VW Transporter nabízí takřka bezpočet variant, ať už jde o různé kombinace podvozku, motorizace, pohonu či celkové koncepce. My jsme měli možnost vyzkoušet si speciální sanitní přestavbu a nahlédnout do jejích útrob.
Byl to opravdu výjimečný test. Tolik pochopení, vstřícnosti a ohleduplnosti jsem na našich silnicích asi ještě nezažil. Jezdit pražskou dopravou se sanitním vozem byl zážitek, a to jsem ani nemusel zapínat majáky či houkačku. Stejně tak mě ještě nikdy nezdravilo takové množství policistů nebo „kolegů“ z dalších složek rychlé pomoci. Ale spíše než tato specifika, zajímalo nás auto jako takové a samozřejmě samotná přestavba, kterou má na svědomí společnost FD servis Praha zabývající se podobnými přestavbami již šestnáct let.
Základem pro testovaný sanitní vůz byl VW Transporter v provedení podvozek s kabinou s dlouhým rozvorem 3400 mm. Právě množstvím nejrůznějších variant od skříňového vozu, přes kombi až k podvozku s dvojkabinou, pestrou škálou motorizací či pohonů a dobrou pověstí se transporter zařadil mezi nejoblíbenější užitkové automobily na našem i evropském trhu. A určitě i proto, že je hojně využíván právě k řadě přestaveb. „Podíl vozidel s realizovanými přestavbami na celkovém prodeji značky VW Užitkové vozy tvoří 5 – 7 %,“ sdělil nám Bohuslav Pecháček z oddělení Užitkových vozů Volkswagen a pokračoval na téma sanitních přestaveb: „Značka VW Užitkové vozy začala první sanitní vozy nabízet v roce 1995. Nejpoužívanější pro tyto účely je stále Transporter v provedení kombi, v menší míře jsou k tomuto účelu ale používány i skříňové vozy Crafter.“ Námi testovanou verzi transporteru poháněla kupředu nejsilnější motorizace 2.0 BiTDI s výkonem rovných 180 koní doplněná o pohon všech kol 4Motion a manuální šestistupňovou převodovku. Cena tohoto automobilu činí 721 658 Kč bez DPH a včetně bohaté příplatkové výbavy se vyšplhala na 852 410 Kč. Sanitní vůz si vedle samotné přestavby vyžádal i mechanickou uzávěrku diferenciálu a například zesílený stabilizátor přední a zadní nápravy, zesílené pérování a tlumiče vpředu i vzadu a plné vzduchové odpružení zadní nápravy Goldschmitt umožňující zvýšení celkové hmotnosti vozidla na 3500 kg.
Po zkušenosti s tímto vozem musím uznat, že vysoký výkon motoru doplněný o mohutný točivý moment s vynikajícím průběhem poskytuje vozu velmi slušnou dynamiku při zachování nízké spotřeby. Motor je po zvyku koncernových jednotek velmi kultivovaný a při normální jízdě i hodně tichý. Z hlediska jízdních vlastností se dá jízda s tímto sanitním vozem charakterizovat jako velmi komfortní, přičemž chování vozu je po vzoru vozů VW velmi očekávané a vstřícné.
Kapitolu samu pro sebe tvoří ona sanitní přestavba, která vyšla u testované verze na 1 041 351 Kč bez DPH a pozvedla tak celkovou cenu vozu na 1 893 761 Kč, tedy 2 272 513 Kč včetně 20% daně. Vypisovat seznam jednotlivých položek by byl běh na hodně dlouhou trať a mohl by zabrat několik dalších stránek našeho časopisu. Já se nyní spokojím se stručnou charakteristikou a zmínkou o prvcích, které mě na voze zaujaly. Skříňová nástavba o rozměrech ambulantního prostoru 2980 mm na délku, 1901 mm na šířku a 1971 na výšku pozvedly celkové rozměry automobilu v délce na 5485 mm a celkovou výšku 2520 mm. V kabině pro řidiče bylo u zvolené specii kace ještě jednosedadlo pro dalšího zástupce zdravotnického personálu a přístrojová deska byla vedle dal-ších ovladačů obohacena o nutná tlačítka k ovládání výstražných světelných i zvukových signálů. Tuto výbavu samozřejmě doplňovaly majáky s technologií LED a na střeše nechyběla ani sada pracovních světel Hella ulehčující nakládání pacientů za snížené viditelnosti.
Rozhovor
František Mašek, FD servis Praha
Jaké zástavby má firma FD servis Praha ve svém portfoliu a jak dlouho se na českém trhu pohybuje?
Společnost FD servis Praha se zabývá výrobou, přestavbami a zástavbami silničních ambulancí a speciálních vozidel. V této souvislosti je držitelem Osvědčení MD ČR pro zástavby a přestavby vozidel, servisních, záchranářských, chladírenských, montážních, řídicích mobilních pracovišť. Zabezpečuje rovněž úpravy vozidel pro převoz imobilních občanů a přestavby souvisejícími se změnou obsaditelnosti vozidel. Výjimkou nejsou ani drobné úpravy v podobě dodatečné montáže obložení a podlah do užitkových vozidel, dodatečné montáže elektronických výbav audio/video, PC, přídavných topení či klimatizací. Na trhu působíme od roku 1998.
Jaké typy automobilů ke svým přestavbám využíváte? Jak dlouho spolupracujete s automobilkou VW?
Prakticky se zabýváme přestavbami vozidel všech typů, od osobních až po speciální nákladní vozidla v kategoriích M a N. S Import Volkswagen Group a auto mobilkou VW je činnost FD servis Praha spjata od samého počátku.
Kolik vozů ročně připravujete a jaké procento z nich tvoří vozy VW?
V souhrnu za rok 2010 jsme provedli přestavby a úpravy více jak 300 vozidel. Z nich bylo více jak 75 % značky VW.
Jakým předpisům musí přestavba na sanitní vůz vyhovět a jaké varianty vozidel vyrábíte nejčastěji?
Sanitní vozidla – silniční ambulance musí vyhovovat Evropské normě ČS EN 1789 a Vyhlášce Ministerstva zdravotnictví ČR 221/2010 Sb. V současnosti se v souvislosti s Vyhláškou 221/2010 vydanou MZ ČR v loňském září připravuje metodika na jejímž základě by vybavení silničních ambulancí bylo v České republice základním kritériem jak pro vozidla nově registrovaná, tak pro ta vozidla, která jsou již v provozu. Nejčastěji připravujeme vozidla DRN (doprava raněných a nemocných) – nyní silniční ambulance kategorie A1 a A2 a vozidel RZP (vozidlo Rychlé zdravotnické pomoci) nyní silniční ambulance kategorie B a C).