OPTIMISTICKÁ prodejní čísla kazí realita

rust_graf

rust_grafPřestože Český trh s novými automobily v loňském roce rostl meziročně téměř o 2,5 %, výsledná statistická čísla narušují tzv. reexporty.

V loňském roce bylo v ČR registrováno celkem 173 282 nových osobních automobilů, 13 269 lehkých užitkových automobilů, 837 autobusů, 7 962 nákladních vozidel a 16 667 motocyklů. Trh nových osobních automobilů meziročně vyrostl o 2,39 % (z 169 236 ks na 173 282 ks, tj. +4046 ks). Nejúspěšnější značkou se stala mladoboleslavská Škoda s 53 050 registrovanými osobními automobily, což ji vyneslo 30,6 % podíl na trhu. Se značným odstupem následuje na druhém místě Volkswagen s 14 921 ks (8,6 %). Třetí příčka žebříčku patří se 14 447 registrovanými vozy Fordu.

 

Škoda vládne trhu

Pozice Škody zůstává zatím neohrožena. Z třetího místa na druhou se dostal Volkswagen, který v prodejích předčil letos třetí Ford. Na čtvrté až osmé pozici nedošlo k žádným zásadním zvratům (všem rostly prodeje, mimo Citroënu, který si přes pokles 1 256 aut stále udržel osmou pozici). Až devátá příčka znamená úspěch automobilky Opel, která se vyšplhala o dvě příčky vzhůru. Stejný postup zažila i Dacia, která vůbec poprvé zavítala do první desítky. Na dalších příčkách si dobře vedlo Audi (+441 ks), BMW (+321 ks) nebo Seat (+550 ks). Nedařilo se zejména Fiatu, který postihl razantní pokles prodejů (- 2029 ks). Dobře na tom nebyla ani Mazda, která meziročně prodala o 762 ks OA méně.

 

Octavia nejúspěšnější

Nejprodávanějším modelem vůbec se stala Škoda Octavia s 23 661 ks (13,65 % trhu), kterou následuje Škoda Fabia (16 532 ks,9,54 %), Škoda Superb (4659 ks 2,68 %), Ford Focus (4538 ks, 2,61 %) a Volkswagen Golf (4128 ks, 2,38 %).Největší meziroční procentuální nárůst registrací zaznamenalo BMW řady 6 (+2600 %), Mercedes-Benz CLS (+1325 %) a Ford KA (+1150 %). Naopak největší procentuální pokles registrací postihl Hyundai i10 (-86 %), Mercedes-Benz SL (-78 %) nebo Toyotu Urban Cruiser (-76 %).

 

Daleko častější reexporty

Motoristé v Česku ale nekupují tolik nových osobních aut, jak ukazují prodejní statistiky. Jelikož jsou zde některé modely aut levnější, vyvážejí je autosalony do zahraničí a zkreslují tak čísla o prodejích. Počet nových aut na českých silnicích je v praxi o několik tisícovek nižší, než odpovídá prvním registracím. Podle řady odborníků si tzv. reexporty některé značky vylepšují prodejní statistiky v ČR. Často tak putují nově zaregistrované vozy obratem za hranice, nejčastěji do Německa.

 

tab_reexporty