TEST: Citroen C4 – Šarmantní Francouz

citroen-c4__3_800_600

citroen-c4__3_800_600Vozy nižší střední třídy jsou v českých fleetových luzích a hájích oblíbenou volbou, kterou nově obohacuje i druhá generace Citroënu C4. Ta nabídne větší rozměry, modernější motory a velmi zajímavou cenu, se kterou vstupuje na český trh.

Nástupce první generace modelu C4 musí stejně jako jeho přímý předchůdce nebo vzdálení příbuzní ZX či Xsara zaujmout už na první pohled. V prvé řadě dává okázale najevo svoji mohutnost a nárůst rozměrů do  všech stran a byť již nejde o takovou avantgardu, s  jakou na  světové trhy vplula předchozí generace, vysoká agresivní příď či rozměrné přední světlomety budou pozornost přitahovat i tentokrát.

Usměrnění interiéru

citroen-c4__7_800_600Velmi podobný přerod ale zaznamenal i  interiér. Řidič už nebude muset při prvním nasednutí nejprve vstřebat veškeré novátorské přístupy a  bude se tu velmi rychle cítit jako doma. Dokonce i volant s pevným středem byste tu nyní hledali marně. K  dobrému pocitu z  vnitřních prostor navíc napomůže i  využití kvalitních materiálů a  dobré zpracování. Byť se na  první pohled může zdát i  tentokrát interiér mírně přetlačítkovaný, velmi rychle se tu zabydlíte a  pochopíte, co se čím ovládá. Snad jen volant s  dvanácti tlačítky a čtyřmi rolovacími kolečky navrch je už vcelku příliš, ale zase když nebudete chtít, nemusíte z něho vůbec sundávat ruce a ovládat jak tempomat či rádio, tak kupříkladu i  telefon a  další periferní zařízení. Při tom všem se budete moci kochat dostatkem prostoru za volantem a maximálně pohodlnými sedačkami, na  které je u Citroënu spolehnutí. Poněkud horší je výhled z  vozu, za  což částečně může mohutnost karoserie a  částečně zapadlá poloha řidiče za  volantem. Pokud bychom se přesunuli do  zadní části vozu, zde je na  poměry třídy slušný prostor pro kolena spolucestujících, kteří tak budou mírně omezeni jen do výšky. Naopak mile překvapí objem zavazadlového prostoru, který byl u  předchozí generace asi nejvíce kritizován. Proklamovaných 408 litrů je k  dispozici pouze u  verze bez rezervního kola, ale i  s ním dosáhne C4 na velmi slušných 380 litrů, které patří v segmentu jednoznačně k lepšímu průměru.

Povedená šestnáctistovka

citroen-c4__8_800_600Mezi další silné stránky nové generace patří parametry základních motorů na benzin i naftu. S  příchodem nové C4 na  trh zmizely z  nabídky staré motory koncernu PSA a i nejlevnější verzi z  pohání benzinový čtyřválec s  proměnným časováním ventilů, vzniklý ze spolupráce s  BMW. K  redakčnímu testu dorazila verze 1.6 VTi s  výkonem 88 kW ve  výbavě Tendance, jejíž cena začíná na  404  900 Kč a  v  současné době se na  ní vztahuje sleva 55  000 Kč. Byť je atmosferické plnění v  dnešní době stále častěji vytlačováno přeplňovanými nízkoobjemovými motory, testovaná motorizace se jeví pro tento model jako ideální varianta. Motor ochotně spolupracuje už od  nízkých otáček, mile překvapí svoji pružností a  tichým projevem. Agregát je svým výkonem více než dostačující i  pro svižnou a  relativně úspornou jízdu po  městě i  běžných komunikacích. Průměrná spotřeba se během testu ustálila na 7,5 l paliva, při jízdě po městě vykazovala průměr 8,5 l/100 km. Při delších dálničních přesunech si tato verze za  účelem stoupající spotřeby i sníženého akustického komfortu říká o šestý převodový stupeň, který je ale k  dispozici až u  silnější motorizace 1.6 THP a  dieselových motorizací 1.6 HDI a  2.0 HDI. Pokud jsme u řazení, zde je nutné ocenit zlepšení oproti předchůdci, byť dráhy jsou stále vcelku dlouhé s poněkud gumovějším chodem.

Jízda jako na polštáři

citroen-c4__5_800_600V  čem udělala nová C4 asi největší krok kupředu, to je skvělé odtlumení podvozku. Jízda s novou C4 je velmi komfortní, tuhý podvozek působí solidním dojmem a  překvapí agilitou i  při svižnější jízdě. Od  podvozku se již neozývají žádné nepříjemné zvuky či rázy, kterých se nedočkáte ani při přejezdu hlubokých děr či příčných nerovností. Zde zamrzí pouze přespřílišné odskakování zadní nápravy. Celkově je jízda s novou céčtyřkou ale velmi pohodlná, čemuž přispívá i poměrně přesné, i když mírně přeposilované řízení.

Citroën C4 se tak jeví jako ideální automobil pro nižší management či cestující obchodní zástupce, kterým nabízí v první řadě velkou míru pohodlí, prostornosti, bezpečnosti a  v  případě dieselových variant i  nízké spotřeby. Jako firemní vůz se jistě prosadí i  v  případech, kdy firemní car policy dovoluje využití firemního automobilu rodinnému využití, nebo kdy firma nepotřebuje utrácet za konkurenční, povětšinou německé prémiové vozy.Citroën C4 je k  dispozici celkem se šesti motorizacemi a  na  český trh vstupuje se třemi úrovněmi výbavy nazvaných Atraction, Tendance a  Exclusive. Počítat je možné s  odpočtem DPH a  standardní dvouletou zárukou, kterou je možné prodloužit na  36, 48 či 60 měsíců s omezeným počtem najetých kilometrů od  50  000 do 120 000 km.

Automobilka doporučuje:

Neskrýváme, že model Citroën C4 je pro nás důležitý vůz v segmentu nižší střední třídy. Jsme si vědomi jeho kvalit a potenciálu zejména u firemních klientů. Klíčovým faktorem úspěchu u firemních klientů je cena, bezpečí, dobře dostupná dealerská síť a velikost zavazadlového prostoru. Ve všech těchto parametrech má nová C4 co nabídnout. Umírněný, avšak moderní a harmonický design karoserie nikoho neurazí ani nešokuje. Mimořádná pozornost byla věnována pohodlí a bezpečnosti řidiče i spolujezdců. Nové technologie odpovídají všem trendům této doby a za velikost zavazadlového prostoru by se nemusel stydět i mnohem větší vůz.

Technické údaje: Citroën C4 1.6 VTi

Cena:  404 900 Kč (s DPH)

MOTOR

Charakteristika: benzinový atmosferický čtyřválec

Maximální výkon: 88 kW/6000 ot./min

Maximální točivý moment: 160 Nm/4250 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 193 km/h

Zrychlení: 10,8 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 8,8/4,7/6,2 l/100 km

Emise CO2: 143 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4329/1789/1489 mm

Rozvor: 2608 mm

Objem zavazadlového prostoru: 408 l

Pohotovostní hmotnost: 1205 k

 

{gallery}automobil_ve_firme/CitroenC4{/gallery}