TEST: VW Jetta 2.0 TDI – Ano nebo ne?

jetta 4

jetta 4Zatímco většina jiných modelů Volkswagen se v České republice prodává skoro sama, jetta poněkud trpí tím, že jen omezená skupina lidí touží mít „něco“ mezi golfem a passatem. 

Zatímco loni jsme testovali model s motorem 1.6 TDI 77 kW a manuální převodovkou, tentokrát dorazil k redakčnímu testu vůz vybaveny agregátem 2.0 TDI 103 kW a automatickou převodovkou. Dovozce se ale mezitím rozhodl ještě více odlišit nabídku modelů golf, jetta a passat, a tak tato verze už v České republice není v nabídce. Z dieselových motorů zůstal pouze 1.6 TDI 77 kW s manuálem nebo automatem a dva benzinové 77 a 90 kW (dříve byl v nabídce i motor 147 kW).

jetta 2Nechme tedy pohon pro tentokrát stranou, a zaměřme se na to, proč tento model chtít (nebo nechtít). Úprava nabídky motorizací tedy udělala mezi modely větší odstupy. Jettu teď od passatu dělí mnohem víc než dřív – kromě velikosti a některých technických řešení (jako například že u  jetty zasahují vzpěry víka do  prostoru kufru).

Jetta je globální model značky Volkswagen,  prodává  se  na  všech  kontinentech včetně USA, úspěchy slaví zejména tam, kde jsou populární sedany. Na trzích, jako je ten náš, podobné modely ale především vyplňují mezeru mezi nejprodávanějšími třídami. A proč si nakonec nekoupit jettu, když je jen o 13 centimetrů kratší než passat, vypadá podobně dobře, rozdíl v zavazadlovém prostoru není příliš velký (489 vs. 565 l) a je o zhruba 150 tisíc korun levnější? Že takhle mnoho Čechů neuvažuje, je podle mého názoru způsobeno tím, že Volkswagen si své zákazníky vychoval tak, aby primárně nehleděli na to, kde ušetřit.

jetta 6Většina testů porovnává jettu vcelku logicky s passatem, protože on to svým charakterem takový „passátek“ je, ať už vzhledově nebo jednoduše jen tím, že jde v obou případech o sedany. Zkusme si ji ale porovnat s golfem, kterému kdysi bývala blíž než passatu. Není to úplně snadný úkol, proto-že oba modely mají společný jen jeden motor v jednom stupni výbavy – 1.4 TSI 90 kW Highline. Cena hovoří mírně ve prospěch jetty – tu totiž koupíte za  416  583 Kč bez DPH, golf má ceníkovou cenu 445  917 Kč bez DPH, ale v době uzávěrky byla v akci snížena na 406 583 Kč bez DPH. To ale platí pouze pro třídveřovou verzi, za další pár je třeba si připlatit 22 417 Kč bez DPH.

V  zavazadlovém prostoru je propastný rozdíl ve  prospěch jetty 498 l vs. 350 l, samozřejmě s  logickým omezením v  oblasti využitelnosti dané menším vstupním otvorem u sedanu než u hatchbacku. Obě auta slibují naprosto shodnou průměrnou spotřebu 6,2 l/100 km. Výbava se v zásadě shoduje, i když golf má navíc třeba kolenní airbag řidiče. A  jeden argument ve  prospěch jetty na závěr – golf už čeká na svého nástupce, kdežto jetta je v  aktuální podobě mnohem novějším a méně okoukaným vozem. A když projedete rychleji kolem lidí, kteří nejsou úplní znalci, budou si myslet, že máte passat!

 

Technické údaje: Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG

Cena od: tato verze již není v nabídce

Motor:

Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 103 kW/4200 ot./min.

Maximální točivý moment: 320 Nm/1750-2500 ot./min

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 208 km/h

Zrychlení (0-100 km/h): 9,5 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 6,7 /4,5 /5,3 l/100 km

Emise CO2: 138 g/km

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 4644/1778/1482 mm

Rozvor: 2651 mm

Objem zavazadlového prostoru: 498 l

Pohotovostní hmotnost: 1366 kg

 

{gallery}automobil_ve_firme/VW_Jetta{/gallery}