Kalkulujte s CNG a LPG

cng plyn

cng plynSprávná volba paliva pro firemní automobily je jedním z klíčových rozhodnutí, které se výrazně projeví v provozních nákladech společnosti. My vám nyní poradíme, kdy je vhodné se zajímat o alternativní paliva LPG či CNG, a jaké automobily v tomto provedení jsou na našem trhu k dispozici.

Pořízení vozidla na pohon LPG či CNG je zpravidla motivován snahou ušetřit provozní náklady. Druhotným důsledkem je ochrana životního prostředí. Jak propan butan (LPG), tak i zemní plyn (CNG) totiž obsahují méně škodlivých látek v porovnání s běžným benzínem či naftou. A  zatímco CNG je vzhledem k  velmi omezené infrastruktuře stále spíše palivem budoucnosti, je LPG hojně rozšířeno již řadu let. Důvod, proč je LPG šetrnější k  životnímu prostředí třeba v  porovnání s  benzinem je ten, že prostě ekologičtěji hoří. Z  hlediska šetrnosti vůči životnímu prostředí se spalování CNG ukazuje jako ještě o něco lepší. To platí zejména o produkci oxidu uhličitého, která je v porovnání s benzinem nižší o zhruba 25 procent. Podíl ostatních škodlivin je podobný, jako při spalování LPG.

 

LPG prozatím úspěšnější

LPG je nejrozšířenější alternativou k benzinu či dieselu. Do statistik registrovaných nových aut se však nepromítá, protože většina zákazníků se k němu uchyluje po  koupi automobilu, z  obavy o  ztrátu záruky často až po  jejím skončení. LPG vozy provozované v  ČR jsou tedy z  převážné míry dodatečné přestavby. Na nové vozy s  pohonem na  propan-butan se již delší dobu specializuje zejména Subaru.

Importér v  současnosti nabízí LPG program do modelů legacy a outback s motorem 2,5i. Podle vyjádření prodejce se na  LPG program doplácí u  těchto dvou modelů navíc 64  800 Kč, dražší jsou také následné servisní prohlídky. V nabídce už nefigurují modely forester, impreza, nebo legacy využívající motor 2.0i. Také Škoda prodává model octavia s  motorem 1,6 MPI LPG. Nejširší nabídku vozidel na LPG

VÝHODY LPG:

 

• úspora cca 50% nákladů na pohonné hmoty

• chod motoru na plyn je tišší a klidnější díky vysokému oktanovému číslu

• nemožnost zcizení pohonných hmot

• zachování duálního způsobu pohonu, vyšší dojezd

• nižší emisní hodnoty než u benzínu a nafty

• dostatečně hustá síť čerpacích stanic

NEVÝHODY LPG:

• vysoká vstupní investice

• zvýšení spotřeby vozu o 10-15%

• snížení výkonu motoru o cca 5%

• každoroční revize plynového y stému

• zákaz vjezdu do podzemních garáží

 

nabízí v  současnosti Fiat, a to celkem u devíti modelů. Statistiky celkového počtu vozidel používajících CNG se rozcházejí, rámcově se ale celosvětově jedná o cca šest miliónů automobilů. Zatímco v zahraničí je více rozšířen pohon na  zemní plyn CNG, v ČR jezdí naopak výrazně více automobilů na LPG. Podle neoficiálního vyjádření zástupce České asociace LPG ale tento typ alternativního pohonu nyní stagnuje a je vytlačován zejména úspornými diesely, které mohou hlavně ve  větších městech bez omezení do podzemních garáží.

V  případě dodatečné montáže přímé náklady zahrnují kromě samotné instalace také každoroční revize a o něco vyšší částky při technické kontrole a měření emisí. Také spotřeba u většiny automobilů vzroste, zpravidla o 1– 2 l na 100 km. Ušetřené peníze při provozu ale uživatele často přesvědčí o výhodách tohoto řešení.

Výhodou LPG je zejména hustá síť čerpacích stanic. Cena litru paliva je přitom poloviční oproti litru běžného Naturalu 95. Podpora státu při využívání firemních LPG vozidel (stejně jako u  CNG a  E85) spočívá v  osvobození od  silniční daně. O  LPG pohonu lze uvažovat při provozování firemních vozidel se zážehovými motory, která mají vyšší spotřebu a velký roční nájezd. Při porovnávání výhodnosti dodatečné montáže LPG lze počítat s  průměrnou cenou LPG 14,40 Kč/l a  s  cenou dodatečné přestavby od 20 do 35 tis. Kč. Její výši ovlivňuje zejména typ motoru a výrobce LPG systému.

Základním pravidlem je svěřit dodatečnou montáž zkušenému autoservisu, který zajistí správné nastavení a kalibraci systému. Automobily na LPG musí podstupovat také již zmíněnou každoroční revizi, jejíž cena je do 500 Kč.

 

cng plnici stanice

CNG v závěsu

I když má CNG řadu výhod, zatím v ČR příliš rozšířené není. Ani dle statistik Svazu dovozců automobilů to nevypadá, že by byla alternativní paliva pro české zákazníky zajímavá. Pro nedostatečné prodeje řada importérů stáhla nabízené modely na zemní plyn z prodeje  – samozřejmě také díky vysokým nákladům na  servisní zázemí, vyškolený personál či náhradní díly. Firemní zákazníci často zjistí, že vůz s tímto pohonem se na  tříletý operativní leasing nevyplatí, protože se zvýšená investice do nákupu vozu (40-90 tis. více u CNG) začíná vyplácet právě až po třech a více letech. Samozřejmě stejně jako u LPG lze i zde provést přestavbu u staršího vozu.

