při 1 750 ot/min, přičemž 90 % je k dispozici již při 1 500 ot/min. Průměrná spotřeba je přitom pouze 5,6 l/100 km.
Automobilka doporučuje:
Model Dacia Duster plní specifické potřeby fleetových zákazníků. Zájem o tento model je velký zejména u firem a osob, které podnikají v terénu, jako např. regionální poštovní pobočky, záchranáři, horská služba, lesníci, apod. Jednou z největších výhod tohoto vozu je jeho nepřekonatelný poměr ceny a celkové užitné hodnoty. Motory 1.5 dCi 110 k a 1,6 16V 105 k zcela splňují kritéria týkající se nákladů, odolnosti a jednoduchosti údržby, které jsou charakteristickými rysy značky. Náklady spojené s údržbou a s opotřebením se značně sníženy prodloužením intervalů výměny oleje, pravidelné výměny brzdových destiček a pneumatik.
Jitka Skaličková, PR Manager Renault Česká republika
Dacia Duster láká zákazníky především cenou. A nejen tou nákupní, která začíná na částce 259 900 Kč s benzinovým motorem 1.6 a pohonem pouze předních kol, čtyřkolka je o 40 000 Kč dražší. Diesel je bohužel dostupný až ve třetí ze čtyř stupňů výbavy, a to pouze jako čtyřkolka, za cenu 399 900 Kč. To už je základní ceně hodně vzdálené, ale za takové peníze žádné podobně velké SUV neseženete.Výrobce myslel i na náklady spojené s údržbou. Záruka na vůz je 3 roky nebo 100 000 km. Životnost vzduchových filtrů se zvýšila na 90 000 km/4 roky u benzinového provedení a zatím co u dieselového provedení se zvýšila ze 40 000 km na 60 000 km. Oba motory využívají servisní interval 30 000 km/2 roky.
Technické údaje Dacia Duster 1.5 dCi
Délka: 4315 mm
Šířka: 1822 mm
Výška: 1625 mm
Zavazadlový prostor: 475 (4×2), 408 (4×4) l
Motor
Maximální výkon: 80W/4000 ot.
Maximální točivý moment: 240 Nm/1750 ot.
Maximální rychlost: 168 km/h
Zrychlení: 12,5 s
Průměrná spotřeba: 5,6 l/100 km
{gallery}testy/Dacia_Duster{/gallery}