TEST: Toyota Auris HSD – Jedináček v nižší střední

toyota auris hsd 11

toyota auris hsd 11Hybridní systém už není jen doménou luxusních aut nebo velkých SUV, mít ho můžete i v autě nižší střední třídy. Jmenuje se Toyota Auris HSD.

Toyota se v  roce 2007 rozhodla opustit po  40 (!) letech a 30 milionech vyrobených kusech jméno Corolla a  jeho nástupce pojmenovala auris, podle latinského aurum – zlato.

toyota auris hsd 8Po třech letech přišel loni na trh facelit . Délka auta se zvětšila o 25 mm na 4245 mm, ale událo se tak pouze změnou velikosti nárazníků. Nová je i  kapota, maska chladiče nebo světlomety. Vzadu jsou rovněž nová světla i nárazník. Ve  verzi HSD se navíc loni stal prvním plně hybridním modelem nižší střední třídy. Pod jeho kapotu totiž zamířila soustava Hybrid Synergy Drive z  Toyoty Prius. Jeho základem je zážehový motor 1,8 l VVT-i , elektromotor, generátor energiea  akumulátor. Systém umí dohromady vyvinout maximální výkon 100 kW, což vozu umožňuje zrychlit z  0 na  100 km/h za  11,4 s  a  dosáhnout rychlosti až 180 km/h. Při plně nabitých bateriích lze jet pouze na elektřinu až dva kilometry v rychlosti do 50 km/h.

toyota auris hsd 10Z hlediska jízdních vlastností nejste oproti vozům s klasickým pohonem nijak limitováni. Připojování jednotlivých pohonů funguje naprosto neznatelně, bez jakýchkoli zvukových projevů nebo trhání. Jediné, na  co si je třeba zvyknout, je rozjezd – po stisku startovacího tlačítka se vůz se rozjíždí na elektromotor, spalovací agregát se přidává později, takže auto nevydává žádný zvuk.

Toyota slibuje u  Aurisu HSD průměrnou spotřebu jen 3,8 l/100 km a emise CO2 na  úrovni 89 g/km. Takové spotřeby lze u  referentského vozu dosáhnout jen stěží, ale při běžné jízdě po  městě, když nepopojíždíte dlouho v  zácpě, se bez problémů dostanete na hodnoty i pod pět litrů, což už je znatelný rozdíl oproti stejně výkonným konvenčním motorizacím. Při pořízení podobného typu auta samozřejmě hrají roli pořizovací a  provozní náklady. Oproti řadě západních zemí chybí v Česku významné daňové úlevy (například 2000 eur ve  Francii, nebo 6400 eur v  Nizozemí) či osvobození od  plateb mýtného v centrech měst (Londýn apod.).

toyota auris hsd 6Zůstává tak alespoň výhoda nízkých servisních nákladů či zůstatková hodnota, která se například v Británii očekává po 26 měsících na úrovni 37 až 40 %. Absence daňových výhod tak handicapuje Auris HSD v oblasti ceny (od 549 900 Kč). Nehybridní auris totiž začíná na ceně pod 300 tisíc Kč. Na druhou stranu, pokud bychom chtěli podobně výkonný hatchback s automatickou převodovkou od  japonského výrobce, a  podívali se třeba do  ceníku Mazdy3, najdeme tam u dvoulitrového benzinového agregátu s výkonem 110 kW nejnižší cenovku 538 900 Kč.

 

Technické údaje: Toyota Auris HSD

Cena:  549 900 Kč (s DPH)

MOTOR

Charakteristika: zážehový čtyřválec 1798 cm3 + elektromotor

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Celkový výkon hybridního motoru: 100 kW

Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s

Maximální rychlost: 180 km/h

Spotřeba město/mimo/kombi: 3,8 /3,8 /3,8 l/100 km

Emise CO2: 89 g/km

Objem zavazadlového prostoru: 279 l

 

{gallery}automobil_ve_firme/toyota_auris_hsd{/gallery}