Ceny za dodatečnou montáž se pohybují od 25 do 60 tis. Kč v závislosti na typu vstřikování a druhu motoru. Ve většině případů se montuje jedna válcová nádrž na CNG o objemu 50 l. Pokud si budete přát, můžete jich mít ve  voze i  více, každá další nádrž ale stojí 10-15 tis. Kč. Pokud však pomineme vyšší vstupní náklady, je CNG o  50 % levnější než benzín, oproti naftě je zde pak úspora cca 35 %. Cenový rozdíl je dán stabilizací spotřební daně na  CNG ve  výši 0 Kč pro rok 2011 s  postupným nárůstem na 3,4 Kč v roce 2020 (pro porovnání z litru benzinu si dnes stát účtuje téměř 13 Kč). Dále jsou vozy na CNG zcela osvobozeny od silniční daně. Pro rozvoj CNG  jako paliva budoucnosti je podstatné, že plynárenské společnosti působící v ČR se zavázaly do roku 2020 zprovoznit 100 veřejných plnicích stanic CNG  podél hlavních silničních tranzitních tahů přes Českou republiku.  I v současnosti lze ale zaznamenat třicetiprocentní meziroční nárůst spotřeby CNG v  ČR. Cena za  1m3 CNG je 17-18 Kč. Toto množství odpovídá jednomu litru benzinu. Udává se ale i cena za 1 kg CNG, což je 24-25 Kč. Toto množství odpovídá 1,4 m3 CNG.

V  Evropě dnes jezdí 1,4 miliony CNG vozidel, ve  světě již více než 13 milionů, z  čehož je přes 440 tisíc autobusů. Během 10 let by mělo v Evropě jezdit 23,5 milionu vozidel na CNG a k dispozici bude 20 tisíc CNG stanic. V ČR je dnes 47 plnicích stanic, z  čehož 33 je veřejných. V  Německu je v tuto chvíli skoro 1000 plnicích stanic, v  Rakousku jich je asi 150. Pro srovnání pro celou Evropu je udáván počet 3600 stanic na  zemní plyn. Naopak Slovensko a Polsko jsou na tom hůř než ČR. Největší nárůst počtu plnicích stanic na zemní plyn hlásí Švédsko, Írán, Thajsko a Korea.

Řidiči, kteří cestují po  Evropě (zejména směrem na  jih či západ), mohou CNG bez problémů využívat. Ale situace se mění i ve střední a východní Evropě. Podle studie Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČR vzroste loňských 10 milionů m3 spotřebovaného CNG u nás na 1,8 miliardy m3 v roce 2030.

Pro srovnání lze v  přiložené tabulce vidět dojezd vozidel střední třídy s oběma palivy při průměrné spotřebě CNG vozu 9 l/100 km a automobilu na CNG se spotřebou 4,5 kg/100km.

VÝHODY CNG:

 

• levný provoz

• veškeré nádrže jsou v bezpečných zónách pod podlahou zadní části vozu, takže nijak neomezují velikost prostoru pro posádku a zavazadla

• zachování duálního způsobu pohonu, čím se zvýší dojezd vozidla

• velmi nízké emisní

• zachování plného výkonu současných nových vozů s přeplňovanými motory

NEVÝHODY CNG:

• omezený počet plnicích stanic

• omezený výběr modelů automobilů

• vyšší cena automobilů

• snížení výkonu motoru o 5-10%

• zvýšení pohotovostní hmotnosti vozidla

• nižší akční rádius při použití jen CNG

 

ROZHOVOR : Jan Tejnor, Business Development Manager společnosti Arval

Kolik procent vozidel s CNG pohonem nyní Arval financuje a jak se toto číslo vyvíjí v čase?

Je jich docela málo (vozy s CNG tvoří 1,243 % flotil, LPG pak 0,00867 %, celkový objem našeho vozového parku je 11.500 vozů).

Počet těchto vozidel zatím moc neroste, ale navýšení očekávám. A to na celém trhu a ze dvou důvodů. Chystá se změna vyhlášky č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách ochrany staveb. Současný vývoj je takový, že vozidla budou moci vjíždět do garáží splňujících určité předpisy a se souhlasem provozovatele garáží. A druhý důvod – několik firem plánuje poměrně masivní výstavbu stanic na CNG. Výstavba CNG čerpací stanice byla v minulosti poměrně drahá, čili návratnost investice byla vzdálená, ale pokrok nelze zastavit a brzy se dočkáme daleko hustší sítě hlavně díky dostupnější výstavbě. Takže lze předpokládat, že vozů na CNG přibude nejen v našich flotilových vodách.

Plánujete vašim firemním zákazníkům nabízet všechny CNG automobily v portfoliu automobilek?

Arval se vždy prezentoval jako leasingová společnost nezávislá na výrobcích vozidel, čili my klientům nabízíme vozidla všech výrobců, která jsou schválená pro provoz po pozemních komunikacích. Tedy ano.

Jakou budoucnost pohonu CNG předpovídáte?

Věříme, že jich začne přibývat. Zajímavá bude interakce vozů na elektřinu a vozů na CNG. Zatím se alternativní paliva nemusí elektřiny obávat, baterie jsou pořád velmi drahé a dobíjení trvá rozhodně déle, než čerpání. Také by bylo s podivem, kdyby se výrobci tak lehko vzdali linek na spalovací motory. Nakonec každý správný chlap má rád rock, ženské a vůni spáleného benzínu, ne bzučení elektromotoru.

Další informace se dozvíte v aktuálním vydání časopisu Flotila