Euro 6 s předstihem

13 elektina uitkovch vozidel atego bluetec hybrid

13 elektina uitkovch vozidel atego bluetec hybrid17. března byla v Mannheimu zahájena výroba nové generace motorů Mercedes-Benz pro nákladní vozidla a autobusy. Díky náročné technice čištění výfukových plynů splňují motory již dnes emisní normu Euro 6.

Nová generace motorů Mercedes-Benz OM 47x (Blue Eficiency Power) je evropskou adaptací jednotné globální platformy motorů pro užitková vozidla, která vstoupila na scénu nejprve v Severní Americe (2007; Freightliner) a posléze i v Japonsku (2010; Mitsubishi Fuso). Základní konstrukce globálního motoru je shodná pro všechny světové regiony, ale odlišné legislativní požadavky i provozní podmínky si vyžádaly patřičné dílčí úpravy.

Od svých globálních sourozenců postavených na stejném základu se řada Mercedes-Benz OM 47x odlišuje mimo jiné vstřikovacími tryskami, turbodmychadlem, setrvačníkem, řídicí elektronikou, výfukovou soustavou, vzduchovým kompresorem a vyladěním jednotlivých verzí.

Řadové šestiválce Mercedes-Benz OM 47x se budou vyrábět ve třech řadách s různým zdvihovým objemem. První vlaštovkou je verze OM 471 se zdvihovým objemem 12,8 litru, která je prvním motorem ve své třídě dodávaným s homologací podle normy Euro 6 platné od roku 2014.

Čistota exhalací v kombinaci s mimořádnou hospodárností a spolehlivostí se stala jednoznačnou prioritou vývojového programu. Nový motor splňuje Euro 6 díky aplikaci kompletního arzenálu technických řešení pro snižování exhalací, který sahá od katalyzátoru SCR, přes aktivní filtr pevných částic DPF až po vnitřní recirkulaci výfukových plynů EGR. Navzdory plnění limitů Euro 6 slibuje Mercedes-Benz spotřebu paliva na úrovni motorů Euro 5 nebo ještě nižší. Na přání budou k dispozici varianty Euro 5 s méně náročným emisním systémem bez DPF.

Dalším pilířem úspěchu nové generace motorů Mercedes-Benz pro nákladní vozidla a autobusy se má stát mimořádná robustnost a životnost. Nový motor zvládne údajně 1,2 milionu kilometrů bez nutnosti generální opravy, což je o 20 % více než dosud. Na avizovaném snížení nákladů po celou dobu životnosti vozidla mají podíl také servisní intervaly prodloužené na 150 000 km.

K dispozici budou čtyři výkonové varianty motoru OM 471 s rozpětím výkonu od 310 kW do 375 kW a maximálního točivého momentu od 2100 do 2500 N.m. Všechny verze dosahují nejvyššího výkonu při 1800 min-1 a maximální točivý moment je k dispozici od 1100 min-1

Vzhledem k tomu, že brzdný výkon těžkého nákladního vozidla je ještě důležitější než samotná hnací síla, připravili konstruktéři Mercedes-Benz mimořádně účinnou třístupňovou motorovou brzdu s výkonem až 400 kW.