V průběhu druhého čtvrtletí letošního roku se ojeté dodávky prodávaly v průměru za 389 tis. Kč. Podle společnosti Autorola se oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2013 zůstatkové ceny dodávek zvýšily o 30%.

Průměrná prodejní cena vozu v aukci se letos dostala na cca 389 tis. korun, což je podle Autoroly nejvyšší hodnota vůbec. Rekordní ceny ojetin byly zaznamenány i přes zvyšování jejich průměrného věku a vyšší nájezd kilometrů. Největší zisky přináší firmám prodej ojetých dodávek starých 24 až 30 měsíců.

Tento trend spolu s vyrovnanou poptávkou po tomto typu vozidel, je výhodný především pro správce firemních vozových parků, kteří nyní za ojeté užitkové automobily dostanou při prodeji více peněz. Zhruba třetina z prodaných lehkých užitkových vozidel se řadila do kategorie tří až čtyřletých vozů s průměrnou prodejní cenou 120 tis. Kč.

Ceny vysloužilých osobních firemních automobilů se ale stabilizují. Podniky v poslední době začínají více prodávat své ojeté firemní automobily, může za to zvolna se lepšící ekonomická situace.
Obecně již nějakou dobu platí, že provozovatelé autobazarů mají problém sehnat kvalitní 3 – 4 leté kvalitní ojetiny, za což může dřívější hospodářský propad. Společnosti si v důsledku hospodářské krize ponechaly svá firemní auta po delší dobu, jelikož na nákup nových neměly finanční prostředky, případně čekaly na příznivější dobu k těmto investicím. Na trh ojetin se tak dostávají vozy s větším počtem najetých kilometrů, tedy více opotřebené a v horším technickém stavu, než tomu bylo do propuknutím ekonomické krize.

Na druhé straně tento stav vede ke zvyšování rozdílu tržních cen mezi kvalitními ojetinami a těmi vozy, které se podniky rozhodly prodat nyní, většinou kvůli tomu, že jsou již ve špatném stavu a čekají je nemalé investice. Cenu ojetin ovlivňuje také zvyšující se zájem o pronájem automobilů.

Zatímco ještě minulý rok byl největší zájem o mainstreamové vozy, nyní lze pozorovat rostoucí zájem o prémiové značky. Celkově to tedy ukazuje na zlepšující se ekonomickou situaci firem, které opět začínají více obměňovat vozy ve svých flotilách.

Pokud se podíváme na statistiky za minulý rok, lze vidět mírný růst cen ojetin s jednou výjimkou – ceny ojetých škodovek naopak v průměru klesly.
Tržní hodnota ojetých automobilů starších 3,5 let se nijak zvlášť neměnila, naopak vozy do tohoto stáří šly s cenou nahoru zhruba o 5%. Potvrzuje to tak dlouhodobý trend rostoucího zájmu o zachovalé mladší ojetiny v dobrém stavu, za něž jsou zákazníci ochotni si připlatit.

Ceny ojetých vozů značky Škoda táhnou dolů především jejich dieselové verze s vyšší pořizovací cenou oproti benzínovému motoru, které se ale na trhu ojetin prodávají prakticky za stejné peníze jako benzínové verze.