Flotily mají problém prodat vysloužilé vozy

Autobazary už nemají takový zájem o výkup firemních vozů, před jejich následným prodejem do nich často musí investovat mnoho peněz na za opravy a údržbu.

Průzkum společnosti ACF Car Finance odhalil, že firmy ve velkém zanedbávají údržbu a opravy svých vozů. Jestliže dříve autobazary a další obchodníci s ojetými vozy ve velkém vykupovaly vysloužilá firemní auta, dnes už o ně takový zájem nemají.
Výrobci se totiž snaží nová auta vyrábět co nejlevněji, používají méně kvalitní materiály a plánovaná životnost jednotlivých součástí je kratší. Zároveň jsou moderní automobily plné elektroniky, což prodražuje jejich opravy.

Zákazníci autobazarů sice při výběru vozu vyhledávají zánovní vozy, které jsou cenově dostupné a v dobrém technickém stavu. Správci firemních vozových parků se ale snaží při provozu vozidel všemožně ušetřit a nezřídka to bývá právě na servise a údržbě automobilů. S příchodem některých prvků, jako je například filtr pevných částic, se také kupující více obávají vysokých investic na jeho výměnu, což sráží cenu ojetin dolů. Zájemci o koupi starších vozidel a také si často nechávají vozy před prodejem prohlédnout zkušeným mechanikem.

A co vlastně starším firemním vozům chybí k dokonalosti? Podle společnosti ACF Car Finance není nic neobvyklého, pokud mají automobily opotřebované brzdy, pneumatiky sjeté i pod zákonem stanovenou mez, nebo nefunkční světlomety.

V poslední době tak firmy při prodeji svých automobilů prodělávají poměrně velké peníze. Uvedení zanedbaných vozů do provozuschopného stavu může stát i desetitisíce a kupující ojetin to vědí. Dobrý technický stav vozu je pro ně jedním z nejdůležitějších parametrů, často tak raději připlatí za zachovalý a dobře udržovaný vůz. Výsledky tohoto průzkumu mohou být pro fleetové manažery motivací k zachování co nejvyšší zůstatkové hodnoty svých vozů – vyplatí se tedy nezanedbávat jejich údržbu a hlídat, jakým způsobem s nimi zaměstnanci zacházejí.

Výrazný pokles zůstatkové hodnoty byl už zaznamenán u vozů se čtyřletým cyklem. Do budoucna je tak možné, že si firmy budou vozy pro krátkodobé využití hlavně půjčovat, a ty které koupí do přímého vlastnictví, si ponechají, dokud bude jejich provoz rentabilní a po té je nechají rovnou zlikvidovat. Tento scénář je pravděpodobný zejména u společností provozujících dodávky a jiná užitková vozidla, jejichž pořizovací cena je totiž vyšší, než v případě osobních automobilů.