Dobíjecích stanic pro elektromobily je v ČR více než aut na baterky

04 hybridn pohony toyota1

04 hybridn pohony toyota1Elektromobily by se v budoucnu měly stát součástí vozových parků vyspělých zemí. Jejich masové rozšíření však brzdí několik aspektů. Jedním z nich je nízký počet dobíjecích stanic, který však roste exponenciálním tempem., dokonce rychleji než počet elektromobilů.

V současné době je v ČR 159 dobíjecích stanic. Jsou umístěny na parkovištích, u supermarketů nebo běžně na ulici. Paradoxem je, že dobíjecích stanic je dnes více než samotných elektromobilů. Těch po českých silnicích jezdí zhruba stovka. Prozatím jsou dobíjecí stanice ve většině případů zdarma. Nabití jednoho elektromobilu stojí totiž zhruba 50 Kč a vzhledem k jejich počtu by bylo velmi neekonomické instalovat platební systém za desítky tisíc korun.

Masové rozšíření automobilů na baterky je v tuto chvíli v nedohlednu. Kromě sítě čerpacích resp. dobíjecích stanic jej totiž brzdí vysoká pořizovací cena, kratší dojezd, absence sériové výroby a žádná podpora ze strany státu. Elektromobily se v dnešní době prodávají za 600 až 900 tisíc korun, a to je cifra, která je pro málokoho akceptovatelná. Dojezd už je lepší než na začátku vývoje elektromobilů. V závislosti na modelu se pohybuje od 100 do 350 km. Dobíjecích stanic také přibývá, takže už zbývá jen zapojení státu, který prozatím existenci ekologických vozidel ignoruje.