Automobilový průmysl v ohrožení

mlada boleslav vyroba

mlada boleslav vyrobaJaponské zemětřesení neochromilo jen tamní výrobce automobilů, ale vzhledem i spousty zahraničních, kterých se přímo nedotklo. Japonské součástky totiž pro mnohé automobilky tvoří velkou část komponentů a jejich náhrada je v krátkodobém horizontu takřka nemožná.

Nejhorší scénáře dokonce straší, že zemětřesení a nedostatek součástek by mohl y v horizontu šesti týdnů snížit světovou výrobu automobilů až o 30 procent. Vyplývá to z odhadů výzkumné společnosti IHS Automotive. V absolutních číslech to znamená 100 000 automobilů denně.

Problémy hlásí především americké automobilky, zejména Ford, ale i další výrobci, třeba PSA ve svých závodech na Slovensku, BMW, Fiat atd. Kolínský výrobní závod i česká Škoda Auto mají zatím dostatečné zásoby a omezovat výrobu nemusí. V případě delšího výpadku však hrozí omezení i u těchto a mnoha dalších výrobců aut.

Návrat japonské výroby do normálu odhadují analytici spíše v horizontu měsíců než týdnů.