TEST: BMW 1 – Méně sportu, více úspor

bmw 1 3

bmw 1 3Snižování spotřeby je alfou a omegou skoro všech nově na  trh uváděných vozů. Z  trendu různých „green“ a „eco“ verzí standardních modelů tak trochu vyčnívá BMW.

Automobily, které jsou synonymem pro sportovní jízdu, budou hrát na úspornou notu? Není to jen nějaký marketingový tah? Asi ne, protože například vět-šina novinářské prezentace nového BMW řady 1 byla věnována novinkám a inovacím,  které  přispívají  ke  snížení  spotřeby. O sportovních zážitcích modelu, který byl synonymem pro radost z  jízdy, nepadlo skoro ani slovo. Ale není třeba se bát. Novinka je stále jediným vozem se zadním pohonem ve  svém segmentu, což slibuje mnohé sportovní zážitky. Oproti předchozí generaci, ale přece jen sází na větší vyváženost mezi sportovností a komfortem. A hodně jí záleží na úsporách.

bmw 1 2Ani nejmenšímu BMW se nevyhnul trend zvětšování. Nová generace je o  85 mm delší než jeho předchůdce, o 17 mm širší a o 30 mm narostl i rozvor. Výška vozu přitom zůstala na původních 1421 mm. To dohromady znamená nejen o něco sportovnější vzhled, ale především nárůst vnitřního prostoru – konkrétně na zadních sedadlech je nyní o 21 mm více prostoru pro nohy a  zavazadlový prostor narostl o 30 l na celkových 360 l.

Základní designová myšlenka zůstala stejná – dlouhá přední kapota a  dozadu posunutýprostor pro posádku. Stejně tak zůstaly typické ledviny tvořící masku chladiče, ale dramatičtější výraz získaly světlomety a  na  tři části rozdělená spodní část nárazníku. Automobilka hodně propaguje dva pakety pro individualizaci vozu, které kromě interiéru trochu mění i  jeho vnější vzhled – BMW Sport Line a BMW Urban Line. Jiný je třeba počet lamel v  přední masce, disky kol nebo lišty vpředu i vzadu.

bmw 1 13Výrazné změny se ale udály především pod kapotou. Už žádný šestiválec, všechny motory nového BMW 1 mají výhradně čtyři válce a  používají technologii přeplňování BMW TwinPower Turbo a  hrají především na  úspornou notu. Oproti předchozím agregátům nabízejí vyšší výkon se spotřebou až o 10 procent nižší. Zajímavé je nové tlačítko vedle řadicí páky nazvané „Driving experience“, které patří do  sériové výbavy. Umožňuje snadno přepínat mezi třemi režimy: ECO PRO, Comfort a  Sport. Řidičova volbaovlivňuje charakteristiku motoru, topení, klimatizace či vyhřívání zrcátek a sedadel, v  případě ECO PRO s  cílem maximálního snižování spotřeby paliva. Výsledná úspora se formou prodlouženého dojezdu zobrazuje na displeji. Kromě toho auto samozřejmě „radí“ řidiči, jak řadit. Na 500 ujetých kilometrech jsem já osobně „ušetřil“ něco kolem 30 kilometrů. Z  hlediska spotřeby je dobrou volbou i čtyřválec označený jako 118d, který má nejvyšší výkon 105 kW při 4000 otáčkách a točivý moment 320 Nm mezi 1750 a 2500 otáčkách. I  při zajímavém zrychlení  8,9 s  má průměrnou spotřebu jen kolem 4,5 l/100 km.

bmw 1 15Kdo si ale kupoval jedničkové BMW jako ryze sportovní náčiní, bude možná trochu zklamán. Ne že by autu chyběla jistota v zatáčkách a jistý sportovní naturel, ale dřívější hravost trochu ustoupila zvýšení komfortu. Víc než dřív tak uspokojí „běžného“ řidiče, který z jakýchkoli důvodů sáhne po nejmenším BMW.

 

Technické údaje: BMW 118d

Cena od: 585 417 Kč (bez DPH)

Motor:

Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 105 kW/4000 ot./min.

Maximální točivý moment: 320 Nm/1750-2500 ot./min.

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 212 km/h

Zrychlení (0-100 km/h): 8,9 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 5,4-5,5/3,8-3,9/4,4-4,5 l/100 km

Emise CO2: 115-118 g/km

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 4324/1765/1421 mm

Rozvor: 2690 mm

Objem zavazadlového prostoru: 360 l

Pohotovostní hmotnost: 1395 kg

{gallery}automobil_ve_firme/BMW_1{gallery}