Firmy šetří na provozu autoparků, jak mohou

vozove_parky_a_naklady_na_provoz-ioakg

vozove_parky_a_naklady_na_provoz-ioakgAčkoli se loni ekonomika v České republice i ve světě pomalu začala vzpamatovávat z ekonomické krize, stále se dá o roce 2010 mluvit jako o roce úspor. Ty se pochopitelně dotkly i autoparků firem všech velikostí. 

 

Některé trendy směřující k úsporám vyplynuly z průzkumu společnosti Arval, druhého největšího poskytovatele operativního leasingu v České republice, která jako každoročně zveřejnila výsledky svého výzkumu Corporate Vehicle Observatoryv (CVO) Barometr.

Sdílení aut jde do módy

Nejvíce společností se podle průzkumu v roce 2010 zaměřilo na úspory v podobě sdílení vozů neboli tzv. car poolingu, kdy automobil využívá skupina zaměstnanců nebo prostřednictvím tzv. car sharingu, kdy je jeden vůz poskytnut více zaměstnancům, kteří se o něj dělí. Sdílení automobilu více zaměstnanci využívá podle průzkumu zhruba polovina firem zapojených do průzkumu CVO Barometr.

„Sdílené vozy neboli tzv. Pool Cars používáme běžně už několik let. V současné době se však zaměřujeme na jejich efektivnější využití a optimalizaci celkového počtu těchto automobilů,“ vysvětluje Petr Králíček, manažer vozového parku Philip Morris ČR. „Naším cílem je snížit počet vozidel a pro krátké cesty po městě uvažujeme zavedení alternativní dopravy. Úspora nákladů nebude jen v oblasti provozních nákladů, ale i za parkovací místa v podzemních garážích. Počet sdílených automobilů plánujeme snížit o 15 procent.“ dodává.

Dobré zkušenosti se sdílením vozidel potvrzuje i Miroslav Petráček, fleet manager Provident Financial: „Sdílení automobilů více zaměstnanci využíváme již několik let a v současné chvíli na tom nehodláme nic měnit.“

Menší auta – zájem stále stejný

Z úst Jana Tejnora, manažera rozvoje obchodu společnosti Arval, na tiskové konferenci věnované výsledkům výzkumu CVO Barometr zaznělo také, že řada společností přistoupila v rámci úspor k nákupu menších automobilů. Zeptali jsme se tedy klíčových hráčů mezi dodavateli firemních vozidel, zda pozorují podobný trend. „U značky Volkswagen osobní vozy zůstává v posledních letech poměr malých a velkých automobilů u fleetových zákazníků neměnný. Největší podíl na firemních prodejích má už několik let model Golf a Passat. V posledních dvou letech se však stává velmi oblíbený i model Tiguan.“ tvrdí Martina Kudláčková z Volkswagen osobní vozy a dodává: “Pokud tedy srovnáme rok 2009 a 2010, byl poměr těchto vozů takřka neměnný. Nepozorujeme tedy, že by firmy v rámci úspor nakupovaly menší automobily.“

vozove_parky_a_naklady_na_provoz-ioakgPodobné výsledky zaznamenává i největší dodavatel firemních automobilů, tuzemská Škoda Auto: „Ačkoli v roce 2010 registrujeme v porovnání s rokem 2009 nižší prodeje modelové řady Octavia, není to ve prospěch menší Fabie. Pokles u Octavie naopak nahradil větší Superb a nemalé oblibě se těší také kompaktní SUV Yeti. Přesto Octavia tvoří téměř polovinu všech prodejů fleetovým zákazníkům,“ vysvětluje Ladislav Koubek, který má na starosti prodej VIP klientům a velkoodběratelům. „Přesun firemních zákazníků k menším autům se tak v roce 2010 nekonal,“ dodává. Podobně reagoval Miroslav Petráček ze společnosti Provident Financial: „Ke zmenšování autoparku ani nákupu menších automobilů jsme loni nepřistoupili.“

Nakupovat méně často se prý vyplatí

Jako další alternativu úspor prokázal průzkum prodlužování výměnné lhůty automobilů. Zde je Česká republika za evropským průměrem lehce pozadu. Zatímco v EU jsou průměrně osobní vozidla využívána čtyři roky a devět měsíců, v České republice je to zhruba pět a půl roku. Průzkum také ukázal, že menší firmy drží auta déle než firmy s 99 a více zaměstnanci. „Minulý rok jsme prodloužili výměnnou lhůtu u automobilů na 140 00 km a 5 let, oproti dřívějším 125 000 km,“ říká Petr Králíček ze společnosti Philip Morris.

S operativním leasingem ušetříte, tvrdí poskytovatelé…

04 hybridn pohony toyota1Poskytovatelé operativního leasingu jsou přesvědčeni, že firmy mohou ušetřit nemalé náklady právě využitím služeb operativního leasingu. „Zjednodušeně se dá říci, že pouze každá druhá firma, která by na provozování autoparku prostřednictvím operativního leasingu mohla vydělat, tak činí,“ konstatuje Jan Tejnor, manažer rozvoje obchodu společnosti Arval a dodává: „Přitom úspory, kterých lze pomocí operativního leasingu dosáhnout, nejsou nikterak nízké. České firmy se sice snaží šetřit, kde mohou, ale průzkum CVO ukázal, že to nedělají s dostatečnou rozvahou a často šetří na nesprávných místech.“ K operativnímu leasingu se přiklonila i společnost Provident Financial. „Dříve jsme nakupovali automobily v hotovosti nebo na úvěr, ale nyní jsme přistoupili k operativnímu leasingu. Je to pro nás finančně výhodnější,“ říká fleet manager Miroslav Petráček. Přesto existuje řada firem, které si autopark spravují samy. Patří mezi ně kupříkladu T-Mobile Česká republika: „Vozy nakupujeme přímo, jde o hmotný majetek společnosti. K tomuto rozhodnutí dospěl management po zvážení finanční situace, výhodou je zde samozřejmě také lepší operativa,“ řekl v rozhovoru pro magazín Flotila Pavel Mikolanda, vedoucí týmu služeb správy autoparku.