Jak dosáhnout snížení spotřeby paliva u firemních flotil?

tankovn

Organizace FleetMatic Europe zmapovala několik zásadních oblastí, které nejvíce ovlivňují konečnou spotřebu firemních vozidel.

Významné úspory paliva lze dosáhnout omezením maximální rychlosti vozidla a odstraněním špatných řidičských návyků. Tímto způsobem lze snížit spotřebu vozů až o 15%. Každá prudká akcelerace, zbytečné brzdění a celkově agresivní jízdní styl znamená zbytečně spálené palivo navíc.
Každé vozidlo dosahuje optimální spotřeby paliva při různé rychlosti. Pokud bychom však měli tento problém zobecnit, dá se říci, že po překročení hranice 90 km/h spotřeba pohonných hmot zpravidla rychle roste. Podle britské Automobilové asociace (AA), která nabízí pojištění vozidel, školení řidičů a nejrůznější rady motoristů, lze tím, že vůz pojede po dálnici rychlostí cca 105 km/h místo dovolenou stotřicítkou , snížit spotřebu o 25% nebo více – a to už může pro firmy s velkými flotilami představovat značné úspory.
Často opomíjeným, avšak velmi výrazným vlivem se na spotřebě podepisuje i čas, kdy motor běží na volnoběh. Průměrná spotřeba se zvyšuje pokaždé, pokud automobil stojí a motor pracuje. Výzkum automobilky Ford ukázal, že za hodinu volnoběhu průměrný motor spálí množství paliva, které by stačilo zhruba na ujetí 25 km. U vozů, které jezdí především v městském provozu, se tak může vyplatit využívat systému Stop – Start. Jinak je vhodné, pokud víme, že budeme stát déle než minutu, motor raději vypnout. Na jeho následný start se spotřebuje méně paliva, což znamená i méně emisí.
Spotřebu paliva ovlivňuje také technický stav automobilu. Vozidla, které dostávají pravidelnou údržbu, jezdí efektivněji a spotřebují méně paliva, než vozidla zanedbaná. V rámci systému správy vozového parku lze nastavit automatická upozornění na dosažení či překročení servisního intervalu pro každé vozidlo zvlášť. Tato upozornění mohou být založena na časovém intervalu, počtu provozních hodin nebo ujetých kilometrů.
Fleet management systémy také umožňují správcům firemních flotil vzdáleně sledovat údaje, jako je stav a množství oleje v motoru, kódy závad motoru a informace o emisích vozu. Dispečeři díky nim mohou znát přesnou polohu každého vozidla, což přispívá k lepší efektivitě řízení jejich pohybu.
Jelikož ze všech stran roste tlak na nízké emise skleníkových plynů a spotřebu paliva, měly by podniky věnovat čas analýze výkonu jejich vozového parku a návykům jejich zaměstnanců.