Jaké jsou nejčastější problémy firemních aut na technických kontrolách?

Allianz pojišťovna provedla průzkum, ve kterém zjišťovala, jaké nejčastější závady brání firemním automobilům úspěšně absolvovat technickou kontrolu. Nejčastěji je to kvůli problémům s osvětlením.

Ze stanice technické kontroly odjíždí až 14% firemních vozů s tím, že kvůli problému s osvětlením neprošly technickou kontrolou. Druhým nejčastějším problémem je nevyhovující stav pneumatik (většinou nedostatečná hloubka dezénu, špatný tlak huštění a jiné vady na pneumatice), tento problém se týká 12% automobilů.

Pomyslnou třetí příčku obsadil špatný stav výfukového potrubí. To bývá zkorodované, s dírami a různými netěsnostmi, kvůli nimž je firemní automobil jednak příliš hlučný, ale také nemusí projít ani měřením emisí. Špatný stav výfuku může také způsobit snížený výkon motoru a vyšší spotřebu paliva. Toto se týká 8% z kontrolovaných firemních vozů.

O jeden procentní bod méně potom znamená čtvrtou příčku pro poměrně vážný problém, a to špatný stav brzd. Mezi nejčastější příznaky problémů s brzdami, které řidiči pociťují, jsou různé netypické zvuky (například skřípání), táhnutí vozu k jedné straně silnice a také pocit „houbovitého“ brzdového pedálu.

Velká část motoristů přiznává, že ignoruje varovnou kontrolku na palubní desce signalizující nějaký problém s brzdami. Na otázku, proč takto činí, největší část z nich (26%) uvedla, že se bojí vysokých nákladů na opravu, 17% z nich přiznalo, že si nemysleli, že je něco v nepořádku. 8% řidičů potom odpovědělo, že prostě nevěděli, co mají s vozem dělat. Problém s brzdami u svých vozů má více než třetina řidičů ve věku  18 – 24 let, ale pouze 3% motoristů starších 65 let.

Skřípavý zvuk většinou ukazuje na opotřebené brzdové destičky, které je třeba vyměnit, za táhnutí vozu na stranu většinou může nestejnoměrný účinek brzd a za pocitem „houbovitého“ brzdového pedálu bývá vzduch v hydraulickém systému.

Pojišťovna Allianz také poukazuje na fakt, že jet na technickou kontrolu s nepřipraveným vozem, který jí následně neprojde, představuje pro podniky náklady navíc. Technické problémy lze odhalit důkladnou prohlídkou vozu a následně je ihned odstranit.

Ušetřit tak lze několik stokorun, nejčastěji to bývá poloviční částka za technickou prohlídku. Pokud podnik provozuje i několik stovek vozů, případné výdaje navíc mohou šplhat až do desetitisíců.