Allianz pojišťovna provedla průzkum, ve kterém zjišťovala, jaké nejčastější závady brání firemním automobilům úspěšně absolvovat technickou kontrolu. Nejčastěji je to kvůli problémům s osvětlením.
Ze stanice technické kontroly odjíždí až 14% firemních vozů s tím, že kvůli problému s osvětlením neprošly technickou kontrolou. Druhým nejčastějším problémem je nevyhovující stav pneumatik (většinou nedostatečná hloubka dezénu, špatný tlak huštění a jiné vady na pneumatice), tento problém se týká 12% automobilů.
Pomyslnou třetí příčku obsadil špatný stav výfukového potrubí. To bývá zkorodované, s dírami a různými netěsnostmi, kvůli nimž je firemní automobil jednak příliš hlučný, ale také nemusí projít ani měřením emisí. Špatný stav výfuku může také způsobit snížený výkon motoru a vyšší spotřebu paliva. Toto se týká 8% z kontrolovaných firemních vozů.
O jeden procentní bod méně potom znamená čtvrtou příčku pro poměrně vážný problém, a to špatný stav brzd. Mezi nejčastější příznaky problémů s brzdami, které řidiči pociťují, jsou různé netypické zvuky (například skřípání), táhnutí vozu k jedné straně silnice a také pocit “houbovitého” brzdového pedálu.
Velká část motoristů přiznává, že ignoruje varovnou kontrolku na palubní desce signalizující nějaký problém s brzdami. Na otázku, proč takto činí, největší část z nich (26%) uvedla, že se bojí vysokých nákladů na opravu, 17% z nich přiznalo, že si nemysleli, že je něco v nepořádku. 8% řidičů potom odpovědělo, že prostě nevěděli, co mají s vozem dělat. Problém s brzdami u svých vozů má více než třetina řidičů ve věku 18 – 24 let, ale pouze 3% motoristů starších 65 let.
Skřípavý zvuk většinou ukazuje na opotřebené brzdové destičky, které je třeba vyměnit, za táhnutí vozu na stranu většinou může nestejnoměrný účinek brzd a za pocitem “houbovitého” brzdového pedálu bývá vzduch v hydraulickém systému.
Pojišťovna Allianz také poukazuje na fakt, že jet na technickou kontrolu s nepřipraveným vozem, který jí následně neprojde, představuje pro podniky náklady navíc. Technické problémy lze odhalit důkladnou prohlídkou vozu a následně je ihned odstranit.
Ušetřit tak lze několik stokorun, nejčastěji to bývá poloviční částka za technickou prohlídku. Pokud podnik provozuje i několik stovek vozů, případné výdaje navíc mohou šplhat až do desetitisíců.