ROZHOVOR: Volvo je nejen bezpečnost, ale i kvalita a design

U Volva jste už celkem dlouho a prošel jste různými pozicemi – můžete svou kariéru přiblížit?
Začínal jsem před dvaceti lety v továrně v belgickém Gentu, kde jsem sedm let zastával různé funkce v plánování. Pak jsem se přesunul do evropské centrály v Bruselu a věnoval se prodeji a výzkumu trhu. V roce 2001 jsem dostal nabídku z USA na pozici manažera plánování prodejů pro americký a kanadský trh; o dva roky později jsem se stal ředitelem plánování a distribuce NAFTA (severoamerická dohoda o volném obchodu). Po těchto úžasným pěti letech ve Spojených státech jsem odjel do Göteborgu pracovat jako ředitel pro objemové prodeje. No a po dalších pěti báječných letech ve Švédsku jsem se dostal do České republiky na post generálního ředitele.
V Americe jste byl poměrně dlouho – pozoroval jste nějaký rozdíl ve vnímání Volva tamních a evropských zákazníků? Existují rozdíly například v prodejních a marketingových strategiích?
V obou regionech vnímají lidé Volvo jako nejbezpečnější vozy, které mohou mít. Nějakou dobu trvalo přesvědčit americké zákazníky, že Volvo může nabídnout ještě víc (kvalitu, skandinávský design). Strategie už roky významně ovlivňuje vývoj měny. Za posledních deset let jsme byli svědky toho, jak dolar byl o čtyřicet procent dražší než euro a pak naopak o čtyřicet procent levnější. Této realitě jsme museli severoamerické strategie silně přizpůsobovat.
Existuje podle vás rozdíl mezi českým flotilovým trhem a zbytkem Evropy?
V porovnání s Českou republikou jsou v zemích, jako je Belgie, Nizozemí, Francie nebo Německo, kladeny mnohem větší požadavky na emise CO2 a spotřebu paliva. To je ale samozřejmě způsobeno místními dotacemi nebo daňovými úlevami.
Dalším rozdílem je, že v České republice existuje poměrně jasná hranice mezi výkonným managementem společností a ostatními manažerskými posty, co se výběru firemních vozů týká. To jistě souvisí s přítomností Škody jako domácího výrobce a jejím silným postavením na trhu. V mnoha jiných zemích vidíme víc vrstev managementu s širší paletou vozů.
Lze říct, jestli jsou čeští zákazníci Volva nějak odlišní od zákazníků v jiných evropských zemích? Mají různé národy svá specifická „přání a požadavky”?
Všichni zákazníci bez rozdílu chtějí a mají dostat tu nejlepší možnou péči. Kvalita a bezpečnost, to jsou požadavky společné všem klientům, to je stejné ve všech zemích, kde jsem působil. Samozřejmě různí lidé mají různé preference, hlavně co se týká životního prostředí, výbavy či zábavních funkcí.
Co považujete za nejdůležitější při prodeji firemním zákazníkům?
Zajistit, aby dostali prémiové služby a zacházení – tak, aby se vraceli zpět.
Podporujete nějak „zelená auta” ve firemních prodejích? Myslíte si, že ekologické vozy mají v oblasti flotilových prodejů budoucnost?
Ano! Je zřetelně vidět, že stále víc a víc společností klade při koupi vozů velký důraz na jejich dopad na životní prostředí. Volvo má v této oblasti celou řadu nabídek (DriveE), které jsou na špici jednotlivých segmentů. Posledním takovým příkladem je 99 g CO2 u našeho modelu C30.
Jaké jste provedl změny od svého nástupu na pozici generálního ředitele?
Chci vylepšit a zprůhlednit komunikaci s našimi partnery – dealery, flotilovými i koncovými zákazníky. Základem toho by měla být kvalita, odpovědnost a vlastnictví.
Jaká je současná strategie Volva na zdejším trhu a jaké změny plánujete?
Naše současná strategie je založená na ziskovosti, což musí být naším hlavním cílem. Musíme nalézt vhodnou rovnováhu mezi objemem, náklady a ziskem. Je evidentní, že tato země má v blízké budoucnosti velký potenciál, v porovnání s jinými zeměmi, a my musíme být připraveni do vlaku naskočit, jakmile se příležitosti objeví.
Jak pečujete o své flotilové zákazníky, máte něco, co jiní nenabízejí?
S každým zákazníkem jednáme stejně, ať je to flotilový klient nebo soukromník. Všichni si zaslouží nejvyšší kvalitu a vědomí, že jsou pro nás nejdůležitější.
Jaké jsou vaše vize a plány s Volvem v české republice?
Jak jsem už zmínil, musíme připravit sebe i naše partnery na příliv dalších nových špičkových aut. Chceme se ještě víc zaměřit na vztahy se zákazníky. Bez nich totiž nebudeme prodávat!

