Fólie na firemním autě: reklama i ochrana zároveň

Pokrytí firemního vozu fólií nemusí být jen dobrou reklamou, ale zároveň dokáže karoserii ochránit i proti nepříznivým vnějším vlivům okolí.

Firemní vozy se často pohybují v rušných městských ulicích, díky čemuž jsou velmi dobrým místem pro reklamu. Jedním ze způsobů, jak se zviditelnit, může být pokrytí vozů reklamní fólií. Tato technologie udělala za poslední roky velký krok kupředu – zatímco dříve byly polepy otázkou jednoduché grafiky, dnes není problémem ani celolep vozu.
Před realizací je dobré pečlivě vybrat správnou společnost, která vaše automobily polepí. Obecně se nevyplatí hledět jen na nízkou cenu, jelikož ta bývá většinou vykoupena méně kvalitním použitým materiálem a ne tak pečlivou ruční prací. Zejména záleží na použitém lepidle – platí u něj pravidlo, že musí jednak dobře držet, ale zároveň musí jít i dobře odstranit. Pokud použijeme nekvalitní fólii, která není dobře chráněna proti UV záření, riskujeme po čase její popraskání a následné odkrytí části původního laku, což může znamenat až následnou korozi karoserie.
Dnešní technologie umožňují zabalit auto do téměř jakékoli fólie. Od běžných s pastelovými barvami, přes imitaci karbonu, zářivě chromové, až po imitaci žraločí kůže.
Celoplošná fólie nemá sloužit jen jako reklama. Správně provedená práce totiž dokáže vaše firemní auto ochránit před nepříznivými vlivy okolního prostředí, jako je špatné počasí, posypová sůl na cestách nebo drobné škrábance třeba od štěrku nebo vegetace.
Mimo toho rovněž usnadní nákup většího počtu aut do firemní flotily. Společnosti totiž často požadují, aby všechny vozy měly stejnou barvu. Pokud dopředu počítají s jejich přelepením fólií, mohou koupit auta v libovolných barvách.

Průměrná životnost polepu je 5 let, některé kvalitnější vydrží až 7 let. S aplikací fólie není žádný problém jak z hlediska legislativy, tak na technické kontrole (pokud tedy není aplikována na čelní sklo nebo na boční okna, zadní dveře je možné polepit perforovanou fólií, přes kterou je zevnitř vidět).
Co se týká ceny, základní celolep lze na auto velikosti Škody Octavia pořídit od 18 tisíc korun. Jedná se ale o jednoduchou pastelovou barvu. Cena vzrůstá podle použitého vzoru, laminace, lesku, matnosti a podobně. Kvalitní práce vás potom může přijít na 40 až 70 tis. Kč za jeden vůz.

Oproti volbě konkrétního laku fleetových vozidel lze značné úspory dosáhnout i hromadnou objednávkou. O vyjádření ke slevě při objednání více vozidel stejné barvy jsme požádali jak prodejce vozidel, tak společnost zabývající se jejich polepem. „Pokud si zákazník objedná větší počet vozidel, výběr stejné barvy jednotlivých vozů není parametrem, který by ovlivnil nákupní cenu.“ řekla nám paní Dagmar Čámská z autosalonu Přerost a Švorc AUTO. Také automobilka Hyundai nabízí pro firemní flotily možnost individuálního lakování, které nefiguruje v oficiální nabídce. Takových automobilů musí být ale řádově stovky, přičemž cena za tuto nadstandardní službu se odvíjí právě od celkového počtu objednaných vozidel i od použitého materiálu, jelikož se jednotlivé barevné odstíny cenově odlišují až v řádu desítek procent. „Dodací lhůta po odsouhlasení a odzkoušení barvy je pak standardní, tedy 5-6 týdnů“. Dodává Petr Vaněk, ředitel PR z HMMC. Také automobilka Opel nabízí pro firemní flotily možnost lakování v nestandardní barvě. „Minimální počet vozidel pro objednání laku na míru není stanoven, nicméně při nízkém počtu vozů se může prodloužit dodací lhůta, která u malých objednávek bývá o něco delší, protože je třeba vše individuálně projednat a oboustranně potvrdit. Cena je stejná, jako činí příplatek ve standardním ceníku za metalickou barvu.“ Informuje Zbyněk Janeček, Fleet manager společnosti Opel C&S. Renault individuální lakování nabízí v tzv. katalogu kontramarkových barev, který obsahuje použité mixy barev dle škály RAL, dělených podle osobních a užitkových verzí. „Dostupnost takových barev je vždy v koordinaci s centrálou. Lakovat lze i jedno vozidlo, vše ale záleží na dostupnosti barvy. Cena se v takových případech nenavyšuje, ale posuzuje se standardně dle ceníku metalických a nemetalických barev. Je třeba ale počítat s prodloužením doby dodání vozidla o dva až tři týdny“. Říká Jitka Skaličková, PR manager Renault ČR. Naopak Ford dodání vozidel v jiných barvách neumožňuje a v případě požadavků tyto řeší foliováním s příplatkem 15-20 tis. Kč za vůz.

Jak jsme se následně dozvěděli od pana Hrbka z folienaauto.cz, situace je u polepů následující: „Při potahování vozových parků je samozřejmě možné dostat individuální cenu. 10-30% dle počtu vozů a použitých materiálů.“. Fólie jsou také ideálním řešením při radikální změně korporátního designu, kdy se lze vyhnout nákladnému a časově náročnému lakování fleetu. Své uplatnění naleznou fólie díky potisknutelnosti i v případě umisťování log a motivů na vozidla.

Polepení jednoho automobilu by zkušenému týmu nemělo trvat déle než jeden den. V případě většího počtu vozů by kvalitní firma měl být schopna zpracovat dvě až tři auta denně.
Budoucí majitelé polepených aut se přitom nemusí bát velkých starostí. Běžné fólie snesou srovnatelnou zátěž jako laky automobilů. Nevadí jim tedy špatné počasí nebo sůl na silnicích. Automobil můžete mýt i v myčce, problém nepředstavuje ani voskování.