IIHS: Zranění žen za volantem jsou vážnější než mužů

žena za volantem

Se zajímavou informací přišla americká společnost IIHS zabývající se bezpečností silničního provozu. Podle ní ženy mají statisticky větší pravděpodobnost, že při nehodě utrpí závažnější zranění než muži. Proč?

Výsledky nesouvisí s tělesnou stavbou, ale spíše s typem vozidel, které jednotlivá pohlaví řídí. Ačkoli muži jsou čaastějšími účastníky vážných nehod než ženy, u žen je o 20–28 procent vyšší pravděpodobnost úmrtí než u mužů a o 37 procent vyšší pravděpodobnost vážného zranění. Když však pracovníci IIHS omezili srovnání na podobné srážky v podobných typech vozidel, zjistili, že tyto nesrovnalosti většinou zmizely.

Dacia
Čtete také

Co chystá Renault a Dacia v roce 2023? Dočkáme se Dusteru?

Skupina Renault si i přes obecné komplikace na automobilovém trhu nevede v Česku vůbec špatně. Tahounem je hlavně značka Dacia. Ředitel Zdeněk…

„Naše studie ukazuje, že dnešní prvky ochrany posádky po nárazu pomohly ženám stejně jako mužům,“ uvedla Jessica Jermakian, viceprezidentka výzkumu vozidel IIHS a jedna z autorek studie. „Ale zjistili jsme, že u žen je podstatně větší pravděpodobnost, že utrpí poranění nohou, což bude vyžadovat další zkoumání.“

„Čísla naznačují, že ženy častěji řídí menší a lehčí auta a že u nich je pravděpodobnější, že budou řídit vozidlo, do kterého někdo bočně nebo zezadu narazí,“ říká Jermakian. „Jakmile to vezmete v úvahu, rozdíl v pravděpodobnosti většiny zranění se dramaticky zmenší.“

IIHS analyzovalo zranění mužů a žen při policii hlášených srážkách zepředu a zboku v letech 1998–2015. Při čelních srážkách zjistili, že u žen je třikrát vyšší pravděpodobnost mírného poranění, jako je zlomenina kosti nebo otřes mozku, a dvojnásobná pravděpodobnost vážného zranění, jako je poranění plic nebo traumatické poranění mozku. U bočních srážek byla pravděpodobnost mírného poranění u mužů i žen přibližně stejná, zatímco u žen byla asi o 50 procent vyšší pravděpodobnost vážného zranění.

Analýza a různé formy crash testů ale ukázaly, že velikost nebo hmotnost těla nehrály ve vážnosti poranění žádnou zásadní roli. Rozdíl tak podle IIHS plyne z volby vozu. Rozborem nehod bylo totiž zjištěno, že ženy havarovaly spíš v menších autech, kdežto muži častěji ve velkých SUV a pick-upech.

Martin Šidlák