Čeští zákazníci se od zbytku Evropy neliší a ekologická auta začnou pronikat i do firemních flotil. To jsou postřehy Franka Versaevela, který jako generální ředitel nedávno převzal velení nad společností Volvo Cars Auto Czech. Jaké jsou jeho plány a vize?

 

U Volva jste už celkem dlouho a prošel jste různými pozicemi – můžete svou kariéru přiblížit?

Začínal jsem před dvaceti lety v továrně v belgickém Gentu, kde jsem sedm let zastával různé funkce v plánování. Pak jsem se přesunul do evropské centrály v Bruselu a věnoval se prodeji a výzkumu trhu. V roce 2001 jsem dostal nabídku z USA na pozici manažera plánování prodejů pro americký a kanadský trh; o dva roky později jsem se stal ředitelem plánování a distribuce NAFTA (severoamerická dohoda o volném obchodu). Po těchto úžasným pěti letech ve Spojených státech jsem odjel do Göteborgu pracovat jako ředitel pro objemové prodeje. No a po dalších pěti báječných letech ve Švédsku jsem se dostal do České republiky na post generálního ředitele.

V Americe jste byl poměrně dlouho – pozoroval jste nějaký rozdíl ve vnímání Volva tamních a evropských zákazníků? Existují rozdíly například v prodejních a marketingových strategiích?

V obou regionech vnímají lidé Volvo jako nejbezpečnější vozy, které mohou mít. Nějakou dobu trvalo přesvědčit americké zákazníky, že Volvo může nabídnout ještě víc (kvalitu, skandinávský design). Strategie už roky významně ovlivňuje vývoj měny. Za posledních deset let jsme byli svědky toho, jak dolar byl o čtyřicet procent dražší než euro a pak naopak o čtyřicet procent levnější. Této realitě jsme museli severoamerické strategie silně přizpůsobovat.

Existuje podle vás rozdíl mezi českým flotilovým trhem a zbytkem Evropy?

V porovnání s Českou republikou jsou v zemích, jako je Belgie, Nizozemí, Francie nebo Německo, kladeny mnohem větší požadavky na emise CO2 a spotřebu paliva. To je ale samozřejmě způsobeno místními dotacemi nebo daňovými úlevami.

Dalším rozdílem je, že v České republice existuje poměrně jasná hranice mezi výkonným managementem společností a ostatními manažerskými posty, co se výběru firemních vozů týká. To jistě souvisí s přítomností Škody jako domácího výrobce a jejím silným postavením na trhu. V mnoha jiných zemích vidíme víc vrstev managementu s širší paletou vozů.

Lze říct, jestli jsou čeští zákazníci Volva nějak odlišní od zákazníků v jiných evropských zemích? Mají různé národy svá specifická „přání a požadavky”?

Všichni zákazníci bez rozdílu chtějí a mají dostat tu nejlepší možnou péči. Kvalita a bezpečnost, to jsou požadavky společné všem klientům, to je stejné ve všech zemích, kde jsem působil. Samozřejmě různí lidé mají různé preference, hlavně co se týká životního prostředí, výbavy či zábavních funkcí.

Co považujete za nejdůležitější při prodeji firemním zákazníkům?

Zajistit, aby dostali prémiové služby a zacházení – tak, aby se vraceli zpět.

Podporujete nějak „zelená auta” ve firemních prodejích? Myslíte si, že ekologické vozy mají v oblasti flotilových prodejů budoucnost?

Ano! Je zřetelně vidět, že stále víc a víc společností klade při koupi vozů velký důraz na jejich dopad na životní prostředí. Volvo má v této oblasti celou řadu nabídek (DriveE), které jsou na špici jednotlivých segmentů. Posledním takovým příkladem je 99 g CO2 u našeho modelu C30.

Jaké jste provedl změny od svého nástupu na pozici generálního ředitele?

Chci vylepšit a zprůhlednit komunikaci s našimi partnery – dealery, flotilovými i koncovými zákazníky. Základem toho by měla být kvalita, odpovědnost a vlastnictví.

Jaká je současná strategie Volva na zdejším trhu a jaké změny plánujete?

Naše současná strategie je založená na ziskovosti, což musí být naším hlavním cílem. Musíme nalézt vhodnou rovnováhu mezi objemem, náklady a ziskem. Je evidentní, že tato země má v blízké budoucnosti velký potenciál, v porovnání s jinými zeměmi, a my musíme být připraveni do vlaku naskočit, jakmile se příležitosti objeví.

Jak pečujete o své flotilové zákazníky, máte něco, co jiní nenabízejí?

S každým zákazníkem jednáme stejně, ať je to flotilový klient nebo soukromník. Všichni si zaslouží nejvyšší kvalitu a vědomí, že jsou pro nás nejdůležitější.

Jaké jsou vaše vize a plány s Volvem v české republice?

Jak jsem už zmínil, musíme připravit sebe i naše partnery na příliv dalších nových špičkových aut. Chceme se ještě víc zaměřit na vztahy se zákazníky. Bez nich totiž nebudeme prodávat!